Deseño e implementación dunha proposta de ensinanza da relatividade especial en primeiro de bacharelato, baseada na formulación xeométrica de Minkowski

  1. Prado Orbán, Xabier
Supervised by:
  1. José Manuel Domínguez Castiñeiras Director

Defence university: Universidade de Santiago de Compostela

Fecha de defensa: 04 October 2010

Committee:
  1. Antonio José de Pro Bueno Chair
  2. José Antonio Cajaraville Pegito Secretary
  3. Susana García Barros Committee member
  4. Francisco Javier Perales Palacios Committee member
  5. Joaquín Díaz de Bustamante Committee member
Department:
  1. Department of Applied learning

Type: Thesis

Abstract

RESUMO DA TESE DE D. XABIER PRADO ORBÁN DESEÑO E IMPLEMENTACIÓN DUNHA PROPOSTA DE ENSINANZA DA RELATIVIDADE ESPECIAL EN PRIMEIRO DE BACHARELATO, BASEADA NA FORMULACIÓN XEOMÉTRICA DE MINKOWSKI Marco teórico e formulación dos problemas e hipóteses de investigación: Realizouse a revisión bibliográfica nos contextos anglosaxón e latinoamericano: antecedentes do traballo, propostas de ensino da teoría da relatividade especial, e dificultades de aprendizaxe da mesma. A partires de dita revisión, elaborouse o marco teórico da tese do que se inferiron os problemas de investigación e se formularon as correspondentes hipóteses de traballo. Asimesmo, tomando como referencia o DCB da comunidade autónoma de Galicia, deseñouse a proposta didáctica sobre o ensino da teoría da relatividade especial en primeiro de Bacharelato, que constitúe a variable independente da investigación de tese de doutoramento. A partir dela elaboráronse os materiais de traballo do alumnado. Instrumentos de recollida e análise da información: Elaboráronse as correspondentes baterías de probas para proceder á caracterización inicial da mostra e a avaliación do progreso na súa aprendizaxe, despois da intervención na aula coa proposta didáctica xa mencionada. Ditos instrumentos validáronse mediante unha proba piloto, desenvolvida durante o primeiro trimestre, en cuarto curso da educación secundaria obrigatoria. Ditas probas están constituídas por secuencias de actividades coas que se pretende que os alumnos activen esquemas de pensamento (razoamento e acción) asociados coa competencia científica e aqueloutras competencias que, con carácter transversal, se traballen durante a instrucción: competencia matemática, comunicativa, aprender a aprender, e as relacionadas coas actitudes e valores cara a ciencia e a súa aprendizaxe. Implementación da proposta didáctica na aula de Física e Química de primeiro de bacharelato: Desenvolveuse durante o segundo trimestre do curso 2007-2008, nun curso de primeiro de bacharelato do instituto de educación secundaria ¿Pedra da auga¿ de Ponteareas (Pontevedra). Dita intervención foi grabada en video e audio (12 h), e recolléronse 250 fichas cubertas polo alumnado que conteñen un total de 1200 items. Destes materiais resultaron máis de 2000 datos significativos para a análise detallada do proceso de ensino-aprendizaxe. Análise de resultados: O alumnado realizou as probas de caracterización inicial, caracterización final e de retención -esta última realizada cos mesmos alumnos despois de varios meses- para comprobar unha importante compoñente da aprendizaxe significativa: a retención dos coñecementos na memoria a medio prazo. Realizouse a fase de análise de datos na que se elaboraron os esquemas de pensamento (razoamento e acción) que activaron os alumnos durante a caracterización inicial da mostra, a implementación da proposta, a caracterización final, e a retención. Ditos esquemas clasificáronse utilizando os niveis ¿g¿ que permitiron realizar un contraste estatístico entre os esquemas de pensamento activados polo alumnado durante cada unha das fases mencionadas. Isto prermitíu comprobar a significatividade estatística dos resultados. Conclusións e implicacións didácticas: A investigación realizada permitíu comprobar a idoneidade da proposta de ensinanza sobre relatividade especial en primeiro de Bacharelato e avanzar suxerencias de mellora da mesma. Ademais puxéronse de manifesto resultados que permitiron concluir a posibilidade de adiantar a ensinanza dos aspectos cualitativos da citada teoría, a cuarto curso da educación secundaria obrigatoria. Asimesmo púxose de manifesto a idoneidade dos instrumentos de recollida de información para elaborar os esquemas de pensamento activados polo alumnado. Ditos esquemas de pensamento manifestáronse como instrumentos útiles de análise para medir o progreso na aprendizaxe do alumnado, así como para determinar a significatividade estatística dos resultados.