Perspectivas de los estudiantes universitarios sobre el plagio durante la pandemia por COVID-19

  1. Ana María Porto Castro
  2. María Josefa Mosteiro García
  3. Enelina María Gerpe Pérez
  4. Álvaro Lorenzo Rey
Revista:
Revista Fuentes

ISSN: 1575-7072 2172-7775

Ano de publicación: 2022

Volume: 24

Volume: 3

Páxinas: 258-269

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista Fuentes

Resumo

Due to the COVID-19 pandemic, the teaching-learning processes were suddenly transformed, and university students and faculty were forced to adapt to the needs posed by the new context and resort to a virtual environment to carry out their academic tasks and teachers. This study aims to describe the plagiarism actions carried out by university students during confinement; know their opinion about the tendency of the group of classmates to carry out plagiarism actions during confinement; and check if the plagiarism actions carried out vary depending on the branch of knowledge and the course. A quantitative, descriptive survey-type study was carried out. An online questionnaire was applied to a sample of 2,020 undergraduate and master's students. Means, medians, modes, standard deviations and the non-parametric statistical tests Kruskal Wallis H and Mann-Whitney U were calculated. The results reveal that in the preparation of academic work during confinement, the most frequent actions werepartial plagiarism of printed fragments and web pages, especially the students of the lower courses, and differentially depending on the branch of knowledge. and highlight the need to continue working from the university institutions in the adoption of preventive measures to avoid actions such as plagiarism by students in the preparation of academic work

Referencias bibliográficas

  • Alemán, A., Castillo, R., Quezada, F., y Rueda, H. (2016). Plagio electrónico: la otra cara del APA. Revista Humanismo y Cambio Social, 7(3), 8-18. https://doi.org/10.5377/hcs.v0i7.3505
  • Amiri, F., y Razmjoo, S. A. (2016). On Iranian EFL undergraduate students’ perceptions of plagiarism. Journal of Academic Ethics, 14, 115-131. http://dx.doi.org/10.1007%2Fs10805-015-9245-3
  • Balluerka. N., Gómez, J., Hidalgo, D., Gorostiaga, A., Espada, J. P., Padilla, J. L., y Santed, M. A. (2020). Las consecuencias psicológicas de la covid-19 y el confinamiento. Universidad del País Vasco.
  • Belli, S., Raventós, C. L., y Guarda, T. (2020, February). Plagiarism detection in the classroom: honesty and trust through the Urkund and Turnitin software. In International Conference on Information Technology & Systems (pp. 660-668). Springer, Cham.
  • Cabero, J., y Llorente, C. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus Virtuales, 9(2), 25-34.
  • Cáceres, K. (2020). Educación virtual: Creando espacios afectivos, de convivencia y aprendizaje en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 38-44. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.284
  • Cebrián, V. (2019). Estudio sobre el plagio en las Facultades de Educación (Tesis doctoral, Universidad de Vigo). http://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/bitstream/handle/11093/1439/CebrianRobles_Violeta_TD_2019_AA.pdf?sequence=4
  • Clark, T. M., Callam, C. S., Paul, N. M., Stoltzfus, M. W., y Turner, D. (2020). Testing in the time of COVID-19: A sudden transition to unproctored online exams. Journal of Chemical Education, 97(9), 3413–3417. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00546
  • Comas, R., Pozo, T., Curiel, E., y Cerdá, A. (2021). La deshonestidad académica durante la pandemia: evidencias desde la analítica de búsquedas en internet. En O. Macías, S. Quiñónez, y J. Yucra J., Actas del II Congreso Iberoamericano de docentes “Docentes frente a la pandemia” (pp. 134-135). Universidad Politécnica de Madrid y Red Iberoamericana de Docentes. http://www.idi-unicyt.org/wp-content/uploads/2021/07/Actas-del-II-Congreso-Iberoamericano-de-Docentes.pdf
  • Díaz, D. (2016). Plagio académico en estudiantes de bachillerato ¿qué detecta Turnitin? RUIDERAe: Revista de Unidades de Información, 9, 1-31. https://revista. uclm.es/index.php/ruiderae/article/view/1146
  • Díaz-Rosabal, Díaz-Vidal, J., Gorgoso A. E., Sánchez, Y., Riverón G., De la Cruz, D., y Terrero, N. (2020). Ciberplagio académico en la praxis estudiantil. RITI Journal, 8(16), 1-9. https://doi.org/10.36825/RITI.08.16.001
  • Dumitrina, N., Casanovas, M., y Capdevila, Y. (2019). Academic writing and the internet: cyber-plagiarism amongst University students. Journal of new approaches in educational research, 8(2), 112-125. https://doi.org/10.7821/naer.2019.7.407
  • Fernando, J., y Lucia, C. (2004). El fraude académico en la Universidad de los Andes ¿qué, ¿qué tanto y por qué? Revista de Estudios Sociales, 18, 13-25. https://doi.org/10.7440/res18.2004.01
  • Flores, E.M., Mendoza, D.J, Castillo, K.M., y González, J.F. (2021). Análisis del nivel de plagio de los resultados de los exámenes online y su correlación con los trabajos de titulación de pregrado. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar, 2(7), https://doi.org/10.47820/recima21.v2i7.579
  • Gamage, K.A., De Silva, E. K., y Gunawardhana, N. (2020). Online delivery and assessment during COVID-19: Safeguarding academic integrity. Education Sciences, 10(11), 301 https://doi.org/10.3390/educsci10110301
  • García, A. (2021). Covid-19 y educación a distancia digital: Preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 9-32. http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
  • Mendoza, D., Mendoza, I. Y., y Flores. L. (2021). Los cambios en la educación superior ecuatoriana por el COVID-19. En L. Cepeda, M. Cejas y P. Vinueza (Comp.), La COVID-19 en el ámbito de la educación superior: aportes de estudios multidicisplinarios en el contexto de la pandemia (pp. 17-44). Editorial Feduez-Unellez. https://www.researchgate.net/publication/353006766_Libro_La_COVID-19_en_el_ambito_de_la_educacion_superior_aportes_de_estudios_multidisciplinarios_en_el_contexto_de_la_pandemia_Tomo_I
  • Muñoz-Cantero, J.M., Rebollo-Quintela, N., Mosteiro-García, J., y Ocampo-Gómez, C.I. (2019). Validación del cuestionario de atribuciones para la detección de coincidencias en trabajos académicos. RELIEVE, 25(1), art.4.doi: http://doi.org/10.7203/relieve.25.1.13599
  • Parsa, M., y Golab, L. (2021). Academic Integrity during the covid-19 Pandemic: a Social Media Mining Study. Proceedings of The 14th International Conference on Educational Data Mining (EDM 2021). https://www.eng.uwaterloo.ca/~lgolab/edm_2021_parsa.pdf
  • Ramos, T., Damian, E., Inga, M., Arias, D., y Caurcel, M. (2019). Actitudes hacia el plagio en estudiantes de administración de empresas de dos universidades privadas en Arequipa. Propósitos y Representaciones, 7(1), 33-58. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.264
  • Soto, I., y Coaquira, F. (2021). Impacto del COVID en los estudiantes universitarios. Espíritu Emprendedor TES, 5(3), 1-12. https://doi.org/10.33970/eetes.v5.n3.2021.272
  • Sulaimi, H. A., Nuumani, W. A., y Al Bassami, Z. (2021). Academic Integrity in Virtual Learning during the COVID-19 Pandemic: Case Study of Oman. Bayan College International Journal of Multidisciplinary Research, 1(2), 33-44. https://bayancollegeijmr.com/index.php/ijmr/article/view/37/12
  • Sureda, J., y Comas, R. (Dir.) (2013). El plagio y otras formas de deshonestidad académica entre el alumnado de la Universitat de les Illes Balears: resultados generales, por género y por ramas de estudios. En IRIE, Informes de recerca en educació. Institut de Recerca i Innovació Educativa:. http://www.recercaeducativa.org/
  • Tayán, B. M. (2017). Academic misconduct: An investigation into male students´ perceptions, experiences & attitudes towards cheating and plagiarism in a Middle Eastern University context. Journal of Education and learning, 6(1), 156-166. https://doi.org/10.5539/jel.v6n1p158
  • UNESCO (2020). Avanzar en las habilidades básicas del siglo XXI. https://es.unesco.org/news/avanzarhabilidades-basicas-del-siglo-xxi
  • Walker, J. (2010). Measurement plagiarism: researching what students do, not what students say to do. Studies in Higher Education, 35(1), 41-59. https://doi.org/10.1080/03075070902912994