Aprendizaje-servicio y desarrollo de la expresión corporal en la formación del profesorado de educación infantil

  1. Sotelino Losada, Alexandre 1
  2. Mella Núñez, Ígor 1
  3. Rodríguez-Fernández, José Eugenio 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Year of publication: 2019

Issue Title: Aprendizaje-Servicio en Educación Física y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte

Volume: 49

Issue: 4

Pages: 197-216

Type: Article

DOI: 10.30827/PUBLICACIONES.V49I4.11736 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Abstract

EXCORAS project is developed in the degree of teacher in early childhood education. The objective of this paper is to evidence the students’ level of satisfaction regarding the learning that they acquire in the project. For that, we will use a mixed methodology with various instruments: Osgood scale and structured interviews to the agents involved. Finally, we find out that the students who participate in s-l projects increase their opportunities to acquire relational and civic-social competences with consequences in their professional training.

Bibliographic References

  • Abes, E. S., Jackson, G., & Jones, S. R. (2002). Factors that motivate and deter faculty use of service-learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 9(1), 5-17.
  • Álvarez, J. L., Martínez, M. J., González, H., & Buenestado, M. (2017). El Aprendizaje-Servicio en la formación del profesorado de las universidades españolas. Revista Española de Pedagogía, 75(267), 199-217. doi: 10.22550/rep75-2-2017-02
  • An, J., & Decker, J. T. (2019). Utilizing a Critical Service-Learning Approach in an Adapted Physical Education Course. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 90(4), 7-14. doi: 10.1080/07303084.2019.1568932
  • Bringle, R. G., & Clayton, P. H. (2012). Civic education through service learning: what, how, and why? En L. McIlrath, A. Lyons, y R. Munck (Eds.), Higher education and civic engagement. Comparative perspectives (pp. 101-124). Nueva York: Palgrave Macmillan.
  • Calvo, D., Sotelino, A., & Rodríguez, J. E. (2019). Aprendizaje-Servicio e inclusión en educación primaria. Una revisión sistemática desde la Educación Física. Retos, Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 36, 506-512.
  • Chiva-Bartoll, O., & Gil-Gómez, J. (2018). Aprendizaje-Servicio universitario. Modelos de intervención e investigación en la formación inicial docente. Barcelona: Octaedro.
  • Chiva-Bartoll, O., Corbatón-Martínez, R., & Capella-Peris, C. (2015). Efectos académicos y personales del Aprendizaje-Servicio en alumnado de didáctica de la expresión corporal y juegos motores: Estudio cualitativo. EmásF: Revista digital de educación física, 6(36), 7-17.
  • Chiva-Bartoll, O., Pallarés-Piquer, M., & Gil-Gómez, J. (2018). Aprendizaje-Servicio y mejora de la Personalidad Eficaz en futuros docentes de Educación Física. Revista Complutense de Educación, 29(1), 181-197. doi: 10.5209/RCED.52164
  • Denzin, N. (1970). Sociological methods. A sourcebook. Chicago: Aldine Publishing Company.
  • Dewey, J. (2007). Cómo pensamos. La relación entre pensamiento reflexivo y proceso educativo. Barcelona: Paidós.
  • Díaz, R., & Quintana, A. (2016). Percepción de los profesores sobre la importancia de la psicomotricidad en Educación Infantil. Acción Motriz, 17, 7-20.
  • Díaz-Guerrero, R., & Salas, M. (1975). El diferencial semántico del idioma español. México: Trillas.
  • Einfeld, A., & Collins, D. (2008). The relationships between service-learning, social justice, multicultural competence, and civic engagement. Journal of College Student Development, 49(2), 95-109. doi: 10.1353/csd.2008.0017
  • Eyler, J., & Giles, D.E. (1999). Where´s the learning in service-learning? San Francisco: Jossey-Bass.
  • Folgueiras, P., Aramburuzabala, P., Opazo, H., Mugarra, A., & Ruiz, A. (2018). Service-learning: A survey of experiences in Spain. Education, Citizenship, and Social Justice, 1-19. doi: 10.1177/1746197918803857
  • Furco, A. (2005). Impacto de los proyectos de aprendizaje servicio. Aprendizaje y servicio solidario en la Educación Superior y en los sistemas educativos latinoamericanos. En A. González y R. Montes (Comps.), Aprendizaje y Servicio Solidario en la Educación Superior y en los sistemas educativos latinoamericanos (pp. 19-26). Buenos Aires: CLAYSS.
  • Gil, J., & Chiva-Bartoll, O. (2014). Una experiencia de Aprendizaje-Servicio en la asignatura “Bases anatómicas y fisiológicas del movimiento” de Área de Didáctica de la expresión corporal. Retos, Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 26, 122-127.
  • Gil, J. (2012). El Aprendizaje-Servicio en la enseñanza superior: una aplicación en el ámbito de la educación física (Tesis doctoral). Recuperado de: http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10803/86937
  • Gil, J., Chiva-Bartoll, O., & Marti, M. (2014). El aprendizaje de contenidos de educación física en la universidad mediante Aprendizaje-Servicio. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 44, 15-25.
  • Gil, J., Francisco, A., & Moliner, L. (2012). La educación física y el Aprendizaje-Servicio: abriendo el entorno natural a la escuela. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 38, 95-100.
  • Holland, B. A. (2001). A comprehensive model for assessing service-learning and community-university partnerships. New Directions for Higher Education, 114, 51-60. doi: 10.1002/he.13.abs
  • Howard, J. (2001). Service-learning course design workbook. Ann Arbor: OCSL Press.
  • Iglesias-Barreiro, M. R., Rodríguez-Fernández, J. E., & Bermúdez-Martínez, L. B. (2019). Análisis de la formación del profesorado de Educación Infantil en el ámbito de la motricidad y la expresión corporal. En V. Arufe (Ed.), Actas del II Congreso Mundial de Educación, EDUCA 2019 (pp. 866-884). Santiago de Compostela, España: Sportis / Universidade da Coruña.
  • Jacoby, B. (1996). Securing the future of service-learning in higher education. A mandate for action. En B. Jacoby y colaboradores (Eds.), Service-learning in higher education: concepts and practices (pp. 317-335). San Francisco, CA: Jossey Bass.
  • Kezar, A., & Rhoads, R. A. (2001). The dynamic tensions of service learning in higher education. The Journal of Higher Education, 72(2), 148-171. doi: 10.1080/00221546.2001.11778876
  • Learreta, B., Sierra, M., & Ruano, K. (2005). Los contenidos de la Expresión Corporal. Barcelona: Inde.
  • Lorenzo, M., Mella, I., García, J., & Varela, C. (2017). Investigar para institucionalizar el aprendizaje servicio en la universidad española. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 3, 118-130. doi: 10.1344/RIDAS2017.3.9
  • Martín, D., & Rodríguez, S. (2010). Psicomotricidad. ¿Qué formación dicen poseer los profesores de Educación Infantil y Educación Especial de la provincia de Huelva? REIFOP, Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 295-305.
  • Moely, B. E., McFarland, M., Miron, D., Mercer, S., & Ilustre, V. (2002). Changes in college students’ attitudes and intentions for civic involvement as a function of service-learning experiences. Michigan Journal of Community Service Learning, 9(1), 18-26.
  • National Youth Leadership Council. (2008). K-12 Service-Learning Standards for Quality Practice. Recuperado de: https://nylc.org/standards/
  • Naval, C., & Arbués, E. (2016). El Aprendizaje-Servicio y la transición desde la educación superior al mundo del trabajo. En M. A. Santos Rego (Ed.), Sociedad del conocimiento. Aprendizaje e innovación en la universidad (pp. 219-239). Madrid: Biblioteca nueva.
  • Osgood, C. (1952). The nature and measurement of meaning. Psychological Bulletin, 49(3), 197-237. doi: 10.1037/h0055737
  • Pérez, C., Vázquez, V., & López, I. (2016). El Aprendizaje-Servicio en la universidad: un estudio de las guías docentes. Educación y diversidad = Education and diversity: Revista inter-universitaria de investigación sobre discapacidad e interculturalidad, 10(2), 155-177.
  • Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C., & Palos, J. (2007). Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Barcelona: Octaedro.
  • Puig, J. M., Martín, X., & Batlle, R. (2008). Guies practiques. Com començar una experiencia d´aprenentatge servei? Recuperado de: http://www.aprenentatgeservei.org/intra/aps/documents/Guia_com_comencar_REVISADA.pdf
  • Rubio, L., Campo, L., & Sebastiani, E. (2014). Aprendizaje-Servicio y educación física: experiencias de compromiso social a través de la actividad física y el deporte. Barcelona: INDE.
  • Rubio, L., Moliner, L., & Francisco, A. (2014). Construyendo ciudadanía crítica y activa: experiencias sobre el aprendizaje servicio en las universidades del estado español. Barcelona: Icaria.
  • Ruiz, P. J., Chiva-Bartoll, O., & Rivera, E. (2016). Aprendizaje-Servicio en los grados universitarios de Educación Física: ejercicio físico con personas mayores. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 18(3), 244-258.
  • Saltmarsh, J. (2005). The civic promise of service learning. Liberal Education, 91(2), 50-55.
  • Santos Rego, M. A., & Lorenzo, M. (2018). Guía para la institucionalización del Aprendizaje-Servicio en la universidad. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións da Universidade de Santiago de Compostela
  • Santos Rego, M. A. (2016). Sociedad del conocimiento: aprendizaje e innovación en la universidad. Madrid: Biblioteca nueva.
  • Santos Rego, M. A., Sotelino, A., & Lorenzo, M. (2015). Aprendizaje-Servicio y misión cívica de la universidad. Una propuesta de desarrollo. Barcelona: Octaedro.
  • Santos, M., Martínez, L. F., & Cañadas, L. (2018). Actividades físicas en el Medio Natural, Aprendizaje-Servicio y discapacidad intelectual. Cuadernos del Profesorado, 11(22), 52-60. doi: 10.25115/ecp.v11i22.1917
  • Simonet, D. (2008). Service-learning and academic success: The links to retention research. Recuperado de: http://www.compact.org/wp-content/uploads/resources/downloads/MN-SL_and_academic_success.pdf
  • Sotelino, A. (2014). Aprendizaje-Servicio en las universidades gallegas. Evaluación y propuesta de desarrollo (Tesis doctoral). Recuperado de: https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/10842
  • Whitley, M. A., Farrell, K., Maisonet, C., & Hoffer, A. (2017). Reflections on Service-Learning: Student Experiences in a Sport-Based Youth Development Course. Journal of Physical Education, 88(7), 23-29.