Representaciones sociales del alumnado de educación primaria sobre el patrimonio. Estudio por medio de la asociación de palabras

  1. Conde Miguélez, Jorge 1
  2. Armas Castro, Xosé 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Year of publication: 2019

Issue Title: ODS 4: Garantizar una educación inclusiva para el 2030

Volume: 33

Issue: 94

Pages: 187-201

Type: Article

DOI: 10.47553/RIFOP.V33I2.73266 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

Results of a qualitative research of phenomenological type are offered on the representations of primary school students from the urban area of Santiago de Compostela about heritage. The objective is to identify the elements that make up the central nucleus and the periphery of student representations about heritage, given its relevance for making decisions in the field of heritage education. The research involved 105 students from 5 public centres in the urban area of Santiago de Compostela distributed in a gender-balanced manner. The data was collected in the natural context of the classroom by means of a questionnaire in which they were asked for 10 words related to heritage. Taking as a frame of reference the theory of social representations, more specifically the Central Core Theory (Abric, 2001), for the analysis of the data the Atlas.ti tool has been used, which provides methodological rigor and facilitates the treatment and classification of large amounts of data. The results indicate that the students share a representation that is fundamentally identified with the historical-cultural heritage of a material type, corresponding to periods of a distant past and linked to their local environment.

Bibliographic References

  • Abric, J. C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Coyoacán.
  • Ahmad, Y. (2006). The Scope and Definitions of Heritage: From Tangible to Intangible, International Journal of Heritage Studies, 12(3), 292-300, DOI: 10.1080/13527250600604639.
  • Alasino, N. (2011). Alcances del concepto de representaciones sociales para la investigación en el campo de la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 56(4), 1-11. https://doi.org/10.35362/rie5641500.
  • Castorina, J., y Barreiro, A. (2012). Los usos de las representaciones sociales en la investigación educativa. Educación, Lenguaje y Sociedad, 9(9),15-40.
  • Cuenca, J. M. (2003). Análisis de concepciones sobre la enseñanza del patrimonio en la educación obligatoria. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, (2), 37-45.
  • Dany, L., Urdapilleta, I., y Lo Monaco, G. L. (2015). Free associations and social representations: some reflections on rank-frequency and importance-frequency methods. Quality & Quantity, 49(2), 489-507. DOI: 10.1007/s11135-014-0005-z.
  • Denzin, N. K., y Lincoln, Y. S. (Eds.) (2018). The SAGE Handbook of Qualitative Research. Los Angeles/London: Sage.
  • Estepa, J., y Martín, M. (2018). Competencia en conciencia y expresiones culturales y educación histórica patrimonios en conflicto y pensamiento crítico. En: P. Miralles and C. Carrasco, ed., La educación histórica ante el reto de las competencias: métodos, recursos y enfoques de enseñanza, 1ª ed. Huelva: Octaedro, pp.75-86.
  • Flick, U., von Kardoff, E., y Steinke, I. (2004). A Companion to Qualitative Research. London: SAGE.
  • Fontal, O. (2013). La educación patrimonial: del patrimonio a las personas. Gijón: Trea.
  • Harrison, R. (2013). Heritage. Critical Approaches. Oxford/New York: Routledge.
  • Harrison, R. (2015). Beyond “Natural” and “Cultural” Heritage: Toward an Ontological Politics of Heritage in the Age of Anthropocene, Heritage & Society, 8(1), 24-42. DOI: 10.1179/2159032X15Z.00000000036.
  • Harvey, D. C. (2001). Heritage pasts and heritage presents: Temporality, meaning and the scope of heritage studies. International journal of heritage studies, 7(4), 319-338. DOI: 10.1080 / 13581650120105534.
  • Giacomasso, M. V., Mariano, M., y Conforti, M.E. (2014). Jóvenes re-significando patrimonios. Análisis de una experiencia escolar en la ciudad de Olavarría. Espacios en Blanco, 24, 225-246.
  • Jodelet, D. (1989). Représentations sociales: un domaine en expansion. Les représentations sociales, 5, 45-78. DOI: 10.3917/puf.jodel.2003.01.0045
  • Jodelet, D. (2011). Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 21(1), 133-154.
  • Levy, S. (2017) How Students Navigate the Construction of Heritage Narratives. Theory & Research in Social Education, 45(2), 157-188, DOI: 10.1080/00933104.2016.1240636.
  • Lo Monaco, G.; Piermattéo, A.; Rateau, P.; y Tavani, J. L. (2017). Methods for studying the structure of social representations: A critical review and agenda for future research. Journal for the Theory of Social Behavior 47:306–31. DOI: 10.1111/jtsb.12124.
  • Lowenthal, D. (2005). Natural and cultural heritage. International Journal of Heritage Studies, 11(1), 81-92. DOI: 10.1080/13527250500037088
  • Llull, J. (2005). Evolución del concepto y de la significación social del patrimonio cultural. Arte, Individuo y Sociedad, 17, 175-204.
  • Magoga, A. (2017). Las representaciones sociales de los niños y niñas de Cajamarca (Perú) y Treviso (Italia) sobre el patrimonio cultural (Tesis doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona. Disponible en: https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2017/hdl_10803_664732/alma1de2.pdf. Consulta: 28/06/2019.
  • Marmion, M., Wilkes, K., y Calver, S. (2009). Heritage? What do you mean by heritage? En S. Lira, R. Arnoeda, C. Pinheiro, J. Pinheiro, F. Oliveira (Eds.) Sharing Cultures: International Conference on Intangible Heritage (pp. 575-584). Barcelos: Green Lines Institute.
  • Moliner, P., y Abric, J.C. (2014). Central core theory. In G. Sammut, E. Andreouli, G. Gaskell y J. Valsiner (Eds.). The Cambridge handbook of social representations (pp. 83–95). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Moscovici, S. (2000). Social Representations. Explorations in Social Psychology. Cambridge: Polity Press.
  • Piermattéo, A.; Tavani, J. L.; y Lo Monaco, G. (2018). Improving the study of social representations through word Associations: Validation of semantic contextualization. Field Methods, 30(4), 329-344. DOI: 10.1177/1525822X18781766
  • Sammut, G., Andreouli, E., Gaskell, G., y Valsiner, J. (Eds.) (2015). The Cambridge Handbook of Social Representations. Cambridge: Cambridge University Press.
  • San Martín, D. (2014). Teoría fundamentada y Atlas. Ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista electrónica de investigación educativa, 16(1), 104-122. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol16no1/contenido-sanmartin.html.
  • Sarrica, M., y Wachelke, J. (2010). Peace and war as social representations: A structural exploration with Italian adolescents. Universitas Psychologica, 9(2), 315-330. DOI: 10.11144/Javeriana.upsy9-2.pgrs.
  • Savenije, G., Van Boxtel, C., y Grever, M. (2014). Sensitive ‘heritage’ of slavery in a multicultural classroom: Pupils’ ideas regarding significance. British Journal of Educational Studies, 62(2), 127-148. DOI: 10.1080/00071005.2014.910292.
  • Smith, L. (2006). Uses of Heritage. Oxford: Routledge.
  • Strauss, A., y Corbin, J. (2002) Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.
  • van Boxtel, C., Grever, M., y Klein, S. (Eds.). (2016). Sensitive pasts: Questioning heritage in education. New York/Oxford: Berghahn Books.
  • Wagner, W., y Hayes, N. (2011). El discurso de lo cotidiano y el sentido común: la teoría de las representaciones sociales. Barcelona: Anthropos.
  • Wagner, W., Valencia, J., y Elejabarrieta, F. (1996). Relevance, discourse and the ‘hot’ stable core social representations. A structural analysis of word associations. British Journal of Social Psychology, 35(3), 331-351. DOI: 10.1111/j.2044-8309.1996.tb01101.x.
  • Waterton, E., y Watson, S. (Eds.). (2015). The Palgrave Handbook of Contemporary Heritage Research. London: Palgrave Macmillan.