La brecha digital de género y enseñanza de los riesgos naturales en la formación del profesorado de Ciencias Sociales

  1. Morote Seguido, Álvaro Francisco 1
  2. Gómez Trigueros, Isabel María
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Research in Education and Learning Innovation Archives. REALIA

ISSN: 2659-9031

Ano de publicación: 2023

Número: 30

Páxinas: 67-82

Tipo: Artigo

DOI: 10.7203/REALIA.30.24712 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Research in Education and Learning Innovation Archives. REALIA

Resumo

The current hyper-technified context points to the need to have digital competences, which train the citizens of the 21st century. For this purpose, it becomes essential to train future teachers in methodologies that take into account the correct inclusion of information and communication technologies in their classrooms. In the area of social sciences, together with digital competences, there is a need for training in content related to natural hazards, which provides the population with resources and knowledge in the face of catastrophes of this type. The purpose of this work is to show the perception that teachers in training have in relation to their digital lite- racy and their knowledge to teach natural hazards with technology. An exploratory and descriptive methodology has been used based on a Likert scale questionnaire. The sample is made up of 224 Primary Education degree and Secondary Education master’s students from two Spanish universities. The results indicate that there is little use of ICT during the training stage of future teachers. Likewise, the data show a lack of knowledge of the application of GIS and GIT resources in school classrooms and the perception of little training in these tools to prepare specific tasks that address content related to natural hazards. On the contrary, there is a positive opinion about the importance of training in these resources for teaching territorial problems such as floods.

Referencias bibliográficas

  • Argibay, J. C. (2009). Muestra en investigación cuantitativa. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 13(1), 13–29. Descargado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=339630252001
  • Bosschaart, A., Van Der Schee, J., y Kuiper, W. (2016). Designing a flood-risk education program in the Netherlands. Journal of Environmental Education, 47 (4), 271–286. https://doi.org/10.1080/00958964.2015.1130013
  • Brown, M., Mccormack, M., Reeves, J., Brooks, C., Grajek, S., Bali, M., y Weber, N. (2020). 2020 EDUCAUSE Horizon Report TM Teaching and Learning Edition. Louisville: EDUCAUSE.
  • Buendía, L., Colás, M. P., y Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
  • Cabero, J., y Ruiz-Palmero, J. (2018). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 16–30. Descargado de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2665
  • Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marcos de Competencias Digitales Docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. RECIE. Revista Caribeña De Investigación Educativa, 4(2), 137–158. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp137-158
  • Cabero-Almenara, J., y Valencia-Ortiz, R. (2021). Reflexionando sobre la investigación educativa en TIC. Innovaciones Educativas, 23, 7–11. https://doi.org/10.22458/ ie.v23iEspecial.3761
  • Campos, R. (2021). Modelos de integración de la tecnología en la educación de personas que desempeñan funciones ejecutivas y de dirección: el TPACK y el SAMR. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(1), 1–27. https://doi.org/10.15517/aie.v21i1.42411
  • Carretero, S., Vuorikari, R., y Punie, Y. (2017). The Digital Competence Framework for Citizens With eight proficiency levels and examples of use (and others, Ed.). Luxembourg: Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/38842
  • Castañeda, L., y Esteve, F. (2018). ¿Por qué es necesario repensar y definir la competencia docente para el mundo digital? RED Revista de Educación a Distancia, 56(6). http:// dx.doi.org/10.6018/red/56/6
  • Colomer, J. C. (2021). Homo videns: tecnología digital y finalidades socioeducativas de la enseñanza de la historia. Cliocanarias, 3. https://doi.org/10.53335/cliocanarias.2021.3.20
  • Colomer, J. C., Fuertes, C., y Parra, D. (2022). Tecnología educativa y enfoque sociocrítico en enseñanza de la Historia. ¿Dónde estamos? ¿Hacia dónde vamos. Con-ciencia social: Segunda Época, 5, 143–160. https://doi.org/10.7203/con-cienciasocial.5.24271
  • CRED. (2019). Economic Losses, Poverty & Disasters (1998-2017). Descargado de https:// www.emdat.be
  • Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Paris: UNESCO.
  • Em-Dat. (2021). EM-DAT Query Tool. The International Disasters Database. Centre for Research on the Epidemiology of Disasters. Descargado de https://public.emdat.be/ data
  • Emine, S., Emre, Ü., y Kamil, İ. (2014). Primary School Second Grade Teachers’ and Students’ Opinions on Media Literacy. Comunicar, 21(42), 119–127. http://dx.doi.org/10.3916/ C42-2014-11
  • Fernández, A. B., y Ibáñez, M. (2018). Más mujeres en los estudios de Informática una propuesta desde el departamento de formación y orientación laboral. Revista de Sociología de la Educación (RASE), 11(1), 116–134. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.11.1.10624
  • Flores, M., Ortega, M. C., y Sánchez, M. C. (2021). Las nuevas tecnologías como estrategias innovadoras de enseñanza-aprendizaje en la era digital. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.406051
  • Gil-Juárez, A., Feliu, J., y Vitores, A. (2012). Género y TIC: En torno a la brecha digital de género. Dígito de Athenea, 12, 3–9. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v12n3.1137
  • Gómez-Trigueros, I. M., y Binimelis, J. (2020). Aprender y enseñar con la escala del mapa para el profesorado de la “generación Z”: la competencia digital docente. Ar@cne. Revista Electrónica de Recursos en Internet sobre Geografía y Ciencias Sociales, 24, 238. https://doi.org/10.1344/ara2020.238.30561
  • Gómez-Trigueros, I. M., Ortega-Sánchez, D., y García, R. (2021). Brecha digital de género y coeducación: claves conceptuales y orientaciones metodológicas. Madrid: McGraw-Hill Interamericana de España.
  • Gómez-Trigueros, I. M., Ponsoda, S., y Diez, R. (2021). Towards an insertion of technologies: the need to train in Digital Teaching Competence. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 10(3). https://doi.org/10.17583/rimcis.8652
  • Gómez-Trigueros, I. M., y Ruiz, M. (2020). La brecha digital de género en la formación del profesorado: análisis de la capacitación digital docente. En G. G. García, M. R. Navas- Parejo, C. R. Jiménez, y J. C. de la Cruz Campos (Eds.), Teoría y práctica en investigación educativa: una perspectiva internacional (pp. 1421–1433). Madrid: Dykinson.
  • Gómez-Trigueros, I. M., Ruiz-Bañuls, M., y Ortega-Sánchez, D. (2019). Digital Literacy of Teachers in Training: Moving from ICTs (In-formation and Communication Technologies) to LKTs (Learning and Knowledge Technologies). Education Sciences, 9(4), 274–274. https://doi.org/10.3390/educsci9040274
  • Gudmundsdottir, G. B., y Hatlevik, O. E. (2018). Newly qualified teachers’ professional digital competence: implications for teacher education. European Journal of Teacher Education, 41, 214–231. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1416085
  • INTEF. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional. Descargado de http://cort.as/-GHoN
  • IPCC. (2014). Climate Change 2013 and Climate Change 2014. Descargado de http://www.ipcc.ch/
  • Jacobi, P. R. (2005). Impactos socio-ambientales urbanos del riesgo de la búsqueda de la sustentabilidad: el caso de la Región Metropolitana de São Paulo. Ciudad y territorio: Estudios territoriales, 37 (145-6), 671–682. Descargado de https://recyt.fecyt.es/index.php/CyTET/article/view/85774
  • Lechowicz, M., y Nowacki, T. (2014). School education as an element of natural disaster risk reduction. Prace i Studia Geograficzne, 55, 85–95.
  • Lee, Y., Kothuis, B. B., Sebastian, A., y Brody, S. (2019). Design of transformative education and authentic learning projects: Experiences and lessons learned from an international multidisciplinary research and education program on flood risk reduction. En and others (Ed.), ASEE Annual Conference and Exposition.
  • Lozina, A. A., y Pagliaricci, F. (2015). La escuela desde el barrio. Extensión en red, 6, 28–35.
  • Morote, A. F. (2017). El Parque Inundable La Marjal de Alicante (España) como propuesta didáctica para la interpretación de los espacios de riesgo de inundación. Didáctica Geográfica, 18, 211–230. Descargado de https://didacticageografica.age-geografia.es/ index.php/didacticageografica/article/view/390/363
  • Morote, A. F., y Hernández, M. (2021). Water and Flood Adaptation Education: From Theory to Practice. Water Productivity Journal, 1(3), 31–40.
  • Morote, A. F., Hernández, M., y Olcina, J. (2021). Are Future School Teachers Qualified to Teach Flood Risk? An Approach from the Geography Discipline in the Context of Climate Change. Sustainability, 13(15), 1–22. https://doi.org/10.3390/su13158560
  • Morote, A. F., y Olcina, J. (2021a). La enseñanza del riesgo de inundación en Bachillerato mediante Sistemas de Información Geográfica (SIG). El ejemplo del PATRICOVA en la Comunidad Valenciana (España). Anales de Geografía, 41(2), 431–461. https://doi.org/ 10.5209/aguc.79344
  • Morote, A. F., y Olcina, J. (2021b). La importancia de la enseñanza del cambio climático. Propuestas didácticas para la Geografía escolar. Estudios Geográficos, 82(291). https:// doi.org/10.3989/estgeogr.202189.089
  • Morote, A. F., y Pérez-Morales, A. (2019). La comprensión del riesgo de inundación a través del trabajo de campo: Una experiencia didáctica en San Vicente del Raspeig (Alicante). Vegueta. Anuario de la Facultad de Geografía e Historia, 19, 609–631. Descargado de https://revistavegueta.ulpgc.es/ojs/index.php/revistavegueta
  • Mudavanhu, C. (2015). The impact of flood disasters on child education in Muzarabani District, Zimbabwe. Journal of Disaster Risk Studies, 6(1), 138–138. Descargado de https://jamba.org.za/index.php/jamba/article/view/138/285
  • OECD. (2021). Using Digital Technologies for Early Education during COVID-19: OECD Report for the G20 2020 Education Working Group. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/ 10.1787/fe8d68ad-en
  • ONU. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. New York.
  • ONU. (2017). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2017. Nueva York.
  • Ortega, D., y Gómez, I. M. (2019). Massive Open Online Courses in the Initial Training of Social Science Teachers: Experiences, Methodological Conceptions, and Technological Use for Sustainable Development. Sustainability, 11(3), 578–578. https://doi.org/10.3390/su11030578
  • Pardo, A., Ruiz, M. A., y San-Martín, R. (2015). Análisis de datos en ciencias sociales y de la salud I (and others, Ed.). Madrid: Síntesis.
  • Raykov, T., y Marcoulides, G. A. (2017). Ecuation of true criterion validity for unidimensional multicomponent measuring instruments in longitudinal studies. Structural Equation Modeling, 24(4), 599–608. https://doi.org/10.1080/10705511.2016.1172486
  • Shah, A. A., Gong, Z., Ali, M., Sun, R., Naqvi, S. A. A., y Arif, M. (2020). Looking through the Lens of schools: Children perception, knowledge, and preparedness of flood disaster risk management in Pakistan. International Journal of Disaster Risk Reduction, 50, 101907–101907. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101907
  • Somolinos, A. (2018). El reflejo del patriarcado en la administración electrónica. En C. S. de Baranda Andújar (Ed.), Investigación joven con perspectiva de género III (pp. 20–32). Madrid: Universidad Carlos III de Madrid: Instituto de Estudios de Género.
  • Tsai, M. H., Chang, Y. L., Shiau, J. S., y Wang, S. M. (2020). Exploring the effects of a serious game-based learning package for disaster prevention education: The case of Battle of Flooding Protection. International Journal of Disaster Risk Reduction, 43, 101393– 101393. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2019.101393
  • Valdanha, D., y Jacobi, P. R. (2021). Etnoconservación y educación ambiental en Brasil: resistencias y aprendizaje en una comunidad tradicional. Praxis & Saber, 12(28), 11443– 11443.
  • Williams, S., Mcewen, L. J., y Quinn, N. (2017). As the climate changes: Intergenerational action-based learning in relation to flood education. The Journal of Environmental Education, 48(3), 154–171. https://doi.org/10.1080/00958964.2016.1256261
  • Yáñez, C., y Gómez-Trigueros, I. M. (2021). Experiencia innovadora internacional online para la introducción de la geografía y el patrimonio a través de Google EarthTM en la formación inicial del profesorado. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), 5. Descargado de https://raco.cat/index.php/ RevistaCIDUI/article/view/387826
  • Zhong, S., Cheng, Q., Zhang, S., Huang, C., y Wang, Z. (2021). An impact assessment of disaster education on children’s flood risk perceptions in China: Policy implications for adaptation to climate extremes. Science of the total environment, 757 , 143761– 143761. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.143761