Movilidad y TIC en aprendizaje-servicioperspectivas para una sociedad global y tecnológica

  1. Miguel Ángel Santos Rego 1
  2. Ígor Mella Núñez 1
  3. Alexandre Sotelino Losada 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Monográfico. Aprendizaje-Servicio y tecnologías digitales: Un desafío para los espacios virtuales de aprendizaje

Volume: 23

Número: 1

Páxinas: 67-84

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/RIED.23.1.24180 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Resumo

The current knowledge society is the germ of one of the deepest transformations in the university history, not only in social terms but also pedagogical. In this sense, global connections and internationalization are emerging as two of the aspects that have most affected the foundations of the university because both permeate all the processes that take place in it. If we add the rise of new methodologies like service-learning, in which the learning processes are combined with a service to the community, we are facing a real challenge due to the combination of both elements. In this article we analyze the possibilities of academic and pedagogical integration of service-learning in a technological and international projection. For this, we carried out a deep literature review in order to make an approach to both international service-learning and electronic learning-service. In addition to their similarities, we conclude that both hybridizations allow service-learning to respond to the pedagogical tendencies that have the greatest impact in a global context for higher education: international mobility and the irruption of technologies. However, the different forms of electronic service-learning seem more realistic and adjusted to the current situation than international service learning. This is especially accused in economic terms, since information and communication technologies allow to counteract the inconveniences that arise when a mobility component is introduced within a regulated training context.

Referencias bibliográficas

  • Area, M. (2018). Hacia la universidad digital: ¿dónde estamos y a dónde vamos? Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 25-30. doi: 10.5944/ried.21.2.21801
  • Area, M. (2018). Hacia la universidad digital: ¿dónde estamos y a dónde vamos? Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 25-30. doi: 10.5944/ried.21.2.21801
  • Bringle, R. G. (2017). Hybrid high-impact pedagogies: integrating service-learning with three other high-impact pedagogies. Michigan Journal of Community Service Learning, 24(1), 49-63. doi: 10.3998/mjcsloa.3239521.0024.105
  • Bringle, R. G. (2017). Hybrid high-impact pedagogies: integrating service-learning with three other high-impact pedagogies. Michigan Journal of Community Service Learning, 24(1), 49-63. doi: 10.3998/mjcsloa.3239521.0024.105
  • Bringle, R. G., y Hatcher, J. A. (2011). International service-learning. En R. G. Bringle, J. A. Hatcher, y S. G. Jones (Eds.), International service-learning: Conceptual frameworks and research (pp. 3-28). Sterling, VA: Stylus.
  • Bringle, R. G., y Hatcher, J. A. (2011). International service-learning. En R. G. Bringle, J. A. Hatcher, y S. G. Jones (Eds.), International service-learning: Conceptual frameworks and research (pp. 3-28). Sterling, VA: Stylus.
  • Comisión de las Comunidades Europeas. (2001). Comunicación de la Comisión al Consejo y al Parlamento Europeo. Plan de acción elearning. Concebir la educación del futuro. Recuperado de http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52001DC0172&from=ES
  • Comisión de las Comunidades Europeas. (2001). Comunicación de la Comisión al Consejo y al Parlamento Europeo. Plan de acción elearning. Concebir la educación del futuro. Recuperado de http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52001DC0172&from=ES
  • Comisión de las Comunidades Europeas. (2009). Una estrategia de la UE para la juventud: inversión y capacitación. Un método abierto de coordinación renovado para abordar los desafíos y las oportunidades de los jóvenes. Recuperado de https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52009DC0200&from=ES
  • Comisión de las Comunidades Europeas. (2009). Una estrategia de la UE para la juventud: inversión y capacitación. Un método abierto de coordinación renovado para abordar los desafíos y las oportunidades de los jóvenes. Recuperado de https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52009DC0200&from=ES
  • Consejo Europeo de Lisboa. (2000). Conclusiones de la Presidencia. Recuperado de http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_es.htm
  • Consejo Europeo de Lisboa. (2000). Conclusiones de la Presidencia. Recuperado de http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_es.htm
  • Crabtree, R. D. (2008). Theoretical foundations for international service-learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 15(1), 18-36.
  • Crabtree, R. D. (2008). Theoretical foundations for international service-learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 15(1), 18-36.
  • Escofet, A. (2017). Aprenentatge servei i tecnologies digitals. Recuperado de http://www.fbofill.cat/sites/default/files/aps_tecnologies_digitals_280317.pdf
  • Escofet, A. (2017). Aprenentatge servei i tecnologies digitals. Recuperado de http://www.fbofill.cat/sites/default/files/aps_tecnologies_digitals_280317.pdf
  • Fuentes, J. L., Esteban, F., González, M. R. (2018). Sobre las dimensiones identitarias esenciales del profesorado universitario en el contexto pedagógico-tecnológico contemporáneo. Education in the Knowledge Society (EKS), 17(2), 39-53. doi: 10.14201/eks20161723953
  • Fuentes, J. L., Esteban, F., González, M. R. (2018). Sobre las dimensiones identitarias esenciales del profesorado universitario en el contexto pedagógico-tecnológico contemporáneo. Education in the Knowledge Society (EKS), 17(2), 39-53. doi: 10.14201/eks20161723953
  • García Aretio, L. (2009). ¿Por qué va ganando la educación a distancia? Madrid: UNED.
  • García Aretio, L. (2009). ¿Por qué va ganando la educación a distancia? Madrid: UNED.
  • García-Gutiérrez, J., Ruiz-Corbella, M., y del Pozo, A. (2016). Cuando la comunidad se expande: ciudadanía global y aprendizaje-servicio virtual (APSv). Educación y Diversidad, 10(1), 63-75.
  • García-Gutiérrez, J., Ruiz-Corbella, M., y del Pozo, A. (2016). Cuando la comunidad se expande: ciudadanía global y aprendizaje-servicio virtual (APSv). Educación y Diversidad, 10(1), 63-75.
  • García-Gutiérrez, J., Ruiz-Corbella, M., y del Pozo, A. (2017). Developing civic engagement in distance education: A case study of virtual service-learning (vSL) programme in Spain. Open Praxis, 9(2), 235-244. doi: 10.5944/openpraxis.9-2-578
  • García-Gutiérrez, J., Ruiz-Corbella, M., y del Pozo, A. (2017). Developing civic engagement in distance education: A case study of virtual service-learning (vSL) programme in Spain. Open Praxis, 9(2), 235-244. doi: 10.5944/openpraxis.9-2-578
  • Grusky, S. (2000). International service learning. A critical guide from an impassioned advocate. American Behavioral Scientist, 43(5), 858-867. doi: 10.1177/00027640021955513
  • Grusky, S. (2000). International service learning. A critical guide from an impassioned advocate. American Behavioral Scientist, 43(5), 858-867. doi: 10.1177/00027640021955513
  • Guthrie, K. L., y McCracken, H. (2010). Teaching and learning social justice through online service-learning courses. International Review of Research in Open and Distance Learning, 11(3), 78-94. doi: 10.19173/irrodl.v11i3.894
  • Guthrie, K. L., y McCracken, H. (2010). Teaching and learning social justice through online service-learning courses. International Review of Research in Open and Distance Learning, 11(3), 78-94. doi: 10.19173/irrodl.v11i3.894
  • Harris, U. S. (2017). Virtual partnerships: engaging students in e-service learning using computer-mediated communication. Asia Pacific Media Educator, 27(1), 103-117. doi: 10.1177/1326365X17701792
  • Harris, U. S. (2017). Virtual partnerships: engaging students in e-service learning using computer-mediated communication. Asia Pacific Media Educator, 27(1), 103-117. doi: 10.1177/1326365X17701792
  • Hartman, D., y Rola, G. (2000). Going global with service-learning. Metropolitan Universities, 11(1), 15-23.
  • Hartman, D., y Rola, G. (2000). Going global with service-learning. Metropolitan Universities, 11(1), 15-23.
  • Kiely, R. (2004). A chameleon with a complex: searching for transformation in international service-learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 10(2), 5-20.
  • Kiely, R. (2004). A chameleon with a complex: searching for transformation in international service-learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 10(2), 5-20.
  • Larsen, M. A. (Ed.). (2016). International service learning. Engaging host communities. Nueva York: Routledge.
  • Larsen, M. A. (Ed.). (2016). International service learning. Engaging host communities. Nueva York: Routledge.
  • Lewin, K. (2017). Transforming students into global citizens: International service learning and PRME. The International Journal of Management Education, 15(2), 162-171. doi: 10.1016/j.ijme.2017.03.007
  • Lewin, K. (2017). Transforming students into global citizens: International service learning and PRME. The International Journal of Management Education, 15(2), 162-171. doi: 10.1016/j.ijme.2017.03.007
  • McGorry, S. Y. (2012). No significant difference in service learning online. Journal of Asynchronous Learning Networks, 16(4), 45-54. doi: 10.24059/olj.v16i4.218
  • McGorry, S. Y. (2012). No significant difference in service learning online. Journal of Asynchronous Learning Networks, 16(4), 45-54. doi: 10.24059/olj.v16i4.218
  • Mora, J. G. (2004). La necesidad del cambio educativo para la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de Educación, 35, 13-37.
  • Mora, J. G. (2004). La necesidad del cambio educativo para la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de Educación, 35, 13-37.
  • Niehaus, E., y Crain, L. K. (2013). Act local or global?: Comparing student experiences in domestic and international service-learning programs. Michigan Journal of Community Service Learning, 20(1), 31-40.
  • Niehaus, E., y Crain, L. K. (2013). Act local or global?: Comparing student experiences in domestic and international service-learning programs. Michigan Journal of Community Service Learning, 20(1), 31-40.
  • Pérez-Encinas, A, Howard, L. J., Rumbley, L., y De Wit, H. (Eds.). (2017). The internationalisation of higher education in Spain. Reflections and perspectives. Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte.
  • Pérez-Encinas, A, Howard, L. J., Rumbley, L., y De Wit, H. (Eds.). (2017). The internationalisation of higher education in Spain. Reflections and perspectives. Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte.
  • Ruiz-Corbella, M. (2016). La universidad ante los nuevos escenarios virtuales de aprendizaje. En M. A. Santos Rego (Ed.), Sociedad del conocimiento. Aprendizaje e Innovación en la Universidad (pp. 91-113). Madrid: Biblioteca nueva.
  • Ruiz-Corbella, M. (2016). La universidad ante los nuevos escenarios virtuales de aprendizaje. En M. A. Santos Rego (Ed.), Sociedad del conocimiento. Aprendizaje e Innovación en la Universidad (pp. 91-113). Madrid: Biblioteca nueva.
  • Santos Rego, M. A. (Ed.). (2016). Sociedad del conocimiento. Aprendizaje e Innovación en la Universidad. Madrid: Biblioteca nueva.
  • Santos Rego, M. A. (Ed.). (2016). Sociedad del conocimiento. Aprendizaje e Innovación en la Universidad. Madrid: Biblioteca nueva.
  • Santos Rego, M. A., Lorenzo, M., y Vázquez, A. (2018). Educación no formal y empleabilidad de la juventud. Madrid: Síntesis.
  • Santos Rego, M. A., Lorenzo, M., y Vázquez, A. (2018). Educación no formal y empleabilidad de la juventud. Madrid: Síntesis.
  • Siemens, G. (2004). Conectivismo: una teoría de aprendizaje para la era digital. Recuperado de http://www.fce.ues.edu.sv/uploads/pdf/siemens-2004-conectivismo.pdf
  • Siemens, G. (2004). Conectivismo: una teoría de aprendizaje para la era digital. Recuperado de http://www.fce.ues.edu.sv/uploads/pdf/siemens-2004-conectivismo.pdf
  • Sotelino, A., Santos Rego, M. A., y Lorenzo, M. (2016). Aprender y servir en la universidad: una vía cívica al desarrollo educativo. Teoría de la Educación, 28(2), 225-248. doi: 10.14201/teoredu282225248
  • Sotelino, A., Santos Rego, M. A., y Lorenzo, M. (2016). Aprender y servir en la universidad: una vía cívica al desarrollo educativo. Teoría de la Educación, 28(2), 225-248. doi: 10.14201/teoredu282225248
  • Teichler, U. (2009). Internationalisation of higher education: European experiences. Asia Pacific Educational Review, 10(1), 93-106. doi: 10.1007/s12564-009-9002-7
  • Teichler, U. (2009). Internationalisation of higher education: European experiences. Asia Pacific Educational Review, 10(1), 93-106. doi: 10.1007/s12564-009-9002-7
  • Tonkin, H., y Quiroga, D. (2004). A qualitative approach to the assessment of international service-learning. Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad, 10, 131-149.
  • Tonkin, H., y Quiroga, D. (2004). A qualitative approach to the assessment of international service-learning. Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad, 10, 131-149.
  • Välimaa, J., y Hoffman, D. (2008). Knowledge society discourse and higher education. Higher Education, 56, 265-285. doi: 10.1007/s10734-008-9123-7
  • Välimaa, J., y Hoffman, D. (2008). Knowledge society discourse and higher education. Higher Education, 56, 265-285. doi: 10.1007/s10734-008-9123-7
  • Waldner, L. S., McGorry, S. Y., y Widener, M. C. (2010). Extreme e-service learning (XE-SL): e-service learning in the 100% online course. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 6(4), 839-851.
  • Waldner, L. S., McGorry, S. Y., y Widener, M. C. (2010). Extreme e-service learning (XE-SL): e-service learning in the 100% online course. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 6(4), 839-851.
  • Waldner, L. S., McGorry, S. Y., y Widener, M. C. (2012). E-service-learning: The evolution of service-learning to engage a growing online student population. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 16(2), 123-150.
  • Waldner, L. S., McGorry, S. Y., y Widener, M. C. (2012). E-service-learning: The evolution of service-learning to engage a growing online student population. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 16(2), 123-150.