DUA y TICoportunidades para la educación patrimonial en las aulas de primaria

  1. López-Mondéjar, Loida 1
  2. López-Mondéjar, Leticia 2
  1. 1 Universidad Católica San Antonio
    info

    Universidad Católica San Antonio

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/05b1rsv17

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
epsir: European Public & Social Innovation Review

ISSN: 2529-9824

Ano de publicación: 2024

Título do exemplar: Innovación en la virtualización en los procesos formativos

Número: 9

Tipo: Artigo

DOI: 10.31637/EPSIR-2024-1206 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: epsir: European Public & Social Innovation Review

Resumo

Introduction: This paper aims to deepen the connections between the principles of Universal Design for Learning, ICT and heritage education. It has two objectives: 1) to explore the potential of ICT to work on heritage education in primary school following the UDL teaching model, and 2) to select specific tools to implement heritage activities in accordance with the principles of UDL. Methodology: The work analyses the different resources included in the UDL wheel v.4 according to five specific criteria. Based on these criteria, nine applications are selected that facilitate work with cultural heritage in primary school by integrating UDL principles. Results and discussion: The study of the different resources indicated shows the potential of ICT to address heritage education among primary students based on the principles and guidelines of the UDL, as well as identifying the most effective tools for this purpose. Conclusions: The selected tools provide students with different means of expression and action, representation and involvement, fostering links with heritage in an effective way and with respect for the uniqueness of each child.

Referencias bibliográficas

  • Alba, C. (2016). Diseño Universal para el Aprendizaje: educación para todos y prácticas de enseñanza inclusivas. Morata.
  • Alba, C. (2018). Diseño Universal para el Aprendizaje un modelo didáctico para proporcionar oportunidades de aprender a todos los estudiantes. Padres y maestros/ Journal of Parents and Teachers, 374, 21-27. https://doi.org/10.14422/pym.i374.y2018.003 DOI: https://doi.org/10.14422/pym.i374.y2018.003
  • Alba, C. (2019). Diseño universal para el aprendizaje: Un modelo teórico-práctico para una educación inclusiva de calidad. Participación educativa, 6(9), 55-66.
  • Alba, C., Sánchez, J. y Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA): Pautas para su introducción en el currículo. Edelvives.
  • Arathoon, A. I. (2016). Fundamentos neurocientíficos del Diseño Universal para el Aprendizaje: Cerebro, aprendizaje y enseñanza. En C. A. Pastor (Ed.), Diseño Universal para el Aprendizaje: Educación para todos y prácticas de enseñanza inclusiva (pp. 19-24). Ediciones Morata, S. L.
  • Asensio, M. (Coord.) (2016). Inclusión cultural en museos y patrimonio. Her&Mus. Heritage & Museography, 17. Trea.
  • Boysen, G. A. (2024). Lessons (not) learned: The troubling similarities between learning styles and universal design for learning. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 10(2), 207-221. https://doi.org/10.1037/stl0000280 DOI: https://doi.org/10.1037/stl0000280
  • Carrington, A. (2016). Professional development: The padagogy wheel: It is not about the apps, it is about the pedagogy. Education Technology Solutions, 72, 54-57.
  • Castro, L. y López-Facal, R. (2019). Educación patrimonial: necesidades sentidas por el profesorado de infantil, primaria y secundaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94(33.1), 97-114. https://doi.org/10.47553/rifop.v33i1.72020
  • Cuenca, J. M. (2013). El papel del patrimonio en los centros educativos: hacia la socialización patrimonial. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 19, 76-96.
  • Díaz, M. (coord.) (2022). Guía Rueda DUA: herramientas para el diseño universal para el aprendizaje. Down España. https://www.sindromedown.org/storage/2023/12/DUA.pdf
  • Elizondo, C. (2020). Ámbitos para el aprendizaje: una propuesta interdisciplinar. Octaedro.
  • Elizondo, C. (2022). Diseño universal para el aprendizaje y neuroeducación: Una perspectiva desde la ciencia de la mente, cerebro y educación. Journal of Neuroeducation, 3(1), 99-108. https://doi.org/10.1344/joned.v3i1.39714 DOI: https://doi.org/10.1344/joned.v3i1.39714
  • Fontal, O. (2003). La educación patrimonial: teoría y práctica para el aula, el museo e Internet. Trea.
  • Fontal, O. (2016). Educación patrimonial: retrospectiva y prospectivas para la próxima década. Estudios Pedagógicos, XLII(2), 415-436. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000200024
  • Fontal, O. (2020). Cómo educar en el patrimonio. Guía práctica para el desarrollo de actividades de educación patrimonial. Comunidad de Madrid.
  • Fontal, O., Ibáñez, A., Martínez, M. y Rivero, P. (2017). El patrimonio como contenido en la etapa de Primaria: del currículum a la formación de maestros. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 79-94. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.1.286321 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop/20.2.286321
  • Jiménez-García, E., Orenes-Martínez, N. y López-Fraile, L. A. (2024). Rueda de la Pedagogía para la inteligencia artificial: adaptación de la Rueda de Carrington. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 87-113. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37622 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37622
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
  • López, J. L., Díaz, M. y Versteegen, G. (2022). Patrimonio cultural e inclusión social. Marco pedagógico y Guía para la autoevaluación de estrategias docentes inclusivas. Octaedro.
  • Moreno Vera, J. R. y Monteagudo Fernández, J. (Eds.) (2019). Temas controvertidos en el aula. Enseñar y aprender historia en la era de la posverdad. Editum. DOI: https://doi.org/10.6018/editum.2763
  • Parra, D. y Fuertes, C. (Coords.) (2019). Reinterpretar la tradición, transformar las prácticas. Ciencias Sociales para una educación crítica. Tirant lo Blanch.
  • Ponsoda-López de Atalaya, S., Moreno-Vera, J. R. y Ponce-Gea, A. I. (2023). Las TIC como recurso para trabajar el Patrimonio Cultural Inmaterial en el aula. Realia. Research in education and learning innovation archives, 30, 99-115. https://doi.org/10.7203/realia.30.24993 DOI: https://doi.org/10.7203/realia.30.24993
  • Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52, de 2 de marzo de 2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/01/157/con
  • Rose, D. y Gravel, J. (2010). Universal design for learning. En P. Peterson, E. Baker y B. McGraw (Eds.), International encyclopedia of education (pp. 119-124). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.00719-3 DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.00719-3
  • Santacana i Mestre, J., Asensio Brouard, M., López Benito, V. y Martínez Gil, T. (Eds.) (2018). La evaluación de las «apps» en el patrimonio cultural. Trea.