Percepciones del alumnado de grado en educación primaria sobre la formación musical adquirida antes de sus estudios universitarios

  1. Rosa Napal, Francisco César 1
  2. González-Sanmamed, Mercedes 1
  3. Muñoz Carril, Pablo César 2
  4. Romero Tabeayo, Isabel 2
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Year of publication: 2020

Volume: 50

Issue: 1

Pages: 319-340

Type: Article

DOI: 10.30827/PUBLICACIONES.V50I1.15980 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Abstract

Music education is an essential component of the comprehensive training that must be provided to citizens, and for this purpose, teachers must have the necessary training to enable them not only to teach music but also to make music a cultural asset accessible to all. The general purpose of this work is to analyze the appreciation of future teachers on different aspects of their musical training before they enter the faculties of educational sciences in order to have data that will allow them to optimize their didactic-musical training. For this purpose, a descriptive research was carried out by means of a questionnaire elaborated ad hoc and answered by 302 students of the Primary Education Degree of the three public universities of Galicia. Among the results, it is worth mentioning that in Primary Education the subject of music has been present than in Secondary Education and Baccalaureate. Furthermore, although the students point out that they give it the same importance as other subjects, they perceive that it does not enjoy the same social recognition. Mostly, the contribution of music in the development of creativity is valued, although it is indicated that the level of knowledge acquired is low. The analysis of the musical training with which one enters the teaching career is very relevant, inasmuch as it could be valued as one of the references for defining and structuring the set of contents that are essential for the adequate musical training of future primary school teachers.

Bibliographic References

  • Alsina, P. (2007). Métodos de enseñanza musical. Algunos puntos de contacto. En M. Díaz, & A. Giráldez (Coords.). Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical (pp. 95-112). Barcelona: Graó.
  • Aróstegui, J. (2006). La Formación del Profesorado en Educación Musical ante la Convergencia Europea en Enseñanzas Universitarias. Revista de Educación, 341, 829-844.
  • Bowman, W. (2009). La educación musical en tiempos nihilistas. En D. Lines (Comp.). La educación musical para el nuevo milenio (pp. 49 - 69). Madrid: Morata.
  • Cámara, A. (2004). La actividad de cantar en la escuela: una práctica en desuso. Revista Psicodidáctica, 17, 75-84.
  • Carbajo, C., & Lacárcel, J. (2005). La valoración social de la educación musical escolar y del docente de música de primaria en el umbral del siglo XXI. Publicaciones, 35, 11-37.
  • De las Heras, Ll. (2000). El instrumento musical en la educación secundaria. Aula de Innovación Educativa, 97,18-23.
  • Decreto 245/1992, de 30 de julio, por el que se establece el curriculum de la educación primaria. Diario Oficial de Galicia, 245, de 14 de agosto de 1992
  • Elliot, D. (2009). La comprensión musical, las obras musicales y la expresión de los sentimientos: implicaciones para la educación. En D. Lines, (Comp.). La educación musical para el nuevo milenio (pp. 13- 20). Madrid: Morata.
  • Espinosa, S. (2007). Creación y pedagogía: los compositores van al aula. En M. Díaz, & A. Giráldez (Coords.). Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical (pp. 95-112). Barcelona: Graó.
  • Gainza, V. (2010). Temas y problemáticas de la educación musical en la actualidad. Aula, 16, 3-48.
  • Gainza, V. (2011). Educación musical siglo XXI: problemáticas contemporáneas. Revista da ABEM, 25, 11-18.
  • Hernández, J. R., Hernández, J. A., & Milán, M. (2010). Actividades creativas en Educación Musical: la composición musical grupal. Ensayos, 25, 11‐23.
  • Herrera, L., Soares-Quadros, J., & Lorenzo, O. (2018). Music Preferences and Personality in Brazilians. Front Psychol, 9:1488. Doi: 10.3389/fpsyg.2018.01488
  • Jornet, J. M.; Perales, M. J., & González-Such, J. (en prensa). El concepto de validez de los procesos de evaluación de la docencia. Revista Española de Pedagogía.
  • Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de ordenación general del sistema educativo. Boletín Oficial del Estado, 238, de 4 de octubre de 1990.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106, de 4 de mayo de 2006.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 de diciembre de 2013.
  • López de la Calle, M. (2008). La formación del maestro de educación infantil en la música y su enseñanza y su adecuación al Espacio Europeo de Educación Superior. Innovación Educativa, 18, 223-237.
  • López Ibor, S. (2007). Carl Orff. En M. Díaz, & A. Giráldez (cords.). Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical (pp. 71-77). Barcelona: Graó.
  • Lorenzo-Quiles, O., Vílchez-Fernández, N., & Herrera, L. (2015). Educational effectiveness analysis of the use of digital music learning objects. Comparison of digital versus non-digital teaching resources in compulsory secondary education. Journal for the Study of Education and Development, 38(2), 295-326. Doi: doi.org/10.1080/02103702.2015.1016748
  • McMillan, J., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson Educación.
  • Morales, A. (2004). La educación musical en primaria durante la LOGSE en la Comunidad de Madrid: análisis y evaluación. Revista de Psicodidáctica, 17, 109-115.
  • Napal, F. R., & Romero I. (2015). La expresión musical desde el desarrollo auditivo y vocal en Educación Primaria. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 4, 30-33.
  • Napal, F. R. (2015). La formación musical del futuro profesorado de Educación Primaria. (tesis doctoral). Universidade da Coruña, A Coruña.
  • Quintana, F., Robaina F., & Mato, M. (2012). Instrumentos de medida de la habilidad musical: análisis de metodologías utilizadas. El Guiniguada, 21, 105-115.
  • Ramírez, C. (2006). Música, lenguaje y educación: La comunicación humana a través de la música en el proceso educativo. Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Randel, D. (ed.) (2006). Diccionario Harvard de la música: Madrid: Alianza.
  • Schafer, M. (1965). El compositor en el aula. Buenos Aires: Ricordi Americana.
  • Subirats, M. (2007). Zoltán Kodály. En Díaz, M., & Giráldez, A. (Coords.). Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical (pp. 63-70). Barcelona: Graó,
  • Swanwick, K. (1991). Música, pensamiento y educación. Madrid: Morata.
  • Trainor, L., & Corrigall, K. (2010). Music acquisition and effects of musical experience. En M. Jones, R. Fay, & A. Pooper (Eds.) Music Perception (pp. 89-127). New York: Springer.
  • Vernia, A (2016). El maestro generalista como futuro docente en la especialidad de música. Reflexiones sobre sus competencias. Arte y Movimiento, 14, 9-17.
  • Willems, E. (2001). El oído musical: La preparación auditiva del niño. Barcelona: Paidós.
  • Zaragozá, J. (2009). Didáctica de la música en la educación secundaria. Competencias docentes y aprendizaje. Barcelona: Graó.