Grupos cerrados, conocimientos ocultosuna perspectiva antropológica

  1. Llinares García, María del Mar
Revista:
Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura
  1. Goberna Falque, Juan Ramón (coord.)

ISSN: 0210-1963

Ano de publicación: 2008

Título do exemplar: Sociología del saber: el papel de las comunidades especializadas en el proceso de conocimiento

Número: 731

Páxinas: 395-402

Tipo: Artigo

DOI: 10.3989/ARBOR.2008.I731.190 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

Resumo

This paper analyzes from an anthropological point of view the connection between more or less closed groups and the development of specialized knowledges. Those knowledges could be of a strictly technical nature, like in the case of the blacksmiths and potters, of a religious and ritual nature, or of adulthood. It is studied also the correlation between the membership in those groups and the emergence or consolidation of a different range of privileges, either economic, social or merely symbolic privileges.

Referencias bibliográficas

  • Belmont, Nicole (1986): “La notion du rite de passage”, 9-19, en Centlivres, Pierre y Hainard, Jacques (dirs.), Les rites de passage aujourd’hui: Actes du colloque de Neuchâtel, Lausana, Éditions L’Age d’Homme.
  • Bourdieu, Pierre (1986): “Les rites comme actes d’institution”, 206-215, en Centlivres, Pierre y Hainard, Jacques (dirs.), Les rites de passage aujourd’hui: Actes du colloque de Neuchâtel, Lausana, Éditions L’Age d’Homme.
  • Calame-Griaule, Geneviève (1982): Etnología y lenguaje. La palabra del pueblo dogon, Madrid, Editora Nacional.
  • Childs, S. Terry y Killick, David (1993): “Indigenous African Metallurgy: Nature and Culture”, Annual review of Anthropology 22: 317-337. doi:10.1146/annurev.an.22.100193.001533
  • David, Nicholas y Kramer, Carol (2001): Ethnoarchaeology in Action, Cambridge, Cambridge University Press.
  • Eliade, Mircea (1960): El chamanismo y las técnicas arcaicas del éxtasis, México, FCE.
  • Eliade, Mircea (1974): Herreros y alquimistas, Madrid, Taurus-Alianza Editorial.
  • Eliade, Mircea (1975): Iniciaciones místicas, Madrid, Taurus.
  • Godelier, Maurice (1986): La producción de Grandes Hombres. Poder y dominación masculina entre los baruya de Nueva Guinea, Madrid, Akal.
  • Griaule, Marcel (1965): Conversations with Ogotemmêli. An Introduction to Dogon Religious Ideas, Oxford, Oxford University Press.
  • Jaulin, Robert (1971): La mort sara, París, Plon.
  • La Fontaine, Jean S. (1987): Iniciación. Drama ritual y conocimiento secreto, Barcelona, Lerna [Hardmondsworth, 1985].
  • Lowie, Robert (1972): La sociedad primitiva, Buenos Aires, Amorrortu [1920].
  • Lutkehaus, Nancy C. y Roscoe, Paul B. (1995): Gender Rituals: female initiation in Melanesia, Nueva York, Routledge.
  • Martinelli, Bruno (2000): “Le choix de la combustion lente. Mutation technique et mutation social au Yatenga, Burkina Faso”, 1123-142, en: Pétrequin, Pierre, et al. (dirs.), Arts du feu et productions artisanales. (Actes des XXe Rencontres Internacionales d’Archéologie et d’histoire d’Antibes, 1999), Antibes, Éditions APDCA.
  • Obelitala, Alphonse (1982): L’Initation en Afrique Noire et en Grèce. Confrontation de quelques rites de passage, Brazzaville-Heildelberg, P. Kivouvou Verlag-Editions Bantoues.
  • Pétrequin, Pierre, et al. (dirs.) (2000): Arts du feu et productions artisanales. (Actes des XXe Rencontres Internacionales d’Archéologie et d’histoire d’Antibes, 1999), Antibes, Éditions APDCA.
  • Poirier, Jean (dir.) (1972): Ethnologie régionale, 1-2, París, Éditions Gallimard.
  • Prat, Joan (1997): El estigma del extraño. Un ensayo antropológico sobre sectas religiosas, Barcelona, Ariel.
  • Richards, Audrey I. (1956): Chisungu, Londres, Faber and Faber.
  • Turner, Victor (1980): La selva de los símbolos, Madrid, Siglo XXI de España [Ithaca y Londres, 1967].
  • Turner, Victor (1988): El proceso ritual. Estructura y antiestructura, Madrid, Taurus.
  • Van Gennep, A. (1969): Les rites de pasage, Nueva York, Johnson Reprint [París, 1909].