"La zurriaga"unas «octavas seriojocosas» atribuidas a Quevedo

  1. María José Alonso Veloso 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Mélanges de la Casa de Velázquez

ISSN: 0076-230X

Ano de publicación: 2024

Número: 54

Páxinas: 233-274

Tipo: Artigo

DOI: 10.4000/11R40 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Mélanges de la Casa de Velázquez

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

This article offers a modernized edition of La zurriaga, a series of «seriojocosas» (more or less burlesque) octaves attributed to Quevedo. The text, dated in 1632 in the burlesque preliminaries, was considered apocryphal by different editors, who proposed the eighteenth century as the time of composition and considered it a mere forgery of the Count of Saceda. Such disqualification implied the total oblivion of these verses, hitherto unknown. The transcription of the work, with limited philological annotation, is preceded by an explanation of the features and content of the factitious volume in which it is preserved, in the Royal Academy of History (Madrid). The analysis of genre, style and date, in relation to Quevedo’s literature, does not allow for the extraction of conclusive evidence about authorship and date, but it does allow for some previous statements about this printed work to be brought into question.

Referencias bibliográficas

  • Alonso Veloso, María José (2005), Tradición e ingenio en las letrillas, las jácaras y los bailes de Quevedo, Vigo, Universidad.
  • Astrana Marín, Luis (1943, ed.), Francisco de Quevedo. Obras completas, Madrid, Aguilar, [2 vols.].
  • Bègue, Alain (2007), «Los límites de la escritura epidíctica: la poesía jocoseria de José Pérez», Criticón, 100, pp. 143-166. DOI : 10.4000/criticon.9399
  • Bègue, Alain (2010), «Albores de un tiempo nuevo: la escritura poética de entre los siglos (xvii-xviii), en Aurora Egido & José Enrique Laplana Gil (coord.), La luz de la razón: literatura y cultura del siglo xviii: a la memoria de Ernest Lluch, 2010, pp. 97-121.
  • Bègue, Alain (2018), «“Parece que jocoserio / se me introduce el estilo”. La modalidad jocoseria como expresión de modernidad entre Barroco y Neoclasicismo», en Alain Bègue & Carlos Mata Induráin (dir.), Hacia la modernidad: la construcción de un nuevo orden teórico literario entre Barroco y Neoclasicismo, pp. 69-95.
  • Blecua, José Manuel (1969-1981, ed.), Francisco de Quevedo, Obra poética, Madrid, Castalia, 4 volúmenes.
  • Borrego, Esther (2002), Un poeta cómico en la corte: vida y obra de Vicente Suárez de Deza, Kassel, Reichenberger.
  • Briquet, Charles M. (1888), Papiers et filigranes des archives de Gênes 1154 à 1700, Genève, H. Georg. (reimpreso Briquet's Opuscula. The Complete Works of Dr C. M. Briquet without Les filigranes, Hilversum, The Paper Publications Society, 1955).
  • Buendía, Felicidad (1986, ed.), Francisco de Quevedo. Obras completas, Madrid, Aguilar, 2 vols.
  • Campión Larumbe, Miguel & Álvaro Cuéllar (2021), «Discernir entre original y refundición en el teatro del Siglo de Oro a través de la estilometría: el caso de El mejor amigo, el muerto», Talía. Revista de estudios teatrales, 3, 59-69. https://doi.org/10.5209/tret.74021 DOI : 10.5209/tret.74021
  • Canet Vallés, José Luis (2012), «Hacia una tipobibliografía digital», en Víctor Infantes & Julián Martín Abad (eds.), De re typographica. Nueve estudios en homenaje a Jaime Moll, Madrid, Calambur, pp. 41-56.
  • Checa Beltrán, José (1998), Razones del buen gusto (poética española del neoclasicismo), Madrid, CSIC.
  • Cruickshank, Don William (1972), «Some Uses of Palaeographic and Orthographical Evidence in comedia Editing», Bulletin of the Comediantes, 24, pp. 40-45. DOI : 10.1353/boc.1972.0005
  • Cruickshank, Don William (1976), «Some Aspects of Spanish Book Production in the Golden Age», The Library, V, 31, 1-19. DOI : 10.1093/library/s5-XXXI.1.1
  • Cruickshank, Don William (1978), «“Literature” and the Book Trade in Golden-Age Spain», Modern Language Review, 73, pp. 799-824. DOI : 10.2307/3727595
  • Cruickshank, Don William (1985), «The Editing of Spanish Golden-Age Plays from Early Printed Editions», en Michael McGaha & Frank P. Casa (eds.), Editing the comedia, Ann Arbor, Michigan Romance Studies, pp. 52-103.
  • Cruickshank, Don William (1986), «Italian Type in Spain and the Spanish Empire in the Seventeenth Century», en Anna Laura Lepschy, John Took & Dennis E. Rhodes (eds.), Book Production and Letters in the Western European Renaissance: Essays in Honour of Conor Fahy Londres, Modern Humanities Research Association, pp. 47-63.
  • Cruickshank, Don (1991), «Some Problems Posed by suelta Editions of Plays». Editing the comedia II, en Michael McGaha & Frank P. Casa (eds.), Michigan, Michigan Romance Studies, pp. 97-123.
  • Cruickshank, Don William (2004), «Towards an Atlas of Italic Types Used in Spain, 1528–1700», Bulletin of Spanish Studies, 81, pp. 973-1010. DOI : 10.1080/1475382042000297808
  • Cuéllar, Álvaro (2023), «Stylometry and Spanish Golden Age Theatre: An Evaluation of Authorship Attribution in a Control Group of Undisputed Plays», en Hesselbach, Robert, José Calvo Tello, Ulrike Henny-Krahmer, Christof Schöch, y Daniel Schlör (eds.), Digital Stylistics in Romance Studies and Beyond.
  • Étienvre, Jean Pierre (2004), «Primores de lo jocoserio», Bulletin hispanique, 106 (1), pp. 235-352. DOI : 10.3406/hispa.2004.5190
  • Fernández-Guerra y Orbe, Aureliano (1897-1907, ed.), Obras completas de don Francisco de Quevedo, Sevilla, Sociedad de Bibliófilos Andaluces, 3 vols.
  • Hill, John M. (1945), Poesías germanescas, Bloomington, Indiana University.
  • Huerta Calvo, Javier (1995), El nuevo mundo de la risa. Estudios sobre el teatro breve y la comicidad en los Siglos de Oro, Palma de Mallorca, José J. de Olañeta.
  • Huerta Calvo, Javier (2001), El teatro breve en la Edad de Oro, Madrid, Laberinto.
  • Jauralde Pou, Pablo (1998), Francisco de Quevedo (1580-1645), Madrid, Castalia.
  • Laplana Gil, José Enrique (1996), «Un tratado de fisiognomía de 1650», Scriptura, 11, pp. 141-154.
  • Lobato, María Luisa (2013), «Maladros ‘padre fundador’ de la germanía: presencia literaria y edición del entrémes inédito Los valientes, de Juan Vélez de Guevara», La Perinola, 17, pp. 229-258.
  • Mesonero Romanos, Ramón de (1861), El antiguo Madrid. Paseos histórico-anecdóticos por las casas y calles de esta villa, t. I, Madrid, Establecimiento tipográfico de don F. de P. Mellado.
  • Moll, Jaime (1974), «Diez años sin licencias para imprimir comedias y novelas en los reinos de Castilla», Boletín de la Real Academia Española, 54, pp. 97-103.
  • Moll, Jaime (1979), «Problemas bibliográficos del libro del Siglo de Oro», Boletín de la Real Academia Española, 59 (206), pp. 49-107.
  • Moll, Jaime (1982), «El libro en el Siglo de Oro», Edad de Oro, 1, pp. 43-54.
  • Moll, Jaime (1988), «Las cursivas de Juan Mey, con algunas consideraciones previas sobre el estudio de las letrerías», en El Libro Antiguo español: Actas del primer Coloquio Internacional: (Madrid, 18 al 20 de diciembre de 1986), Salamanca, Universidad de Salamanca, pp. 295-304.
  • Moll, Jaime (1994), De la imprenta al lector. Estudios sobre el libro español de los siglos xvi al xviii, Madrid, Arco libros.
  • Moll, Jaime (2011), Problemas bibliográficos del libro del Siglo de Oro, Madrid, Arco Libros.
  • Palau y Dulcet, Antonio (1962), Manual del librero hispanoamericano, vol. 14, Barcelona, A. Palau.
  • Penedo Rey, Manuel (1949), «Tirso de Molina. Aportaciones biográficas», Revista Estudios, Madrid.
  • Plata Parga, Fernando (1997), Ocho poemas satíricos de Quevedo, Pamplona, EUNSA.
  • Plata Parga, Fernando (2006), «La polémica en torno a “La Perinola” de Quevedo con un texto inédito, La Perinola, 10, pp. 245-256. DOI : 10.15581/017.10.27993
  • Plata Parga, Fernando (2019), «“La zurriaga de Perinola”: edición crítica de un texto inédito contra Quevedo», La Perinola, 23, pp. 85-127. DOI : 10.15581/017.23.85-127
  • Ponce Cárdenas, Jesús (2012), «La octava real y el arte del retrato en el Renacimiento», Criticón, 114, pp. 71-100. DOI : 10.4000/criticon.1326
  • Ramos, Rafael (2011), «Las impresiones lopescas atribuidas al Conde de Saceda: ¿imposturas bibliográficas o pasión literaria?», en María Luisa López-Vidriero Abelló (dir.), Bibliofilia y nacionalismo: nueve ensayos sobre coleccionismo y artes contemporáneas del libro, pp. 274-301.
  • Rey, Alfonso & María José Alonso Veloso, (2021, eds.), Poesía completa de Quevedo, Barcelona, Castalia.
  • Reyes Gómez, Fermín de los (2000), El libro en España y América: legislación y censura (siglos xv-xviii), Madrid, Arco-Libros.
  • Rodríguez Campomanes, Pedro (1777, ed.), Apéndice a la educación popular: Que contiene los ocho discursos de Francisco Martínez de Mata, con uno de nuevo sobre el comercio nacional, Madrid, Antonio de Sancha.
  • Rodríguez Marín, Francisco (1924), «Cervantes y el mentidero de San Felipe», Revista de la Biblioteca, Archivo y Museo, 1, pp. 5-12.
  • Ruiz de Elvira Serra, Isabel (1998), «Posibilidades de datación de impresos a través de la ortografía», en Ubaldo Cerezo Rubio (coord.), Trabajos de la Asociación Española de Bibliografía, vol. 2, Madrid, Biblioteca Nacional, pp. 387-390.
  • Ruiz Pérez, Pedro (2014), «Benegasi y la poética bajobarroca: prosaísmo, epistolaridad y tono jocoserio», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 20, pp. 175-198.
  • Sánchez Espinosa, Gabriel (2011), «Los puestos de libros de las gradas de San Felipe de Madrid en el siglo xviii», Goya: Revista de arte, 335, pp. 142-155.
  • Shepard, Sanford (1965), «La teoría del buen gusto entre los humanistas», Revista de filología española, 48 (3-4), pp. 415-421. DOI : 10.3989/rfe.1965.v48.i3/4.897
  • Vega García-Luengos, Germán (2021a), «Las comedias de Lope de Vega: confirmaciones de autoría y nuevas atribuciones desde la estilometría (I)», Talía. Revista de estudios teatrales, 3, pp. 91-108. https://doi.org/10.5209/tret.74625 DOI : 10.5209/tret.74625
  • Vega García-Luengos, Germán (2021b), «Juan Ruiz de Alarcón recupera La monja alférez», en Rafael González Cañal & Almudena García González (eds.), Sor Juana Inés de la Cruz y el teatro novohispano: XLII Jornadas de teatro clásico, Almagro, 9, 10 y 11 de julio de 2019, pp. 89-149.