El cambio climático en la educación secundariaconocimientos, creencias y percepciones

  1. García-Vinuesa, Antonio 1
  2. Meira Gartea, Pablo Ángel 1
  3. Caride Gómez, José Antonio 1
  4. Bachiorri, Antonella 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 University of Parma
    info

    University of Parma

    Parma, Italia

    ROR https://ror.org/02k7wn190

Revista:
Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

ISSN: 0212-4521 2174-6486

Ano de publicación: 2022

Volume: 40

Número: 2

Páxinas: 25-48

Tipo: Artigo

DOI: 10.5565/REV/ENSCIENCIAS.3526 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

Resumo

Climate change (CC) is taking on a growing role in the education system. However, the social representations of the population reveal a limited and distorted knowledge of the aspects that characterize it. Therefore, social representation of climate change is far from being translated into teaching-learning processes in line with the seriousness of the socio-environmental crisis. This also happens among high school students, as this study shows. The answers obtained in a questionnaire ad hoc (n = 607) about knowledge and appraisals about CC suggest contradictory tendencies about its causes and consequences. Results indicate the need of fostering changes in how to educate future generations about CC relevance for our societies.

Referencias bibliográficas

  • Barros, H. y Pinheiro, J. (2013). Dimensões psicológicas do aquecimento global conforme a visão de adolescentes brasileiros. Estudos de Psicologia, 18(2), 173-182. https://doi.org/10.1590/s1413-294x2013000200002
  • Bodzin, A., Anastasio, D., Sahagian, D., Peffer, T., Dempsey, C. y Steelman, R. (2014). Investigating climate change understandings of urban middle-level students. Journal of Geoscience Education, 62(3), 417-430. https://doi.org/10.5408/13-042.1
  • Busch, K., Henderson, J. y Stevenson, K. (2018). Broadening epistemologies and methodologies in climate change education research. Environmental Education Research, 25(6), 955-971. https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1514588
  • Caride, J. A. y Meira, P. Á. (2019). Educación, ética y cambio climático. Innovación Educativa, 29, 61-76. https://doi.org/10.15304/ie.29.6336
  • Caride, J. A. y Meira, P. Á. (2020). La educación ambiental en los límites, o la necesidad cívica y pedagógica de respuestas a una civilización que colapsa. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 36, 21-34. https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.36.01
  • Chang, C. y Pascua, L. (2016). Singapore students’ misconceptions of climate change. International Research in Geographical and Environmental Education, 25(1), 84-96. https://doi.org/10.1080/10382046.2015.1106206
  • Chen, C. L. D., Yeh, T. K. y Chang, C. Y. (2016). The effects of game-based learning and anticipation of a test on the learning outcomes of 10th grade geology students. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(5), 1379-1388. https://doi.org/10.12973/eurasia.2016.1519a
  • Creswell, J. W. y Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Daniel, B., Stanisstreet, M. y Boyes, E. (2004). How can we best reduce global warming? School students’ ideas and misconceptions. International journal of environmental studies, 61(2), 211-222. https://doi.org/10.1080/0020723032000087907
  • De Rosa, A. S. (2013). Research fields in social representations: snapshot views from a metatheoretical analysis. En A. S. de Rosa (Ed.), Social Representations in the «social arena» (pp. 89-124). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203102138-11
  • Doise, W., Clémence, A. y Lorenzi-Cioldi, F. (1993). The quantitative analysis of social representations. Taylor & Francis.
  • Domènech-Casal, J. (2014). Contextos de indagación y controversias socio-científicas para la enseñanza del cambio climático. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 22(3), 287-296. https://ddd.uab .cat/record/181813?ln=es
  • Erviti, M. (2020). Del «cambio climático» a la «emergencia climática»: análisis de El País y El Mundo. Revista Prisma Social, 31, 64-81. https://doi.org/10.1111/j.1749-8198.2010.00368.x
  • Facal, R. (2011). Los conflictos sociales candentes en el aula. En J. Pages, y A. Santisteban (Coords.), Les qüestions socialment vives i l’ensenyament de les ciències socials, 97 (pp. 65-76). España: Universitat Autònoma de Barcelona. https://publicacions.uab.cat/llibres/fitxa_web_llibres_recomenar .asp?ID=1779
  • Fløttum, K., Dahl, T. y Rivenes, V. (2016). Young Norwegians and their views on climate change and the future: findings from a climate concerned and oil-rich nation. Journal of Youth Studies, 19(8), 1128-1143. https://doi.org/10.1080/13676261.2016.1145633
  • García-Rodeja, I. y Oliveira, G. (2012). Sobre el cambio climático y el cambio de los modelos de pensamiento de los alumnos sección investigación didáctica. Enseñanza de las Ciencias, 30(3), 0195-218. https://doi.org/10.5565/rev/ec/v30n3.695
  • García-Vinuesa, A., Iglesias, L. y Gradaílle, R. (2020). Diferencias de género en el conocimiento y las percepciones del cambio climático entre adolescentes. Metaanálisis. Pensamiento Educativo, 57(2), 1-21. https://doi.org/10.7764/PEL.57.2.2020.5
  • García-Vinuesa, A., Meira, P. Á., Caride, J. A. e Iglesias, L. (2020). La representación del cambio climático en la universidad: valoraciones y creencias del alumnado. Educação e Pesquisa, 46, 1-20. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046229768
  • González-Gaudiano, E. (2007). Educación y cambio climático: un desafío inexorable. Trayectorias, 9(25), 33-44. ISSN: 2007-1205. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60715120005
  • Heras, F. (2013). Una de acción: el tratamiento mediático de las soluciones al cambio climático. Razón y Palabra, 18(84), 1-18. http://www.razonypalabra.org.mx/N/N84/M84/14_Heras_M84.pdf
  • Heras, F., Meira.Cartea, P. Á. y Benayas, J. (2016). Un silencio ensordecedor. El declive del cambio climático como tema comunicativo en España 2008-2012. Redes.com. Revista de Estudios para el Desarrollo Social de la Comunicación, 13, 31-54. https://investigacion.usc.gal/documentos/5d69d0fe29995263df82ecdb?lang=es
  • Ibáñez, M., Romero, M. y Jiménez, M. (2019). ¿Qué ciencia se presenta en los libros de texto de Educación Secundaria? Enseñanza de las Ciencias, 37(3), 49-71. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2668
  • Jiménez, A., López, M. y García, B. (2013). Hábitos de uso en Internet y en las redes sociales de los adolescentes españoles. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 41, 195-204. https://doi.org/10.3916/C41-2013-19
  • Jiménez-Liso, M., González-Herrera, M. y Baños-González, I. (2020). Socio-Ecological Controversies in the News as Trigger of a Model-Based Inquiry Instructional Sequence about the Effect of Global Warming on the Great Barrier Reef. Sustainability, 12(11), 4676. https://doi.org/10.3390/su12114676
  • Lin, J. (2016). Chinese Grade Eight Students’ Understanding about the concept of global warming. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(5), 1313-1330. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00672a
  • Lozano, A., Franz, M. y Puertas, E. (2020). Los relatos periodísticos de riesgos y catástrofes en las televisiones de España. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(87), 1183-1209. https://comie .org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2020/11/RMIE_87.pdf
  • Lundholm, C. (2019). Where to look and what to do? Blank and bright spots in research on environmental and climate change education. Environmental Education Research, 25(10), 1427-1437. https://doi.org/10.1080/13504622.2019.1700066
  • McNeill, K. y Vaughn, M. (2012). Urban high school students’ critical science agency: Conceptual understandings and environmental actions around climate change. Research in science education, 42(2), 373-399. https://doi.org/10.1007/s11165-010-9202-5
  • Mead, E., Roser-Renouf, C., Rimal, R., Flora, J., Maibach, E. y Leiserowitz, A. (2012). Information seeking about global climate change among adolescents: The role of risk perceptions, efficacy beliefs, and parental influences. Atlantic journal of communication, 20(1), 31-52. https://doi.org/10.1080/15456870.2012.637027
  • Meira-Cartea, P. Á. (2016). Is there a hole in the ozone layer of your climate change? From scientific culture to popular culture. Mètode Science Studies Journal, 6, 57-62. https://doi.org/10.7203/metode.85.4219
  • Monroe, M., Plate, R., Oxarart, A., Bowers, A. y Chaves, W. (2017). Identifying effective climate change education strategies: a systematic review of the research. Environmental Education Research, 1-22. https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1360842
  • Moreno, J. A. y Almiron, N. (2021). Representación en la prensa española del papel de la agricultura animal en la crisis climática: falta de visibilidad y carnismo. Estudios sobre el mensaje periodístico, 27(1), 349-64. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.73745
  • Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Editorial huemul.
  • Muñoz-Pico, H., León B. y García, A. (2021). Representación del cambio climático en YouTube: un análisis cuantitativo de los vídeos más populares. Palabra Clave, 24(1), e2415-e2415. https://doi.org/10.5294/pacla.2021.24.1.5
  • Navarro-Díaz, M., Moreno-Fernández, O. y Riveiro-García, A. (2020). El cambio climático en los libros de texto de Educación Secundaria Obligatoria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(87), 957-985. https://comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2020/11/RMIE_87.pdf
  • Occelli, M. y Valeiras, N. (2013). Los Libros de texto de ciencias como objeto de investigación: Una revisión bibliográfica. Enseñanza de las Ciencias, 31(2), 133-152. https://doi.org/10.5565/rev/ec/v31n2.761
  • ONU (2015). Acuerdo de París. Naciones Unidas.
  • Ouariachi, T., Olvera-Lobo, M. y Gutiérrez-Pérez, J. (2017). Evaluación de juegos online para la enseñanza y aprendizaje del cambio climático. Enseñanza de las ciencias, 35(1), 193-214. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2088
  • Özdem, Y., Dal, B., Öztürk, N., Sönmez, D. y Alper, U. (2014). What is that thing called climate change? An investigation into the understanding of climate change by seventh-grade students. International Research in Geographical and Environmental Education, 23(4), 294-313. https://doi.org/10.1080/10382046.2014.946323
  • Pereira, W. L. (2014). Debate on global warming as a socio-scientific issue: science teaching towards political literacy. Cultural Studies of Science Education, 9(3), 663-674. https://doi.org/10.1007/s11422-014-9596-x
  • Prosser G., Bonilla N. y Arboleda-Ariza, J. (2020). Educación para el cambio climático y saberes ambientales en declaraciones del alto segmento de la COP25. Revista de Mexicana de Investigación Educativa, 25(87), 873-899. https://comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2020/11/RMIE_87
  • Rateau, P. y Lo Monaco, G. (2013). La teoría de las representaciones sociales: orientaciones conceptuales, campos de aplicaciones y métodos. Revista CES psicología, 6(1), 22-42. http://www.scielo .org.co/pdf/cesp/v6n1/v6n1a03.pdf
  • Reinfried, S., Aeschbacher, U. y Rottermann, B. (2012). Improving students’ conceptual understanding of the greenhouse effect using theory-based learning materials that promote deep learning. International Research in Geographical and Environmental Education, 21(2), 155-178. https://doi.org/10.1080/10382046.2012.672685
  • Rial, A., Gómez, P., Braña, T. y Varela, J. (2014). Actitudes, percepciones y uso de Internet y las redes sociales entre los adolescentes de la comunidad gallega (España). Anales de Psicología, 30(2), 642-655. https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.159111
  • Sadler, T. D. y Klosterman, M. L. (2009). Exploring the sociopolitical dimensions of global warming. Science Activities, 45(4), 9-13. https://doi.org/10.3200/SATS.45.4.9-13
  • Salomon, E., Preston, J. y Tannenbaum, M. (2017). Climate change helplessness and the (de)moralization of individual energy behavior. Journal of Experimental Psychology: Applied, 23(1), 15-28. https://doi.org/10.1037/xap0000105
  • Schäfer, M. (2012). Online communication on climate change and climate politics: a literature review. Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 3(6), 527-543. https://doi.org/10.1002/wcc.191
  • Segado-Boj, F., Díaz-Campo, J. y Navarro-Sierra, N. (2020). Emociones y difusión de noticias sobre el cambio climático en redes sociales. Influencia de hábitos, actitudes previas y usos y gratificaciones en universitarios. Revista Latina, 75, 245-269. https://doi.org/10.4185/rlcs-2020-1425
  • Serantes, A. y Liotti, L. (2020), ¿Qué deberían contar (y cómo) los libros de texto de la Educación Secundaria sobre el cambio climático? Revista Brasileira do Ensino Médio, 3, 76-90. https://doi.org/10.5281/zenodo.4011278
  • Shepardson, D., Niyogi, D., Choi, S. y Charusombat, U. (2011). Students’ conceptions about the greenhouse effect, global warming, and climate change. Climatic Change, 104(3-4), 481-507. https://doi.org/10.1007/s10584-009-9786-9
  • Shepardson, D., Roychoudhury, A., Hirsch, A., Niyogi, D. y Top, S. (2014). When the atmosphere warms it rains and ice melts: Seventh grade students’ conceptions of a climate system. Environmental Education Research, 20(3), 333-353. https://doi.org/10.1080/13504622.2013.803037
  • Smith, E. y Mayer, A. (2018). A social trap for the climate? Collective action, trust and climate change risk perception in 35 countries. Global Environmental Change, 49, 140-153. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2018.02.014
  • Sternäng, L. y Lundholm, C. (2012). Climate change and costs: Investigating students’ reasoning on nature and economic development. Environmental Education Research, 18(3), 417-436. https://doi.org/10.1080/13504622.2011.630532
  • Stevenson, K. T., Peterson, M. N., Bondell, H. D., Moore, S. E. y Carrier, S. J. (2014). Overcoming skepticism with education: interacting influences of worldview and climate change knowledge on perceived climate change risk among adolescents. Climatic change, 126(3), 293-304. https://doi.org/10.1007/s10584-014-1228-7
  • Unesco (2015). Replantear la educación: ¿hacia un bien común mundial? Unesco.