El mainstreaming de género en las políticas científicas¿Hacia una alianza multinivel?

  1. Alonso Álvarez, Alba
Revista:
Revista de estudios regionales

ISSN: 0213-7585

Ano de publicación: 2010

Número: 89

Páxinas: 117-140

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista de estudios regionales

Referencias bibliográficas

  • ALONSO, A. (2009), “Gender mainstreaming in the Spanish regions: achieving the leadership?”, First European Conference on Gender and Politics, EC PR, Belfast, 22-01-2009
  • BAILYN, L. (2003), “Academia, Careers and Gender Equity: Lessons Learned from MIT ”, Gender, Work and Organization, 10(2), 137-153
  • BANDA, E. y TORNÉ , M. (2006), “La I+D española en el contexto europeo” en Sebastián, J. y Muñoz, E. (eds.), Radiografía de la investigación pública en España, Madrid: Biblioteca Nueva
  • BENSCHOP, Y. y BROUNS , M. (2003), “Crumbling Ivory Towers: Academic Organizing and its Gender Effects”, Gender, Work and Organization, 10(2), 194-212
  • BENSCHOP, Y. y VERLOO , M. (2006), “Sisyphus’ Sisters: Can Gender Mainstreaming Escape the Genderedness of Organizations?”, Journal of Gender Studies, 15(1), 19-33
  • BEVERID GE, F. y NOTT , S. (2002), “Mainstreaming: A case for optimism and cynicism”, Feminist Legal Studies, 10, 299-311
  • BRUNO et al. (2006), “Europeanization through its instrumentation: benchmarking, mainstreaming and the open method of coordination…toolbox or Pandora’s box”, Journal of European Public Policy, 13(4), 519-536.
  • COMISIÓN EUROPEA (2009), She Figures 2009. General Information, Bruselas: Comisión Europea
  • COMISIÓN EUROPEA (2006), She figures 2006: Women and Science. Statistics and Indicators, Bruselas: Comisión Europea
  • COMISIÓN EUROPEA(2005), Women and Science: Excellence and Innovation - Gender Equality in Science, SEC (2005) 370
  • COMISIÓN EUROPEA (2003), Gender mainstreaming in the 6th Framework Programme. Reference Guide for Scientific Officers/Project Officers, Bruselas: Comisión Europea
  • COMISIÓN EUROPEA (2001), Gender Impact Assessment of the Specific Programmes of the Fifth Framework Programme, Bruselas: Comisión Europea
  • CRUZ CASTRO et al. (2004), “Convergencia y divergencia en las políticas de ciencia y tecnología de los gobiernos regionales”, Revista Española de Ciencia Política, nº11, 33-72
  • DEEM, R. (2003), “Gender, Organizational Cultures and the Practices of Manager-Academics in UK Universities”, Gender, Work and Organization, 10(2), 239-259
  • DURÁN , A. (coord.) (1999), Geografía de la innovación: ciencia, tecnología y territorio en España, Madrid: La Catarata.
  • ELG, U. y JONNEGARD, K. (2003), “The Inclusion of Female PhD Students in Academia: A Case Study of a Swedish University Department”, Gender, Work and Organization, 10(2), 154-175
  • FALKENBE RG, J. (2003), “Decreasing Numbers at Increasing Levels: An Investigation of the Gender Imbalance at NHH”, Gender, Work and Organization, 10(2), 175-193
  • FECYT y OCDE (2007), I+D en España: mejorando los instrumentos, Madrid: FECYT
  • FERNÁNDEZ , A. M. y LEÓN , M. D. (2006), “Actividades de I+D e innovación en las regiones de Europa: indicadores y experiencias de éxito”, Revista de Estudios Regionales, nº76, 77-103
  • GORNIZTKA, A. (2005), “Coordinating policies for a ‘Europe of knowledge’. Emerging practices of a ‘Open Method of Coordination’ in education and research”, Arena Working Papers, nº 16
  • GUIL et al. (2005), La Situación de las Mujeres en las Universidades Públicas Andaluzas, Sevilla: CES
  • HAFNER-BURTON , E. y POLLAC K, A. (2000), “Mainstreaming Gender in the European Union”, Journal of European Public Policy, 7(3), 432-456
  • KAISER, R. y PRanGue, H. (2005), “Missing the Lisbon Target?: Multi-level Innovation and Policy Coordination”, Journal of European Public Policy, 252, 2, 241-263
  • KAISER, R. y PRanGue, H. (2004), “Managing diversity in a system of multi-level governance: the open method of co-ordination in innovation policy”, Journal of European Public Policy, 11(2), 249-266
  • KANTOLA , J. (2008), “‘Why Do All the Women Disappear?’ Gendering Processes in a Political Science Department”, Gender, Work and Organization, 15(2), 202-225
  • LEVY, R. (2000), Implementing European Union Public Policy, Cheltenham: Edward Elgar Publishing
  • LIEBERT, U. (2002), “Europeanising Gender Mainstreaming: Constraints and Opportunities in the Multilevel Euro-polity”, Feminist Legal Studies, 10, 241-256
  • MARTÍNEZ COSTA (dir.) (2003), Llibre blanc de les dones de Catalunya en el món de la ciència i la tecnologia, Barcelona: Institut Català de la Dona
  • MAZEY , S. (2001), Gender mainstreaming in the EU. Principles and Practice, Londres: Kogan
  • MEC (2007), Académicas en Cifras 2007, Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia. Unidad de Mujeres y Ciencia
  • OSBORN et al. (2001), Informe Política Científica de la Unión Europea. Promover la excelencia mediante la integración de la igualdad entre géneros, Bruselas: Oficina de publicaciones oficiales de las Comunidades Europeas
  • PROBERT, B. (2005), “’I Just Couldn’t Fit In’: Gender and Unequal Outcomes in Academic Careers”, Gender, Work and Organization, 12(1), 50-72
  • REES , T. (2005), “Reflects of the uneven development of gender mainstreaming in Europe”, International Feminist Journal of Politics, 7(4), 555-574
  • REES , T. (dir.) (2002), Grupo de Helsinki sobre mujeres y ciencia: Políticas nacionales sobre mujer y ciencia en Europa, Luxemburgo: Oficina de publicaciones oficiales de las Comunidades Europeas
  • ROGGEBAND , C. y VERLOO , M. (2006), “Evaluating gender impact assessment in the Netherlands (1994-2004): a political process approach”, Policy and Politics, 34(4), 615-632
  • RUBERY, J. (2002), “Gender Mainstreaming and gender equality in the EU : the impact of the EU employment strategy”, Industrial Relations Journal, 33(5), 500-522
  • TRUE, J. y MintROM, M. (2001), “Transnational Networks and Policy Diffusion: The Case of Gender Mainstreaming”, International Studies Quarterly, 45, 27-57
  • UNESCO (2007), Women Science Technology and Gender. An international report, Paris: UNESCO Publishing
  • VÁZQUEZ et al. (2009), Las Mujeres en el Sistema Educativo de Galicia: situación actual, Madrid: FECYT
  • VERLOO , M. (1999), Practice and Prospects, Estrasburgo: Consejo de Europa
  • WENNEREAS , Ch. y WOLD , A. (1997), “Nepotism and sexism in peer-review”, Nature, vol. 387, 341-343
  • WILSON, F. y NUTLEY , S. (2003), “A Critical Look at Staff Appraisal: The Case of Women in Scottish Universities”, Gender, Work and Organization, 10(3), 301-319