Popper y el homeschoolinginspiración de una educación alternativa

  1. Álvarez de Sotomayor, Isabel  Dans 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Dilemata
  1. Ostalé García, Julio (ed. lit.)

ISSN: 1989-7022

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: Popper y las éticas aplicadas

Número: 29

Páxinas: 7-20

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Dilemata

Resumo

Popper’s ideas about education are based on his theory of knowledge, but they do not form a systematized knowledge in his work. Thus, his ideas and some applications in pedagogy are examined. After a brieft tour across the phenomenon of homeschooling, the statements of a movement of homeschoolers called Taking Children Seriously (TCS) are analyzed. Its founders attribute to the philosopher of science the origin and method of his educational philosophy. It is concluded that the use of critical thinking and the defense of anti-authoritarian teaching are not sufficient conditions to justify the Popperian link, but rather another form of Popper’s myth regarding his ideals about education.

Referencias bibliográficas

  • An-ok (2002). “Taking Children Seriously (TCS) and Anarchy”. Green Anarchy, 10, pp. 20-21. También disponible en sitio web: The Anarchist Library. URL = https://theanarchistlibrary.org/library/i-an-ok-taking-children-seriously-tcs-and-anarchy (última consulta: 26.07.2018)
  • Aretio, L. G. (2014). Bases, mediaciones y futuro de la educación a distancia en la sociedad digital. Madrid, Síntesis.
  • Artigas, M. (1979). Búsqueda sin término. Madrid, Magisterio.
  • Artigas, M. (1999). The Ethical Nature of Karl Popper’s Theory of Knowledge. Berna, Lang.
  • Bailey, R. (1995). “Karl Popper as educator”. Interchange, 26 (2), pp. 185-191.
  • Bailey, R. (2018). Education in the open society. Karl Popper and schooling. Londres, Routledge.
  • Bielick, S. (2008). 1.5 millionhomeschooled students in the United States in 2007. Washington, Departament of Education.
  • Binanti, L. (2001). Pedagogia, epistemologia e didatticadell’errore. Soveria Mannelli (Catanzaro), Rubbettino.
  • Brabant, C. (2004). L’éducation à domicile au Québec: les raisons du choix des parents et les principals caractéristiques sociodémographiques des familles. Sherbrooke (Quebec), Université de Sherbrooke.
  • Burgos, C. (2011). “Hacia una teoría educativa desde el pensamiento de Karl Popper”, en XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación. Barcelona, Universidad de Barcelona. URL = http://www.cite2011.com/Comunicaciones/Escuela/145.pdf
  • Burtonwood, N. (1986). The culture concept in educational studies.Windsor, NFER-Nelson.
  • Cabo, C. (2012). El homeschooling en España: Descripción y análisis del fenómeno. Tesis Doctoral. Oviedo, Universidad de Oviedo.
  • Champion, R. (1987). “Popper on Education”. Sitio web: The Rathouse. URL = http://the-rathouse.com/RC_PopperEdu.html (última consulta: 26/07/2018)
  • Chiptin, S. (2016). Popper’s Approach to Education: A Cornerstone of Teaching and Learning. Nueva York, Routledge.
  • Chitpin, S. (2013). “Should Popper’s View of Rationality Be Used for Promoting Teacher Knowledge?”. Educational Philosophy and Theory, 45 (8), pp. 833-844.
  • Corson, D. (1985). “Popper on education”. Contemporary Themes in Educational Inquiry, 4 (1), pp. 41-61.
  • Deutsch, D. (2017). “Taking child seriously”. Sitio web: Fallible Living. URL = http://fallibleliving.com/big-ideas/taking-children-seriously (última consulta: 26.07.18)
  • Esposito, M. (2016). IvanIllich; l’implicitopedagogico. La filosofia del límite come modello di educazioneambientale. Tricase (Lecce), Youcanprint.
  • Estrada Segura, J. (1989). “El modelo popperiano del aprendizaje”. Cuestiones Pedagógicas, 6-7, pp. 189-199.
  • Fernández, A., Nordmann, J. D., Ponci, J. D. (2009). Informe 2008/2009 sobre las libertades educativas en el mundo. Ginebra, OIDEL. Sitio web: OIDEL. URL = www.oidel.org/doc/Rapport_08_09_libertes/Es_01.pdf (última consulta: 26/07/2018)
  • Fitz-Claridge, S. (1995). “Taking children seriously”. Sitio web: Taking Children Seriously. URL = http://www.takingchildrenseriously.com/ (última consulta: 26.07.2018)
  • Gray, P., Riley, G. (2013). “The Challenges and Benefits of Unschooling, According to 232 Families Who Have Chosen that Route”. Journal of Unschooling and Alternative Learning, 7 (14), pp. 1-27.
  • Holmes, B. (1981). Comparative Education: Some Considerations of Method. Londres, Allen & Unwin.
  • Igelmo, J. (2013). “Paulo Freire y John Holt: de la educación liberadora a la libertad más allá de la educación”. Educació i història: Revista d’història de l’educació, 21, pp. 13-35.
  • Igelmo, J., Quiroga, P. (2018). “La pedagogía ligera en tiempos hipermodernos: el homeschooling, las escuelas Waldorf y la nueva pedagogía ignaciana”. Teoría de la educación, 30 (1), pp. 75-94.
  • Lam, C.-M. (2013). Childhood, Philosophy and Open Society: Implications for Education in Confucian Heritage Cultures. Nueva York, Springer.
  • Landolfi, H. (2015). Educación para la fragilidad. Buenos Aires, Dunken.
  • Levinson, P. (ed.) (1982). In pursuit of truth: Essays on the philosophy of Karl Popper on the occasion of his 80th birthday. Atlantic Highlands (Nueva Jersey), Humanities Press.
  • Lyman, I. (2000). The homeschooling revolution. Amherst (Massachusetts), Bench Press International.
  • Mayberry, M. (1988). “Characteristics and Attitudes of Families who Home School”. Education and Urban Society, 21 (1), pp. 32-41.
  • Narodowski, M., Brailovsky, D. (2006). Dolor de escuela. Buenos Aires, Prometeo.
  • Ostalé, J. (2016). Popper. Barcelona, RBA.
  • Perkinson, H. (1983). Didattica dell’errore: Aspetti pedagogici del pensiero di K. R. Popper. Roma, Aramando.
  • Piñeros Veloza, I. P. (2014). “El conocimiento objetivo como base para la educación según Karl R. Popper”. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 14 (26), pp. 189-198.
  • Popper, K. (1994). La sociedad abierta y sus enemigos. Barcelona, Paidós.
  • Popper, K. (1997). El mito del marco común. Barcelona, Paidós.
  • Popper, K. (2002). Búsqueda sin término. Madrid, Tecnos.
  • Popper, K. R. y Eccles, J. C. (1977). The Self and Its Brain. Berlín, Springer.
  • Ray, B. D. (2011). 2.04 Million Homeschool Students in the United States in 2010. Salem, (Oregón), National Home Education Research Institute.
  • Sotés, M. Á., Urpí, C., Molinos Tejada, M. del C. (2012). “Diversidad, participación y calidad educativas: necesidades y posibilidades del Homeschooling”. Estudios sobre educación, 22, pp. 55-72.
  • Swann, J. (2006). “How to avoid giving unwanted answers to unasked questions: Realizing Karl Popper’s educational dream”, en Jarvie, L., Milford, K., Miller, D., (eds.). Karl Popper: A Centenary Assessment. Aldershot (Hampshire), Ashgate, pp. 261-271.
  • Swanwick, K. (1988). Music, mind and education. Nueva York, Routledge.
  • Thomas, A. y Pattison, H. (2013). “Informal Home Education: Philosophical aspirations put into practice”. Studies in Philosophy and Education, 32, pp. 141-154.
  • UNESCO (2015). Replantear la educación ¿Hacia un bien común universal?
  • Van Galen, J. A. (1987). “Explaining home education: Parents’ accounts of their decisions to teach their own children”. The Urban Review, 19 (3), pp. 161-177.
  • Verdugo, C. (1989). “Selección de escritos socio-políticos de Karl Popper”. Estudios públicos, 35, pp. 333-412.