El alumnado universitario ante la comisión de plagio por parte de sus compañeros/as

  1. Mosteiro García, María Josefa 1
  2. Espiñeira Bellón, Eva María 2
  3. Porto Castro, Ana María 1
  4. Muñoz Cantero, Jesús Miguel 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2021

Volume: 39

Issue: 2

Pages: 391-409

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.424381 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

This research focuses on analyzing the perception of university students with respect to their peers about the commission of plagiarism through different practices established at the theoretical level, as well as checking the possible existence of differences depending on the course and branch of knowledge. To answer the questions raised, an exploratory research was designed through a questionnaire addressed to the population under study, the university students of the Autonomous Community of Galicia. The non-probability sample was made up of a total of 8.526 students. From the results of the investigation, it is possible to emphasize the high valuation of the commission of plagiarism by the peer group; the lowest values ​​occur in the first year and grow as the courses progress, until they remit again in the fourth and fifth year. Regarding the branches of knowledge, in general terms, the students of the Arts and Humanities branch present lower values ​​than the rest. As a discussion and conclusions of this work, we try to provide answers to this situation through the analysis of previous studies on this topic.

Bibliographic References

  • Akbulut, Y., Sendag, S., Birinci, G., Kiliçer, K., Sahin, M., & Odabasi, H.F. (2008). Exploring the types and reasons of interet-triggered academic dishonesty among Turkish undergraduate students: development of internet-triggered academic dishonesty scale (ITADS). Computers & Education, 51, 463–473. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2007.06.003
  • Alfaro, P. & de Juan, T. (2014). El plagio académico: formar en competencias y buenas prácticas universitarias. RUIDERAe: Revista de Unidades de Información, 6, 1-20. Recuperado de https://revista.uclm.es/index.php/ruiderae/article/view/637/538
  • Amiri, F., & Razmjoo, S. A. (2016). On Iranian EFL undergraduate students’ perceptions of plagiarism. J. Acad. Ethics, 14, 115-131. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10805-015-9245-3
  • Bandura, A. (1999). A social cognitive theory of personality. In L. Pervin & O. John (Eds.), Handbook of personality (pp. 154-196). New York: Guilford Publications.
  • Cebrián, V. (2019). Estudio sobre el plagio en las Facultades de Educación (Tesis doctoral, Universidad de Vigo). Recuperada de http://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/bitstream/handle/11093/1439/CebrianRobles_Violeta_TD_2019_AA.pdf?sequence=4&isAllowed=y
  • Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M., Cebrián-de-la-Serna, M., &Sarmiento-Campos, J.A. (2018). Percepción sobre el plagio académico de estudiantes universitarios españoles. Educación XXI, 21(2), 195-129. doi: http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.20062
  • Cerezo, H. (2006). Aspectos éticos del plagio académico de los estudiantes universitarios. Elementos, 66, 31-35. Recuperado de https://elementos.buap.mx/num61/pdf/31.pdf
  • Comas, R., & Sureda, J. (2008). El intercambio y compra-venta de trabajos académicos a través de Internet. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 26, 1-27. doi: http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2008.26.466
  • Comas, R., Sureda, J., Casero, A., & Morey, M. (2011). La integridad académica entre el alumnado universitario español. Estudios Pedagógicos, 37(1), 207-225. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000100011
  • Cubo, S., Martín, B., & Ramos, J. (Coord.) (2011). Métodos de Investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Pirámide.
  • Díaz, D. (2016). Plagio académico en estudiantes de bachillerato ¿qué detecta Turnitin? RUIDERAe: Revista de Unidades de Información, 9, 1-31. Recuperado de https://revista.uclm.es/index.php/ruiderae/article/view/1146
  • Díez-Martínez, E. (2015). Deshonestidad académica de alumnos y profesores. Su contribución en la desvinculación moral y corrupción social. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, 44, 1-17. Recuperado de http://www.sinectica.iteso.mx/articulo/?id=44_deshonestidad_academica_de_alumnos_y_profesores_su_contribucion_en_la_desvinculacion_moral_y_corrupcion_social
  • Duche, A.B., Arias, D., Ramos, T., & Gutiérrez, O.A. (2020). Representaciones sociales de estudiantes universitarios peruanos sobre el plagio en la escritura académica. Revista Conrado, 16(72), 155-162. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1225
  • Fernando, J., & Lucia, C. (2004). El fraude académico en la Universidad de los Andes ¿qué, qué tanto y por qué? Revista de Estudios Sociales, 18, 13-25. doi: http://dx.doi.org/10.7440/res18.2004.01
  • Guerrero, P., Mercado, J., & Ibarra, L.M. (2017). La deshonestidad, elemento que altera la integridad en las prácticas académicas en las Instituciones de Educación Superior. Estudios de caso comparados. Investigación y Formación Pedagógica. Revista del CIEGC, 3(5), 6-25. doi: http://dx.doi.org/10.24327/ijrsr.2017.0810.0947
  • Lucía, C., Fernando, J., & Castellanos, S. (2006). Percepciones estudiantiles sobre el fraude académico: hallazgos y reflexiones pedagógicas. Revista de Estudios Sociales, 23, 37-44. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-885X2006000100004
  • Martínez, L., & Ramírez, E. (2017). Fraude académico en universitarios en Colombia: ¿qué tan crónica es la enfermedad? Educ. Pesqui, 44, 1-19. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201706157079
  • McCabe, D.L., Treviño, L.K., & Butterfield, K.D. (2001). Cheating in academic institutions: a decade of research. Ethics & Behavior, 11(30), 219-232. doi: http://dx.doi.org/10.1207/S15327019EB1103_2
  • Mejía, D., Pineda, A., López, A., Gómez, T, & Nieves, L. (2019). Vida universitaria: una visión desde las vivencias y prácticas del fraude académico. Revista de la Universidad de La Salle, 80, 181-203. Recuperado de https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=2266&context=ruls
  • Muñoz-Cantero, J.M., Porto-Castro, A.M., Ocampo-Gómez, C.I., Espiñeira-Bellón, E.M., & Mosteiro-García, M.J. (2019). Informe técnico sobre o plaxio académico no SUG. A Coruña: Reprografía Noroeste.
  • Muñoz-Cantero, J.M., Rebollo-Quintela, N., Mosteiro-García, M.J., & Ocampo-Gómez, C.I. (2019). Validación del cuestionario de atribuciones para la detección de coincidencias en trabajos académicos. RELIEVE, 25(1), art. 4. doi: http://dx.doi.org/10.7203.relieve.25.1.13599
  • Ramírez, A.S. (2019). El plagio: un dolor de cabeza para estudiantes y académicos. En E. Serna (Ed.), Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI (pp. 373-376). Medellín, Antioquia, Instituto Antioqueño de Investigación.
  • Ramos, T., Damian, E., Inga, M., Arias, D., & Caurcel, M. (2019). Actitudes hacia el plagio en estudiantes de administración de empresas de dos universidades privadas en Arequipa. Propósitos y Representaciones, 7(1), 33-58. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.264
  • Sureda-Negre, J., Cerdà-Navarro, A., Calvo-Sastre, A., & Comas-Forgas, R.L. (2020). Las conductas fraudulentas del alumnado universitario español en las evaluaciones: valoración de su gravedad y propuestas de sanciones a partir de un panel de expertos. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 201-219. doi: https://dx.doi.org/10.6018/rie.358781
  • Sureda-Negre, J., Comas-Forgas, R.L., & Oliver-Trovat, M.F. (2015). Plagio académico entre alumnado de secundaria y bachillerato. Diferencias en cuanto al género y la procrastinación. Comunicar, 44 (22), 103-111. doi: https://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-11
  • Tayan, B.M. (2017). Academic misconduct: an investigation into male students’ perceptions experiences & attitudes towards cheating and plagiarism in a Middle Eastern University context. Journal of Education and Learning, 6(1), 158-166. doi: http://dx.doi.org/10.5539/jel.v6n1p158
  • Vaamonde, J.D., & Omar, A. (2008). La deshonestidad académica como un constructo multidimensional. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 38(3-4), 7-27. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27012440002