Descripción de los elementos espaciales en residencias de ancianos. Estudio en el noroeste de España.

  1. Pino Juste, Margarita R.
  2. Crespo Comesaña, Julia María
  3. Portela Carreiro, J.
Revista:
Revista de investigación en educación

ISSN: 1697-5200 2172-3427

Ano de publicación: 2010

Volume: 7

Número: 1

Páxinas: 61-71

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista de investigación en educación

Resumo

Aims: In this paper spatial elements of public nursing homes in Galicia are analyzed. Material and method: A descriptive study of qualitative cut was carried out. Results: The facilities have good lightning and ventilation conditions. There are no HVAC systems or thermostats for automatic temperature control. The normative on accessibility and elimination of architectural barriers is fulfilled; however, there are other elements of risk. Decoration is scarce and in some moments the spaces are saturated. Conclusions: It would be necessary to design a more hospitable environment favouring communication, to install thermostats for heating control in every room, achieve a degree of healthy dampness and install protections to avoid accidents, as well as a design allowing the development of activities without fatigue, risk or lack of the necessary sensation of intimacy.

Referencias bibliográficas

  • Ball, M.M., Perkins, M.M., Whittington, F.J., Connell, B.R., Hollingsworth, C., KING, S.V., Sharon, V.K., Elrod, C.L. y Combs, B.L. (2004). Managing Decline in Assisted Living: The Key to Aging in Place. The Journals of Gerontology. Series B: Psychological Sciences and Social Sciences. 59, 202-212.
  • Bernardin-Haldemann, V. y Wister, A.V. (1993). Environment and aging. J Can Stud. 28(1), 30-44.
  • Bosch Meda, J. (2006). El problema de la vivienda en la vejez en Cataluña. Arquitectura, ciudad y entorno. 1(1), 80-101.
  • Chaudhury, H. (2003). Quality of life and place-therapy. J Housing Elderly. 17(1/2), 85-103.
  • Crespo Comesaña, J. y Pino Juste, M. R. (2003). El diseño y estructuración del espacio como factor de las problemáticas de salud en el ámbito comunitario y escolar. Revista Galego-portuguesa de Psicoloxía e Educación. 8(10), 126-141.
  • De Castro, R. (Coord.) (1991). Psicología ambiental. Intervención y evaluación del entorno. Sevilla: Arquetipo Ediciones.
  • Erickson, F. (1989). Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. En M. Wittrock (Dir.): La Investigación de la Enseñanza, II. Métodos Cualitativos y de Observación, (pp. 195-301). Barcelona: Paidós.
  • Escudero J. M. (2003). Los viejos en su casa, en su ciudad. Scripta Nova, 146(103). Disponible en: URL http://www.ub.es/geocrit/sn/sn-146(103).htm. [Consultado 2008 oct 24].
  • Fernández-Ballesteros, R. (2001). Condiciones ambientales, salud y satisfacción en los mayores: algunos resultados empíricos. Psicothema. 13(1), 40-49.
  • George, L. K. y Bearon, L. B. (1980). Quality of life in older person. Nueva Cork: Human Sciences Press.
  • Glasby, J. (2000). Innovation and involvement: 100 years of community work with older people. Education and Ageing. 15(1), 85-97.
  • Gómez Jiménez, L. y Koebel, C. T. (2006). A Comparison of Spanish and American Housing Policy Frameworks Addressing Housing for the Elderly. J Housing Elderly. 20(4), 23 – 37.
  • Guilleard, C., Hyde, M. y Higgs, P. (2007).The impact of age, Place, Aging in place, and attachment to Place on the Well-Being of the Over 50s in England. Res Aging. 29, 590-605.
  • Guillemard, A.M. (1992). Análisis comparativo de las políticas de vejez en Europa. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales.
  • Hall, E. (1966). The Hidden Dimension. Nueva Cork: Doubleday & Co.
  • Hombrados, M. I. (1998). Hacinamiento. En: J. Aragonés y M. Amérigo (Eds.): Psicología Ambiental, (pp. 149-172). Madrid: Pirámide.
  • Hwang, E. y Ziebarth, A. (2006). Impacts of residential environments on housing satisfaction among Korean-American elders. Housing and Society. 33(2), 1-20.
  • Laínez Romano, M.T. (2004). Los desafíos residenciales del proceso de envejecimiento en la Comunidad Valenciana. Arxius de Ciencies Socials. 10, 89-106
  • Lee, T. (1981). Psicología y medio ambiente. Barcelona: CEAC.
  • Macvey, C. (1989). Ambientes de aprendizaje. En: Enciclopedia Internacional de la Educación. I. (pp. 359-367). Barcelona: Vinces Vives.
  • Mcgrew, W. (1972). Interpersonal Spacing of Preschool Children. En J. Bruner y K. Connolly (Eds.): The Development of Competence in Early Chilhood, (pp. 72-96). Londres: Academic Press.
  • Montorio, I. e Izal, M. (2000). Intervención psicológica en la vejez. Aplicaciones en el ámbito clínico y de la salud. Madrid: Síntesis.
  • Morgan Leslie, A., Eckert, J.K., Piggee, T. y Frankowski, A.C. (2006). Two lives in transition: Agency and context for assisted living residents. J Aging Stud. 20(2), 123-132.
  • Pérez Melero (2000). A. Guía de cuidados de personas mayores. Madrid: Síntesis.
  • Piédrola Gil, G. y Piédrola Angulo, G. (1975). Saneamiento, hogarización y recreación en las estructuras de las nuevas poblaciones urbanas y turísticas. Medicamenta. 46, 57-68.
  • Pino Juste, M. (2001).Intervención educativa en la vejez. Un nuevo ámbito laboral para el educador social. Innovación Educativa. (11), 275-291.
  • Proshansky, H. M., Ittelson, W.H. y Rivlin, L.G. (1978). Psicología ambiental. El hombre y su entorno físico. México: Trillas.
  • Smith, P. (1974). Aspects of the Playgroup Environment. En D. Canter y T. Lee (Eds.): Psychologhy and the Built Environment, (pp. 56-62). Londres: Architectural Press.
  • Taylor, K. (1998). Aging in place. A conceptual Model of Housing and support alternatives. Seniors´Housing Update. 8(2), 8-9.
  • Tjosvold, D. y Tjosvold, MM. (2003). Working with elderly persons in their residence. New York: Praeger.
  • Tlomacz, H. (1979). Psicología ambiental. Buenos Aires: Troquel.
  • Weiss, R. S. y Bass, S. A. (2002). Challenges of the Third Age: Meaning and Purpose in Later Life. New York: Oxford University Press.
  • Wister, A.V. (2005). The built environment, health and longevity: Multilevel salutogenic and pathgenic pathways. J Housing Elderly.19(2), 49-70.