DCT vs. corpus oralesreflexiones metodológicas sobre el estudio de los actos de habla

  1. María Sampedro Mella
Journal:
Pragmalinguistica

ISSN: 1133-682X

Year of publication: 2021

Issue: 29

Pages: 377-395

Type: Article

More publications in: Pragmalinguistica

Abstract

Methodological difficulties for the study of the speech acts in colloquial language have promoted the creation of some specific methods for gathering oral samples, like, for example, the Discourse Completion Test (DCT), a questionnaire which contains situations of spoken language and which is completed in writing. In order to verify if there exist discursive variations derived from the method used for the obtaining of the data, in this work we compare the expression of a speech act, the request in transactional contexts, in a selection of spoken corpora and in the answers of a DCT. For that, we have carried out a quantitative and qualitative analysis of the linguistic and pragmatic stra tegies which appear in the formulation of this act in the statements of the corpora and the DCT, aiming to detect possible differences and provide new data for the research based in the DCT methodolog

Bibliographic References

  • ALBA DE DIEGO, V. (1994): “La cortesía en las peticiones”, Sánchez Lobato, J. y Santos Gargallo, I. (eds.), Problemas y métodos en la enseñanza del español como lengua extranjera: Actas del IV Congreso Internacional de ASELE, Madrid: ASELE, pp. 413-426.
  • BLUM-KULKA, S. y OLSHTAIN, E (1984): “Requests and apologies: A cross-cultural study of speech act realization patterns”, Applied Linguistics, 5, pp. 196-213.
  • BRAVO, D. (2004): Panorámica breve acerca del marco teórico y metodológico, Bravo, D. y Briz, A. (eds.), Pragmática sociocultural. Estudios sobre el discurso de cortesía en español, Barcelona: Ariel, pp. 5-10.
  • BRIZ, A. y M. ALBELDA (2009): “Estado actual de los corpus de lengua española hablada y escrita: I+D”, Anuario del Instituto Cervantes 2008-2009, pp. 165-226. Disponible en: http://cvc.cervantes.es/lengua/anuario/anuario_09/briz_albeida/p01.htm (fecha de consulta 30/11/20)
  • BROWN, P., y LEVINSON, S. (1978): “Universals in language usage: Politeness phenomena”, Godoy, E. (ed.): Questions and politeness: Strategies in social interaction, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 56-311.
  • BROWN, P., y LEVINSON, S. (1987): Politeness: Some universals in language usage, Cambridge: Cambridge University Press.
  • CALSAMIGLIA, H., y TUSÓN, A. (2007): Las cosas del decir: Manual de análisis del discurso, Barcelona: Ariel.
  • COHEN, A. y OLSHTAIN, E. (1981): “Developing a Measure of Sociocultural Competence: The Case of Apology”, Language learning, 31(1), pp. 113-134.
  • CYLUK, A. (2013): “Discourse completion task: Its validity and reliability in research projects on speech acts”, Anglica. An International Journal of English Studies, 22(2), pp. 101-112.
  • ESCANDELL, V. (1996): Introducción a la pragmática, Barcelona: Ariel.
  • FÉLIX-BRASDEFER, C. (2007): “Natural speech vs. elicited data A comparison of natural and role play requests in Mexican Spanish”, Spanish in Context, 4(2), pp. 159-185.
  • FERNÁNDEZ SANMARTÍN, A. (2018): “La entrevista libre como método para evitar la paradoja del observador”, CHIMERA. Romance Corpora and Linguistic Studies, 5(2), pp. 141-196.
  • GUTIÉRREZ ORDÓÑEZ, S. (2002): De pragmática y semántica. Madrid: Arco Libros. HAVERKATE, H. (1994): La cortesía verbal. Estudio pragmalingüístico. Barcelona: Gredos.
  • HERNÁNDEZ-SAMPIERI, R., FERNÁNDEZ, C., y BAPTISTA, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
  • HERNÁNDEZ FLORES, N. (2002): “Los test de hábitos sociales y su uso en el estudio de la cortesía. Una introducción”, Bravo, D. (ed.), Actas del primer coloquio del programa EDICE: La perspectiva no etnocentrista de la cortesía: identidad sociocultural de las comunidades hispanohablantes, Estocolmo: Universidad de Estocolmo, pp. 186-197.
  • IVANOVSKA, B., KUSEVSKA, M., DASKALOVSKA, N. y ULANSKA, T. (2016): “On the reliability of discourse completion tests in measuring pragmatic competence in foreign language learners”, International Journal of Sciences: Basic and Applied Research, 25(1), pp. 437-443.
  • LABOV, W. (1981): “Field methods of the project on linguistic change and variation”, Sociolinguistic Working Paper, 81, Austin: Southwest Educational Development Laboratory.
  • LLISTERRI, J. (1999): “Diseño de corpus textuales y orales”, Clavería, J. M., Sánchez, G. y Torruella, J. (eds.): Filología e informática. Nuevas tecnologías en los estudios filológicos, Barcelona: Milenio, pp. 45-81.
  • LORENZO DÍAZ, I. (2016): Realizaciones, conciencia y enseñanza-aprendizaje del acto de habla de la petición en educación secundaria, tesis doctoral inédita, Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • MBOW, F. (2011): “L’acte de requête dans l’Interaction verbale”, Revue électronique internationale de sciences du langage, 16, pp. 105-122
  • MORENO FERNÁNDEZ, F. (2000): ¿Qué español enseñar? Madrid: Arco Libros.
  • NURANI, L. M. (2009): “Methodological issues in pragmatic research: Is DCT a reliable data collection instrument?”, Jurnal Sosioteknologi, 17, pp. 667-678.
  • PADILLA FOSTER, M. M. (2016): La comunicación intercultural: pragmática de la petición en español y en chino mandarín, tesis doctoral inédita, Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • QUEROL BATALLER, M. (2016): “Estrategias, alertadores y movimientos de apoyo en las peticiones en chino y español: Esbozo de una comparación”, Pragmalingüística, 24, pp. 208-229.
  • RECALDE, M. y VÁZQUEZ ROZAS, V. (2009): “Problemas metodológicos en la formación de corpus orales”, Cantos Gómez, P. y Sánchez Pérez, A. (eds.): A Survey on Corpus-based Research, Murcia: AELINCO, pp. 37-49.
  • ROJO, G. (2016): “Los corpus textuales del español”, Gutiérrez Rexach, J. (ed.): Enciclopedia lingüística hispánica, London: Routledge, pp. 285-296.
  • SEARLE, J. (1969): Actos de habla. Ensayo de filosofía del lenguaje, Madrid: Cátedra [1980].
  • SIEBOLD, K. (2006): “¿Cómo se piden las cosas? Estudio pragmalinguístico de las peticiones en español y en alemán”, Mourón Figueroa, C. y Moralejo Gárate, T. (eds.): Studies in contrastive linguistics, Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, pp. 953-960.
  • TUSÓN VALLS, A. (2002): “El análisis de la conversación: entre la estructura y el sentido”, Estudios de sociolingüística, 3(1), pp. 133-153.