La estética de las edificaciones escolares en Educación Infantil en la Comunidad Autónoma de Galicia

  1. Crespo Comesaña, Julia María
  2. Pino Juste, Margarita R.
Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2010

Issue Title: La transición a la vida activa

Issue: 351

Pages: 485-511

Type: Article

More publications in: Revista de educación

Abstract

The study describes the aesthetic characteristics of school buildings in 23 pre-school education schools of the Galician Autonomous Community built after the introduction of the LOGSE programme in 1990. Among the conclusions of the study, we would like to emphasize that despite the increase of the interest for the aesthetics in diverse social areas during the last years, this concern has hardly moved to the design and equipment of the schools. In fact, the functionalist perspective is the one that decides the style of the building, hence the similarity between them. At the same time, we can also stress neglect in the service and maintenance of facilities that were already built. The number of classrooms and its size is adequate, the average dimension is 51.50 m2, though in many of them innovative methodologies cannot be carried out because they need more space and a different distribution of the classroom. The playgrounds prescribed by the regulation are small and the existing ones prove to be monotonous and incomplete in terms of their planning and equipment. We believe that school should also possess a quality environment where children are physically and psychologically safe, an aesthetic design rich in shapes, colours, images and structures that will foster creativity, imagination and communication, stimulate games and mobility, create a sense of belonging and well-being and promote exploration and discovery, construction and creation.

Bibliographic References

  • AGUIRRE, L. (2000). Estereotipo, integración cultural y creatividad. En M. HERNÁNDEZ BELVER Y M. SÁNCHEZ MÉNDEZ, Educación artística y arte infantil. Madrid: Fundamentos.
  • ARNHEIM, R. (1993). Consideraciones sobre la Educación Artística. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
  • BALADA MONCLÚS, M. Y JUANOLA TERRADIELLES, R. (1987). La educación visual en la escuela. Barcelona: Paidós/«Rosa Sensat».
  • BETANCOURT, J. Y VALADEZ, M.D. (2000). Atmósferas creativas: juega, piensa y crea. México: Manual Moderno.
  • BRONSTEIN, V. Y VARGAS, R. (2001). Niños creativos. Barcelona: RBA Libros.
  • CRESPO COMESAÑA, J. Y PINO JUSTE, M.R. (2007). Description of Environmental Factors in School. Internacional Review of Education, 53 (2), 205-218.
  • CARANFA, A. (2007). Lessons of Solitude: The Awakenning of Aesthetic Sensibility. Journal of Philosophy of education, 41(1), 113-127.
  • DECRETO 426/1991, de 12 de diciembre, por el que se establece el currículo de Educación Infantil en la Comunidade Autónoma de Galicia. Diario Oficial de Galicia (Galicia), 14 de enero de 1992, 8.
  • Erickson, F. (1989). Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. En M. WITTROCK (Dir), La Investigación de la Enseñanza, II. Métodos Cualitativos y de Observación. Barcelona: Paidós.
  • FLORES, L. (1996). Experiencia estética y expresión creadora en el dialéctico espacio de la educación. Paideia: Revista de filosofía y didáctica filosófica, 17(34), 9-20.
  • FLORIDA, R. (2002). The Rise of the Creative Class. New York: Basic Books.
  • GENNARI, M. (1997). La Educación estética. Barcelona: Paidós.
  • GIROD, M. (2007). Connecting art and science: Teaching with sublime. Science and Children, 44(5), 26-29.
  • GUTIÉRREZ PÉREZ, R. (1998). La estética del espacio escolar. Barcelona: Oikos-Tau SA.
  • HEALY, J. W. (2006). Wonders of the world. Teaching Pre K-8. 36(4), 30-32.
  • HÉRAS, L. (1997). Comprender el espacio educativo. Investigación etnográfica sobre un centro escolar. Málaga: Aljibe.
  • INSTRUCCIONES de 13 de noviembre de 1991 sobre la redacción de proyectos de construcción de Centros públicos de nueva planta. Boletín Oficial del MEC, 18 de noviembre.
  • MARÍN, R. Y DE LA TORRE, S. (1991). Manual de la Creatividad. Barcelona: Vicens Vives.
  • MONREAL, C. (2001). Qué es la creatividad. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • ORDEN de 4 de noviembre de 1991 por la que se aprueban los programas de necesidades para la redacción de los proyectos de construcción de Centros de Educación Infantil, Educación Primaria, Educación Infantil y Primaria, Educación Secundaria Obligatoria y Educación Secundaria Completa. Boletín Oficial del Estado (España), 12 de noviembre.
  • ORIOL DE ALARCÓN, N. M. (2001). Estética y creatividad en la educación ante el nuevo milenio. En AA.VV, La educación artística, clave para el desarrollo de la creatividad. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deportes. Subdirección General de Información y Publicaciones.
  • PAREYSON, L. (1997). Els problemes actuals de l'estètica. Valencia: Universidad de Valencia.
  • PIRINI, P. (2002). Los recorridos de la mirada: del estereotipo a la creatividad. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica S.A.
  • POPPER, F. (1989). Arte, acción y participación. Madrid: Akal.
  • RAY, P. H. Y ANDERSON, S. R. (2000). The Cultural Creatives. New York: Harmony Books.
  • REAL DECRETO 1004/1991, de 14 de junio, por el que se establecen los requisitos mínimos de los centros que impartan enseñanzas de régimen general no universitarias. Boletín Oficial del Estado (España), 26 de junio.
  • RUÍZ RUÍZ, J. M. (1994). El espacio escolar. Revista Complutense de Educación, 5 (2), 93-104.
  • SCHILLER, F. (1968). La educación estética del hombre. Madrid: Espasa-Calpe.
  • SOCHER, D. (2007). A Picture Is a Patchwork of Color Laid Out in a Private Space in Which Lie Flat Imitations of Life. The Journal of Aesthetic Education, 41(2), 105-112.
  • SUÁREZ, M. (1987). Los castigos y otras estrategias disciplinares vistos a través de los recuerdos escolares. Revista de Educación, 282, 301-311.
  • WONG, E.D. (2007). The Rebirth of Cool: Toward a Science Sublime. The Journal of Aesthetic Education, 41(2), 67-88
  • ZABALZA, M.A. (1987). Didáctica de la Educación Infantil. Madrid: Narcea.