Género, valores y orientación vocacional en un contexto universitario

  1. Santos Rego, Miguel Anxo 1
  2. Porto Castro, Ana María 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X

Year of publication: 2002

Issue: 5

Pages: 19-34

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.5.1.374 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

This study considers whether young people s decisions about their future university education are influenced by gender and/or personal valúes. We first review previous research on vocational cholee, on the extent to which this is influenced by gender, and on effects of gender on personal valúes. We then report an empirical study of these questions in a sample of Spanish university stu-dents who completed the Rockeach personality scale. In general, neither instru-mental-valúes scores ñor final-values scores varied significantly among degree subjects. Furthermore, the relative importance of instrumental valúes with res-pect to final valúes did not differ significantly between men and women. Howe-ver, mean scores for some instrumental valúes and some final valúes differed significantly with gender.

Bibliographic References

  • AMANO, M. (1997). «Women in higher education», Higher Educalion, 34, 215-235.
  • ASTIN, H.S. (1984). «The meaning of work in women's lives: A sociopsychological model of career cholee and work behavolr». The CounselUng Psvchologist, 12, 117-126.
  • BETZ, N.E. & FITZGERALD, L.F. (1987). The career psychology of women, Academic Press, New York.
  • BRIDGES, J.S. (1988). «Sex differences in ocupational performance expectations», Psvchologv of Woman Quarterly, 12,75-90.
  • BROWN, D. (1996). «Brown's valuesbased, holistic model of career and life-role cholees and satisfaction», en Brown, D. & Brooks, L. (eds.), Career choice and development, Jossey-Bass, San Francisco, 337-371.
  • FARMER, H.S. (1985). «Model of career and achievement motivation foiwomen and men». Journal of Counseling Psychology, 32, 363-390.
  • FARRELL, S.J. & HORVATH, R (1999). «Career maturity and work motivational orientation: predictors of vocational choice certainty», Guidance & Counseling, 15, 1, 16-21.
  • FASSINGER, R.E. (1985). «A causal model of coUege women's career choice». 7oMrnal of Vocational Behavior, 27, 123-153.
  • FASSINGER, R.E. (1990). «Causal models of career choice in two samples of college women». Journal of Vocational Behavior, 36, 225-248.
  • FITZGERALD, L.R & GRITES, J.O. (1980). «Towards a career psychology of women: what do we know? What do we need to known?, Journal of Counseling Psychology, 27, 44-62.
  • FUERTES, A. (1996). «Redefinición sexual y de género», en Fernández, J. (coord.). Varones y mujeres. Desarrollo de la doble realidad de sexo y género. Pirámide, Madrid, 189-206.
  • GOTTFREDSON, L.S. (1981). «Circunscription and compromise: a developmental theory of occupational aspirations». Journal of Counseling Psychologv Monograph, 28, 6, 545-578.
  • LIPS.H.M. (1993). Sex and gender: an introduction, Mountain View, Mayfield.
  • LÓPEZ SÁEZ, M. (1995). La elección de una carrera típicamente femenina o masculina desde una pespectiva psico- social: la influencia del género, MECCIDE, Madrid.
  • MINISTERIO DE TRABAJO Y ASUNTOS SOCIALES. INSTITUTO DE LA MUJER (1997). Las mujeres en cifras, Madrid.
  • MOYA, M.C. & GÓMEZ.C. (1996). Psico- logía y género. Un análisis de la profesión. Universidad de Granada, Granada.
  • REPETTO TALAYERA, E. (1992). «El desarrollo de la carrera a lo largo de la vida y la orientación de los recursos humanos en las organizaciones». Revista de Orientación Educativa Vocacional, 3 (4), 17-29.
  • RODRÍGUEZ MORENO, M.L. (1993). «La orientación hacia el trabajo: fun- ciones, ámbitos y objetivos de la orientación vocacional, de la formación profesional y de la educación para la carrera», Revista de Orientación Educativa Vocacional, 4(5), 225- 243.
  • ROCKEACH, M. (1973). The nature of valúes, Free Press, New York.
  • ROS, M. & GRAD, H. (1991). «El significado del valor trabajo como relacionado a la experiencia ocupacional: una comparación de profesores de EGB y estudiantes del CAP», Revista de Psicología Social, 6, 2, 181-208.
  • SANTOS REGÓ, M.A. (2000). A pedago- xía dos valores en Galicia, Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela.
  • SUTHERLAND, B.A. (1984). Characteristic of eleventh grade Pennsylvania female students who evidence nontraditional occupational preferences. Tesis doctoral inédita, Universidad de Pittsburgh.
  • TORBAY A. y GARCÍA, A. (1995). «Diferencias sexuales en el proceso de toma de decisión vocacional». Revista Galega de Psicopedagoxía, 10-11, (7), 191-201.