Do amateur ao militanteimplicacións políticas e estéticas do cinema en formato non profesional na Galiza dos anos 70

  1. Gómez Viñas, Xan
Supervised by:
  1. Margarita Ledo Andión Director

Defence university: Universidade de Santiago de Compostela

Fecha de defensa: 18 December 2015

Committee:
  1. José Luis Castro de Paz Chair
  2. Marta Pérez Pereiro Secretary
  3. Olga Osorio Committee member
  4. Begoña Gutiérrez San Miguel Committee member
  5. José Francisco Cerdán Los Arcos Committee member
Department:
  1. Department of Communication Sciences

Type: Thesis

Teseo: 399983 DIALNET

Abstract

cinema, cómplice e testemuña dos procesos históricos, adoita dar pasos de xigante en tempos de fractura. Na Galiza do tardofranquismo, nun clima de fonda axitación política e cultural, agroman novas expresións fílmicas que, botando man de formatos de gravación non profesional, acuñan por vez primeira o termo “cinema galego”. O presente traballo de investigación procura, por primeiro, achegar unha clasificación tipolóxica das distintas iniciativas de filmación que, na década dos setenta, circulan a través dunha rede de distribución alternativa, composta por cineclubs, teleclubs, asociacións de veciños, parroquias, colexios ou locais sindicais. Desde o filme doméstico, destinado á perpetuación da imaxe da institución familiar, até a expresión militante, que procura un espectador activo e partícipe dos procesos históricos, pasando pola esfera estritamente amateur, que se move arredor de festivais e clubs de cinema afeccionado, procedemos á identificación e análise das principais iniciativas que compoñen a escena cinematográfica do momento. Logo do necesario labor taxonómico, a pesquisa centra o seu foco en tres colectivos de filmación que, ao longo da década, buscan asentar as bases para a creación dunha cinematografía propia para Galiza. A aproximación ao caudal creativo dos grupos Lupa, Imaxe e Enroba permítenos desenvolver un exhaustivo estudo de cadansúas filmografías, ao tempo que detectamos coincidencias e especificidades. A análise comparada dos tres colectivos en termos de estrutura organizativa, escollas formais ou posicionamentos fronte a unha posible profesionalización do sector, lévanos a unha síntese das distintas correntes de pensamento que se sitúan na cerna do cinema galego contemporáneo. Palabras chave: Cinema amateur, cinema militante, Equipo Lupa, Grupo Imaxe, Enroba.