Service-learning in the Spanish university systemA study based on deans’ perception

  1. Pérez Pérez, Cruz 1
  2. González González, Hugo 2
  3. Lorenzo Moledo, Mar 3
  4. Crespo Comesaña, Julia 3
  5. Belando Montoro, María R. 4
  6. Costa París, Ana 5
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

  3. 3 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  4. 4 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  5. 5 Universidad de Navarra
    info

    Universidad de Navarra

    Pamplona, España

    ROR https://ror.org/02rxc7m23

Zeitschrift:
Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

ISSN: 1134-4032

Datum der Publikation: 2019

Ausgabe: 25

Nummer: 2

Art: Artikel

DOI: 10.7203/RELIEVE.25.2.15029 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

Zusammenfassung

The third mission of the University consists of returning to society part of what it receives. This way of understanding the relationship between society and university involves the use of new teaching/learning methodologies, in which teachers cease to be mere transmitters of knowledge, and students acquire an active and critical role in response to the social needs. Service-Learning is a methodological strategy that combines the theoretical training in a field of knowledge and the implementation of the knowledge acquired through provision of a service to the community. This methodology is appropriate to make that third mission of the university institution possible. The objective of this work is to understand the willingness of the Spanish faculties or university schools to promote and create opportunities that lead to the implementation of service-learning projects in their centers. Among the conclusions of the study, the institutional perception should be pointed out. According to it, the use of this methodology turns the university into a more open institution, which interacts with the community and the environment, expanding its training field beyond the technical and scientific knowledge, in order to provide a service of social transformation

Bibliographische Referenzen

  • Batlle, R. (2013). El Aprendizaje-Servicio en España: el contagio de una revolución pedagógica necesaria. Madrid: Educar PPC.
  • Bauman, Z., & Donskis, L. (2015). Ceguera moral. La pérdida de sensibilidad en la modernidad líquida. Barcelona: Paidós.
  • Boletín Oficial del Estado (2010). Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. Retrieved from https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2010-20147
  • Boletín Oficial Del Estado (2011). Real Decreto 1027/2011, de 15 de julio, por el que se establece el Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior. Retrieved from http://www.boe.es/boe/dias/2011/08/03/pdfs/BOE-A -2011-13317.pdf
  • Caspersz, D., & Olaru, D. (2015). The value of service-learning: the student perspective. Studies in Higher Education, 42(4), 685-700. doi: http://doi.org/10.1080/03075079.2015.1070818
  • Celio, C. I., Durlak, J., & Dymnicki, A. (2011). A Meta-analysis of the impact of service-learning on students. Journal of Experiential Education, 34(2), 164-181. doi: http://doi.org/10.5193/JEE34.2.164
  • Chui, W. H., & Leung, E. W. Y. (2014). Youth in a global world: attitudes towards globalization and global citizenship among university students in Hong Kong. Asia Pacific Journal of Education, 34(1), 107-124. doi: http://doi.org/10.1080/02188791.2013.810143
  • Conway, J. M., Amel, E. L., & Gerwien, D. P. (2009). Teaching and learning in the social context: a meta-analysis of service learning’s effects on academic, personal, social, and citizenship outcomes. Teaching of Psychology, 36(4), 233-245. doi: http://doi.org/10.1080/00986280903172969
  • CRUE. (2015). Institucionalización del Aprendizaje-Servicio como estrategia docente dentro del marco de la Responsabilidad Social Universitaria para la promoción de la Sostenibilidad en la Universidad. Retrieved from http://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Recomendaciones%20y%20criterios%20tecnicos/2.%20APROBADA%20INSTITUCIONALIZACION%20ApS.pdf
  • Deeley, S. J. (2016). El aprendizaje-servicio en educación superior: teoría y perspectiva crítica. Madrid: Narcea.
  • Eyler, J. S., Giles, D. E., Stenson, C. M., & Gray, C. J. (2001). At a glance: what we know about the effects of service-learning on college students, faculty, institutions and communities, 1993-2000: Third edition. Retrieved from https://digitalcommons.unomaha.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1137&context=slcehighered
  • Folgueiras, P., Luna, E., & Puig, G. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, 159-185. doi: http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-362-157
  • Gil-Gómez, J., Moliner-García, O., Chiva-Bartoll, Ó., & García López, R. (2016). Una experiencia de aprendizaje-servicio en futuros docentes: desarrollo de la competencia social y ciudadana. Revista Complutense de Educación, 27(1), 53-73. doi: http://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45071
  • Gros, B. (2016). Tecnologías digitales e innovación educativa: retos de una relación inevitable. In J. M. Mominó & C. Sigalés (Coords.), El impacto de las TIC en la educación: Más allá de las promesas (pp. 157-176). Barcelona: UOC ediciones.
  • Herrero, M. A., & Tapia, M. N. (Comps.). (2012). II Jornada de Investigadores sobre Aprendizaje-Servicio. Buenos Aires: CLAYSS-Red Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio.
  • Hwang, S. (2007). Utilizing qualitative data analysis software: a review of Atlas.ti. Social Science Computer Review, 26(4), 519-527. doi: http://doi.org/10.1177/0894439307312485
  • Ibarrola, S., & Artuch, R. (2016). La docencia en la universidad y el compromiso social y educativo. Contextos Educativos. Revista de Educación, 19(19), 105-120. doi: http://doi.org/10.18172/con.2763
  • Lin, A. (2015). Citizenship education in American schools and its role in developing civic engagement: a review of the research. Educational Review, 67(1), 35-63. doi: http://doi.org/10.1080/00131911.2013.813440
  • Martínez Martín, M. (2016). Responsabilidad social de la universidad en el marco de la sociedad abierta. In M. A. Santos Rego (Ed.), Sociedad del conocimiento. Aprendizaje e innovación en la universidad (pp. 139-153). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Martínez-Vivot, M., & Folgueiras, P. (2015). Evaluación participativa, aprendizaje-servicio y Universidad. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 19(1), 129-143.
  • Ministerio de Educación. (2010). Estrategia Universidad 2015. El camino para la modernización de la universidad. Retrieved from http://www.uab.cat/doc/DOC_cei_estrategia2015_edicio2010
  • Moyá, J., & Luengo, F. (Coords). (2011). Teoría y práctica de las competencias básicas. Barcelona: Graó.
  • Novak, J. M., Markey, V., & Allen, M. (2007). Evaluating cognitive outcomes of service learning in higher education: A Meta-Analysis. Communication Research Reports, 24(2), 149-157. doi: http://doi.org/10.1080/08824090701304881
  • Parker, E., Myers, N., Higgins, H., Oddson, T., Price, M., & Goul, T. (2009). More than experiential learning or volunteering: a case study of community service learning within the australian contex. Higer Education Research & Development, 28(6), 585-596. doi: http://doi.org/10.1080/07294360903161147
  • Piqué, B., & Forés, A. (2013). Propuestas metodológicas. In M. A. Escofet & G. Bautista (Eds.), Enseñar y aprender en la universidad. Claves y retos para la mejora (pp. 171-202). Barcelona: Octaedro-ICE.
  • Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C., & Palos, J. (2007). Aprendizaje Servicio. Educar para la Ciudadanía. Barcelona: Octaedro.
  • Rodríguez Gallego, M. R. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25(1), 95-113. doi: http://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157
  • Rubio, L., Prats, E., & Gómez, L. (2013). Universidad y Sociedad. Experiencias de Aprendizaje-Servicio en la Universidad. Barcelona: Institut de Ciències de l’Educació - Universitat de Barcelona.
  • Santos Rego, M. A. (2016). Enfocando el alcance educativo de la relación entre educación y sociedad del conocimiento en el siglo XXI. In M. A. Santos Rego (Ed.), Sociedad del conocimiento. Aprendizaje e innovación en la universidad (pp. 11-22). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Santos Rego, M. A., Sotelino, A., & Lorenzo, M. (2015). Aprendizaje-servicio y misión cívica de la universidad. Una propuesta de desarrollo. Barcelona: Octaedro.
  • Torío, S., & García-Pérez, O. (2015). Aprendizaje-Servicio, estrategia para la participación social en la Universidad. In A. De-Juanas & A. Fernández-García (Coords.), Pedagogía social, universidad y sociedad (pp. 267-276). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Varguillas, C. (2006). El uso de ATLAS.ti y la creatividad del investigador en el análisis cualitativo de contenido UPEL. Laurus, 12, 73-78.
  • Warren, J. L. (2012). Does service-learning increase student learning?: A meta-analysis. Michigan Journal of Community Service Learning, 18(2), 56-61.
  • Yáñez, C., Okada, A., & Palau, R. (2015). New learning scenarios for the 21st century related to Education, Culture and Technology. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 12(2), 87-102. doi: http://doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2454
  • Yorio, P. L., & Ye, F. (2012). A meta-analysis on the effects of service-learning on the social, personal, and cognitive outcomes of learning. Academy of Management Learning & Education, 11(1), 9-27. doi: http://doi.org/10.5465/amle.2010.0072