Creencias e integración de recursos digitalesun estudio con docentes universitarios de Ciencias de la Salud

  1. Iris Estévez 1
  2. Alba Souto-Seijo 1
  3. Iván Jorrín-Abellán 2
  1. 1 Universidad de Santiago de Compostela, España
  2. 2 Kennesaw State University, Estados Unidos de América
Journal:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Year of publication: 2023

Issue Title: Competencias y metodologías innovadoras para la educación digital

Volume: 26

Issue: 1

Pages: 121-139

Type: Article

DOI: 10.5944/RIED.26.1.34035 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Abstract

The role of digital technology today is presumed unquestionable in all spheres of human activity and, especially, in the educational setting. Despite this fact, there is limited integration of these tools in the context of higher education. Thus, this paper aims to analyze: a) the university professors of Health Sciences´ beliefs about the presence of digital resources in their work environment; and b) the role that these resources play in the professional updating process and in the teaching performance of this group. This study has been framed in the tradition of Case Study research (qualitative paradigm). Specifically, five professors from the University of A Coruña have participated and built the case, because of their excellent qualifications in the Docentia Program. The data collection technique used was the semi-structured interview. The data was analyzed with the support of the Atlas.ti program (v.8.1) and through content analysis strategies. The results show that professors conceive digital technologies, in general, as a positive element in their professional environment. The participants consider that they have a medium level of digital competence. Also, they are aware of their lack of training in the use of digital tools, especially regarding the creation and editing of content.

Bibliographic References

  • Adell, J., y Castañeda, L. (2010). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje. En R. Roig y M. Fiorucci (Eds.), Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas (pp. 19-30). Marfil-Roma TRE Universita degli estudi.
  • Area, M. (2018). De la enseñanza presencial a la docencia digital: Autobiografía de una historia de vida docente. RED. Revista de Educación a Distancia, (56), 1-21. https://doi.org/10.6018/red/56/1
  • Basilotta-Gómez-Pablos, V., Matarranz, M, Casado-Aranda, L., y Otto, A. (2022). Teachers’ digital competencies in higher education: a systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19(1), 1-16. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00312-8
  • Bates, A. W. (2019). Teaching in a Digital Age. Guidelines for designing teaching and learning (2nd ed.). Tony Bates Associates Ltd.
  • Cabero, J. (2014). Formación del profesorado universitario en TIC. Aplicación del método Delphi para la selección de los contenidos formativos. Educación XX1, 17(1), 111-132. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10707
  • Cabero, J., Pérez Díez de los Ríos, J. L., y Llorente, C. (2018). Modelo de ecuaciones estructurales y validación del modelo de formación tpack: estudio empírico. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(4). https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8420
  • Cabero, J., Barroso-Osuna, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2021). Estudio de la competencia digital docente en Ciencias de la Salud. Su relación con algunas variables. Educación Médica, 22(2), 94-98. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.11.014
  • Casillas Martín, S., Cabezas González, M., Ibarra Saiz, M., y Rodríguez Gómez, G. (2020). El Profesorado Universitario en la Sociedad del Conocimiento: manejo y actitud hacia las TIC. Bordón. Revista De Pedagogía, 72(3), 45-63. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.76746
  • Cejas-León, R., y Navío, A. (2018). Formación en tic del profesorado universitario. Factores que influyen en la transferencia a la función docente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(3), 271-293. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8002
  • Denzin, N. K. (2015). Triangulation. The Blackwell Encyclopedia of Sociology. https://doi.org/10.1002/9781405165518.wbeost050.pub2
  • Estévez, I., Souto-Seijo, A., y González-Sanmamed, M. (2021). El estudio de caso en la investigación de las ecologías de aprendizaje del docente universitario. New Trends in Qualitative Research, 5, 104-115. https://doi.org/10.36367/ntqr.5.2021.104-115
  • Fernández-Márquez, E., Leiva-Olivencia, J. J., y López-Meneses, E. (2017). Competencias digitales en docentes de Educación Superior. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 213-231. https://doi.org/10.19083/ridu.12.558
  • Gómez, J. (2016). UNIVERSITIC 2016. Análisis de las TIC en las Universidades Españolas. CRUE Universidades Españolas. http://tic.crue.org/wp-content/uploads/2017/04/UNIVERSITIC-2016-conportadas.pdf
  • González-Sanmamed, M., Estévez, I., Souto-Seijo, A., y Muñoz-Carril, P. C. (2020). Digital learning ecologies and professional development of university professors. Comunicar, 28(62), 9-18. https://doi.org/10.3916/C62-2020-01
  • Jelińska, M., y Paradowski, M. B. (2021). Teachers’ engagement in and coping with emergency remote instruction during COVID-19-induced school closures: A multinational contextual perspective. Online Learning Journal, 25(1), 303-328. https://doi.org/10.24059/olj.v25i1.2492
  • Jorrín-Abellán, I. M., Fontana-Abad, M., y Rubia-Avi, B. (2021). Investigar en educación. Editorial Síntesis.
  • Koehler, M. J., Mishra, P., y Cain, W. (2017). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Journal of Education, 193(3), 13-19. https://doi.org/10.1177/002205741319300303
  • Marcelo, C., Yot, C., y Mayor, C. (2015). Enseñar con tecnologías digitales en la universidad. Comunicar, XXIII(45), 117-124. https://doi.org/10.3916/C44-2015-12
  • Martínez-Baena, A., y Chàfer-Antolí, A. (2019). Qué hacen los buenos profesores de Educación Física en la Universidad. Estudio de Casos. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 23(1), 533-551. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9170
  • Mercader, C., y Gairín Sallán, J. (2017). ¿Cómo utiliza el profesorado universitario las tecnologías digitales en sus aulas? REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 257-273. https://doi.org/10.4995/redu.2017.7635
  • Mercader, C., y Gairín, J. (2020). University teachers' perception of barriers to the use of digital technologies the importance of the academic discipline. International Journal of Educational Technology in Higher Education, (17). https://doi.org/10.18172/con.2767
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., y Saldaña, J. (2020). Qualitative Data Analysis. A Methods Sourcebook (4rd ed.). Sage Publications.
  • Mishra, P., y Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for integrating technology in teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
  • Mishra, P. (2019). Considering Contextual Knowledge: The TPACK Diagram Gets an Upgrade. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 35(2), 76-78. https://doi.org/10.1080/21532974.2019.1588611
  • Moro, C., Smith, J., y Stromberga, Z. (2019). Multimodal Learning in Health Sciences and Medicine: Merging Technologies to Enhance Student Learning and Communication. En P. M. Rea (Eds.), Biomedical Visualisation. Advances in Experimental Medicine and Biology (v.1205). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-31904-5_5
  • Mutanga, P., Nezandonyi, J., y Bhukuvhani, C. (2018). Enhancing Engineering Education through Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK): A Case Study. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology, 14(3), 38-49. https://bit.ly/3fYRvkn
  • Paz, L. E., Gisbert, M., y Usart, M. (2022). Competencia digital docente, actitud y uso de tecnologías digitales por parte de profesores universitarios. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 63, 93-130. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91652
  • Prendes Espinosa, M. P., Martínez Sánchez, F., y Gutiérrez Porlán, I. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. RED. Revista de Educación a Distancia, (56). https://doi.org/10.6018/red/56/7
  • Ricardo-Barreto, C. T., Molinares, D. J., Llinás, H., Peña Santodomíngo, J. M., Astorga Acevedo, C. M., Acevedo Rodríguez, P. D., Baloco Navarro, C. P., y Villarreal Villa, S. M. (2020). Trends in Using ICT Resources by Professors in HEIs (Higher Education Institutions). Journal of Information Technology Education: Research, 19, 395-425. https://doi.org/10.28945/4601
  • Rogers, E. M. (2010). Diffusion of innovations (4th ed.). Simon & Schuster.
  • Sangrà, A. (2020). Enseñar y aprender en línea: superando la distancia social. En A. Sangrà (Coord.), Decálogo para la mejora de la docencia online. Propuestas para educar en contextos presenciales discontinuos (pp. 27-44). Editorial UOC. https://bit.ly/3nz1ct2
  • Stake, R. E. (2010). Qualitative Research: Studying How things work. The Guilford Press.
  • Tejedor, F. J., García-Valcárcel, A., y Prada, S. (2009). Medida de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC. Comunicar, 3(3), 115-124. https://doi.org/10.3916/c33-2009-03-002