Análisis de las aportaciones de los blogs educativos al logro de la competencia digital

  1. Aznar Cuadrado, Virginia
  2. Soto Carballo, Jorge Genaro
Journal:
Revista de investigación en educación

ISSN: 1697-5200 2172-3427

Year of publication: 2010

Volume: 7

Issue: 1

Pages: 83-90

Type: Article

More publications in: Revista de investigación en educación

Abstract

Blogs are currently an emerging educational tool in formal learning, along with Wikis, social networking or educational networks. A new approach where learning has taken a closer relationship with new ways of teaching and learning has been developed. Our work aims to analyze, first, what kind of blogs are used in the classroom and second what are the goals these edublogs are given in non-university levels of education in our country. For this study a sample of 374 educational blogs has been taken from the blog directories Blogs Science and Education of Spain, Aulablog and Blogfesores. We think that these directories cover a wide range of Edublogs.

Bibliographic References

  • Benito, M. (2008). Educar en comunidad: tendencias educativas en el nuevo entorno digital. En BIT. 167, 37-45. [on line]. [Fecha de consulta 25 de febrero del 2009]. Disponible en: http://www.coit.es/publicaciones/bit/bit167/37- 45.pdf
  • Cabello, J.L. (2007). Taller “Edublogs”. Jornadas “Enseña con las TIC: Una ventana al futuro”. Disponible en: http://www.slideshare.net/josluca/taller-edublogs [Consulta realizada el 28-12-09]
  • Colom, A.J. y Touriñán, J.M. (2008). La lectura en el siglo XXI. En XXVI Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación (SITE): Lectura y Educación. http://www.ucm.es/info/site/docu/26site/actas26site. pdf [Consulta realizada el 28-12-2009]
  • Conejo, M. (2002). Blogs. Usos didácticos. Disponible en: http://cprmerida.juntaextremadura.net/documentos/ blogs.pdf [Consulta realizada el: 16-12-09]
  • Cuerva, J. (2007). La nueva Web social: blogs, wikis, RSS y marcadores sociales. En Observatorio Tecnológico de Educación. Instituto de Tecnologías Educativas (ITE) Disponible en: http://observatorio.cnice.mec.es/modules.php?op=m odload&name=News&file=article&sid=529 [Consulta realizada el 28-12-09]
  • García Manzano, A. (2006). Blogs y Wikis en tareas educativas. Disponible en: http://observatorio.cnice.mec.es/modules.php?op=m odload&name=News&file=article&sid=378 [Consulta realizada el: 16-12-09]
  • Lara, T. (2007). Alfabetización digital con blogs. Observatorio Tecnológico de Educación. Instituto de Tecnologías Educativas (ITE). Disponible en: http://observatorio.cnice.mec.es/modules.php?op=m odload&name=News&file=article&sid=526&mode =thread&order=0&thold=0 [Consulta realizada 28- 12-09]
  • Santamaría González, F. (2008). Redes sociales y comunidades educativas. Posibilidades pedagógicas. En Telos (76). [on line] [Fecha de consulta 2 de febrero del 2009]. Disponible en: http://www.campusred.net/telos/articulocuaderno.as p?idArticulo=7&rev=76
  • Sanz González, M. A. (2001). Socialización estética: Fundamentos de la expresividad creativa. En Revista de comunicación, cultura y tecnología. Nº 1.
  • Sigalés, C.; Mominó, J. M. e Meneses, J. (2009). TIC e innovación en la educación escolar española. Estado y perspectivas. Telos (78). [on line]. [Fecha de consulta 22 de febrero del 2009]. Disponible en: http://www.campusred.net/telos/articulocuaderno.as p?idArticulo=4&rev=78
  • Touriñán, J.M. (2007). Integrar la escuela en la sociedad de la información. Desmitificar la perspectiva TIC y orientar la educación electrónica. Revista Tecnología y Comunicación educativas, 45, 30-65
  • Touriñán López, J. M. y Soto Carballo, J. (2007). La educación electrónica como objetivo de la educación en la sociedad del conocimiento. En Aula abierta, Vol. 35, Nº 1-2, 9-34