Desmontando el discurso televisivoLuciano (Claudio Guerín Hill, 1964-1965)

  1. Aranzubia, Asier
  2. Castro de Paz, José Luis
Revista:
Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

ISSN: 1137-1102

Ano de publicación: 2010

Número: 29

Páxinas: 13-30

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

Resumo

This article analyzes one of the most representative practices of the EOC -Luciano (Claudio Guerín Hill, 1964-1965)- from both a historical and textual point of view. In addition, the film�s analysis and the reconstruction of the professional and academic path of Guerin Hill allows us to call attention to a variety of synergies (institutional, professional and discoursive) that were established between TVE and the most important school of film that has ever existed in Spain: the IIEC-EOC (1947-1976).

Referencias bibliográficas

  • ALBERICH, Ferran (1999). El Instituto de Investigaciones y Experiencias Cinematográficas y la Escuela Oficial de Cinematografía en el Cine Español. En: 50 años de la escuela de cine. Madrid: Filmoteca Española, p. 11-32.
  • ARANZUBIA, Asier (2005). El joven del sombrero. Berlanga en el IIEC. En: La atalaya en la tormenta: el cine de Luis García Berlanga. Ourense: Festival Internacional de Cine Independiente, p. 143-148.
  • BLANCO, Lucio (1989). IIEC y EOC. Una escuela para el cine español. Madrid: Universidad Complutense (Tesis doctoral inédita).
  • BLANCO, Lucio (1996). La Escuela Oficial de Cine. En: Historia del cortometraje español. Alcalá de Henares: Festival Internacional de Cine de Alcalá de Henares, p. 109-131.
  • FÉRNANDEZ-SANTOS, Ángel (1965). Anatomía de una mentira organizada. En: Nuestro Cine, nº 47, p. 57-58.
  • GUERÍN, Claudio (1965). Cómo nació Luciano. En: Nuestro Cine, nº 47, p. 52-56.
  • GUERÍN, Claudio (1967). Sobre la Escuela Oficial de Cinematografía. En: Nuestro Cine, nº 65, p. 22-30.
  • JOST, François (2002). El ojo-cámara. Entre el film y la novela. Buenos Aires: Catálogos.
  • LLINÁS, Francisco (ed.) (1999). 50 años de la escuela de cine. Madrid: Filmoteca Española.
  • MARTÍNEZ, Augusto (1965). Luciano, de Claudio Guerín Hill. En: Film Ideal, nº 182, p. 838.
  • MARCAILLOU, Marie (2008). La Escuela Oficial de Cinematografía (E.O.C.), un “nid de rouges” sous le franquisme? Lyon: École Normale Supérieure/Lettres et Sciences Humaines (inédito).
  • PALACIO, Manuel (2001). Historia de la Televisión en España. Barcelona: Gedisa.
  • SANTOS, Cesar (1965). EOC 65. En Triunfo. Num. Año XX, 20 de noviembre de 1965, p. 18.
  • SANTOS, Cesar (1966). Cine español en la encrucijada. Madrid: Ciencia Nueva.
  • UTRERA, Rafael (1991). Claudio Guerín Hill. Obra Audiovisual. Sevilla: Universidad de Sevilla.