Caracterización de la investigación educativa sobre cambio climático en la era de la emergencia climática (2017-2024)

  1. Marta Segade-Vázquez 1
  2. Antonio García-Vinuesa 1
  3. Ana Rodríguez-Groba 1
  4. Júlio J. Conde 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista española de pedagogía

ISSN: 0034-9461 2174-0909

Ano de publicación: 2025

Volume: 83

Número: 290

Páxinas: 179-198

Tipo: Artigo

DOI: 10.22550/2174-0909.4110 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista española de pedagogía

Resumo

Recent national and international statements have put the state of the climate in a new paradigm, that of a climate emergency demanding urgent action. In this context, contributions from educational research are essential to inform educational policies and practices. Previous studies identified a marked increase in scientific literature on this topic over the period from 2008 to 2017. Seven years on, with more than 2300 climate emergency declarations having been issued by jurisdictions representing over one billion people, it seems timely to update the characterisation of this field. This documentary study aims to examine educational research on secondary education students’ understanding of climate change during the period from 2017 to 2024. The study builds on an earlier review (1993–2017) and analyses current trends in the field. Following the PRISMA-ScR guidelines, an action protocol was developed, eligibility criteria were defined, and records were retrieved from the Web of Science and Scopus databases. The CADIMA online application, designed for systematic evidence synthesis, was employed to streamline the process. This resulted in 55 articles being identified. The analyses found that the increase in publication volume noted up to 2017 has continued, with research expanding to new geographic regions and including a broader range of participants. The findings also indicate new research directions, including emotional dimensions, personal contexts, and methodological approaches such as social representation theory. This study offers an updated overview of the field, intended to support education professionals in both pedagogical practice and research.

Referencias bibliográficas

  • Bofferding, L., y Kloser, M. (2015). Middle and high school students’ conceptions of climate change mitigation and adaptation strategies [Concepciones de los estudiantes de secundaria y bachillerato sobre las estrategias de mitigación y adaptación al cambio climático]. Environmental Education Research, 21(2), 275-294. https://doi.org/10.1080/13504622.2014.888401
  • CEDAMIA. (2024). Fact sheets. Climate emergency declaration and mobilisation in action [Hojas informativas. Declaración de emergencia climática y movilización en acción].
  • Chang, C. H., y Pascua, L. (2016). Singapore students’ misconceptions of climate change [Conceptos erróneos de los estudiantes de Singapur sobre el cambio climático]. International Research in Geographical and Environmental Education, 25(1), 84-96. https://doi.org/10.1080/10382046.2015.1106206
  • Codina, L. (2021). How to conduct systematic literature reviews [Cómo llevar a cabo revisiones bibliográficas sistematizadas]. Universitat Pompeu Fabra. https://doi.org/10.31009/upfcommresearch.2021.01
  • Debernardi, C., Seeber, M., y Cattaneo, M. (2024). Thirty years of climate change research: A fine-grained analysis of geographical specialization [Treinta años de investigación sobre el cambio climático: un análisis detallado de la especialización geográfica]. Environmental Science & Policy, 152, 103663. https://doi.org/10.1016/j.envsci.2023.103663
  • García-Vinuesa, A., y Meira-Cartea, P. Á. (2019). Characterization of educational research on climate change among secondary students [Caracterización de la investigación educativa sobre el cambio climático y los estudiantes de educación secundaria]. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(81), 507-535.
  • Gifford, R. (2011). The dragons of inaction: Psychological barriers that limit climate change mitigation and adaptation [Los dragones de la inacción: barreras psicológicas que limitan la mitigación y adaptación al cambio climático]. American Psychologist, 66(4), 290. https://doi.org/10.1037/a0023566
  • González-Gaudiano, E. J., Meira-Cartea, P. Á., y Gutiérrez-Pérez, J. (2020). ¿Cómo educar sobre la complejidad de la crisis climática? Hacia un currículum de emergencia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(87), 843-872. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662020000400843
  • Gutierrez-Bucheli, L., Reid, A. & Kidman, G. (2022). Scoping reviews: Their development and application in environmental and sustainability education research [Revisiones de alcance: su desarrollo y aplicación en la investigación sobre educación ambiental y de sostenibilidad]. Environmental Education Research, 28(5), 645-673. https://doi.org/10.1080/13504622.2022.2047896
  • IPCC. (2014). Climate change 2014: Mitigation of climate change. Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Cambio climático 2014: mitigación del cambio climático. Contribución del Grupo de Tra- bajo III al Quinto Informe de Evaluación del Panel Intergubernamental sobre Cambio Climático]. Cambridge University Press. https://www.ipcc.ch/report/ar5/wg3/
  • IPCC. (2023). Climate change 2023: Synthesis report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Cambio climático 2023: informe de síntesis. Contribución de los Grupos de Trabajo I, II y III al Sexto Informe de Evaluación del Panel Intergubernamental sobre Cambio Climático]. IPCC. https://doi.org/10.59327/ipcc/ar6-9789291691647
  • Kohl, C., McIntosh, E. J., Unger, S., Haddaway, N. R., Kecke, S., Schiemann, J., y Wilhelm, R. (2018). Online tools supporting the conduct and reporting of systematic reviews and systematic maps: A case study on CADIMA and review of existing tools [Herramientas en línea que apoyan la realización y la presentación de revisiones sistemáticas y mapas sistemáticos: un estudio de caso sobre CADIMA y revisión de herramientas existentes]. Environmental Evidence, 7(1), 8. https://doi.org/10.1186/s13750-018-0115-5
  • Kollmuss, A., y Agyeman,J. (2002). Mind the gap: Why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior? [Mind the gap: ¿por qué las personas actúan de manera ambientalmente responsable y cuáles son las barreras para el comportamiento proambiental?]. Environmental education research, 8(3), 239-260. https://doi.org/10.1080/13504620220145401
  • Ladrera, R., y Robredo, B. (2022). SOS: emergencia climática en las aulas de educación secundaria. Investigações Em Ensino de Ciências, 27(3), 44-58. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n3p44
  • Liarakou, G., Athanasiadis, I., y Gavrilakis, C. (2011). What Greek secondary school students believe about climate change? [¿Qué creen los estudiantes de secundaria griegos sobre el cambio climático?]. International Journal of Environmental and Science Education, 6(1), 79-98.
  • Monroe, M. C., Plate, R. R., Oxarart, A., Bowers, A., y Chaves, W. A. (2019). Identifying effective climate change education strategies: A systematic review of the research [Identificación de estrategias efectivas de educación sobre el cambio climático: una revisión sistemática de la investigación]. Environmental Education Research, 25(6), 791-812. https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1360842
  • Naciones Unidas (2015a). Paris Agreement [Acuerdo de París]. Naciones Unidas. https://unfccc.int/sites/default/files/spanish_paris_agreement.pdf
  • Naciones Unidas (2015b). Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Development [Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible]. Naciones Unidas. https://sdgs.un.org/2030agenda
  • Ojala, M. (2012). Hope and climate change: The importance of hope for environmental engage- ment among young people [Esperanza y cambio climático: la importancia de la esperanza para el compromiso ambiental entre los jóvenes]. Environmental education research, 18(5), 625-642. https://doi.org/10.1080/13504622.2011.637157
  • Özdem, Y., Dal, B., Öztürk, N., Sönmez, D., y Alper, U. (2014). What is that thing called climate change? An investigation into the understanding of climate change by seventh-grade students [¿Qué es eso llamado cambio climático? Una investigación sobre la comprensión sobre el cambio climático de estudiantes de séptimo grado]. International Research in Geographical and Environmental Education, 23(4), 294-313. https://doi.org/10.1080/10382046.2014.946323
  • Reid, A. (2019). Climate change education and research: possibilities and potentials versus problems and perils? [Educación e investigación sobre el cambio climático: ¿Posibilidades y potencialidades frente a problemas y peligros?]. Environmental Education Research, 25(6), 767-790. https://doi.org/10.1080/13504622.2019.1664075
  • Segade-Vázquez, M., García-Vinuesa, A., y Rodríguez-Groba, A. (2024). A systematic review protocol: Scoping review of secondary education students’ comprehension of climate change [Protocolo de revisión sistemática: revisión exploratoria de la comprensión del cambio climático por estudiantes de educación secundaria]. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.11654006
  • Shepardson, D. P., Niyogi, D., Choi, S., y Charusombat, U. (2009). Seventh grade students’ conceptions of global warming and climate change [Concepciones de los estudiantes de séptimo grado sobre el calentamiento global y el cambio climático]. Environmental Education Research, 15(5), 549-570. https://doi.org/10.1080/13504620903114592
  • Stevenson, K. T., Peterson, M. N., y Bondell, H. D. (2019). The influence of personal beliefs, friends, and family in building climate change concern among adolescents [La influencia de las creencias personales, los amigos y la familia en la formación de la preocupación por el cambio climático entre los adolescentes]. Environmental Education Research, 25(6), 832- 845. https://doi.org/10.1080/13504622.2016.1177712
  • Tricco, A. C., Lillie, E., Zarin, W., O’Brien, K. K., Colquhoun, H., Levac, D., Moher, D., Peters, M. D., Horsley, T., Weeks, L., Hempel, S., Akl, E. A., Chang, C., McGowan, J., Stewart, L., Hartling, L., Aldcroft, A., Wilson, M. G., Garritty, C., ... Straus, S. E. (2018). PRISMA Extension for scoping reviews (PRISMA-ScR): Checklist and explanation [Extensión PRISMA para revisiones exploratorias (PRISMA-ScR): lista de verificación y explicación]. Annals Of Internal Medicine, 169(7), 467-473. https://doi.org/10.7326/m18-0850
  • Wilkinson, C., y Clement, S. (2021). Geographers declare (a climate emergency)? [¿Los geógrafos declaran (una emergencia climática)?]. Australian Geographer, 52(1), 1-18. https://doi.org/10.1080/00049182.2020.1866278
  • Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M., y Buntins, K. (2020). Systematic reviews in educational research: Methodology, perspectives and application [Revisiones sistemáticas en la investigación educativa: metodología, perspectivas y aplicación]. Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27602-7