Cuestionario para la detección del plagio académico en estudiantes de doctorado (CUDECO-DOU)

  1. Espiñeira-Bellón, Eva María 1
  2. Mosteiro-García, María Josefa 2
  3. Muñoz-Cantero, Jesús Miguel 1
  4. Porto-Castro, Ana María 2
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Zeitschrift:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Datum der Publikation: 2019

Ausgabe: 6

Nummer: 2

Seiten: 156-166

Art: Artikel

DOI: 10.17979/REIPE.2019.6.2.5794 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Zusammenfassung

This work shows the need to have a validated attributions questionnaire for the detection of plagiarized content in academic writing by PhD students (CUDECO-DOU). The study is based on previous research that propose to study plagiarism according to the academic level of the students, as well as the factors that characterize this educational stage. Using a sample of 309 PhD students, a reliability analysis and an exploratory factor analysis of the questionnaire were conducted. The results obtained show that the instrument is reliable and that the five-factor factorial structure (usefulness, previous plagiarism behaviors, causes, lecturing staff, peers) coincides with the theoretical structure proposed. Therefore, this is a valuable tool for the diagnosis of plagiaristic behaviours of PhD students, quantifying students’ perceptions objectively with a view to the planning and implementation of plagiarism prevention strategies.

Bibliographische Referenzen

  • Akbulut, Y., Şendağ, S., Birinci, G., Kiliçer, K., Şahin, M.C., & Odabaşi, H. (2008). Exploring the types and reasons of internet-triggered academic dishonesty among Turkish undergraduate students: development of internet-triggered academic dishonesty sclae (ITADS). Computers & Education, 51, 463-473. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.06.003
  • Alfaro, P., & de Juan, T. (2014). El plagio académico: formar en competencias y buenas prácticas universitarias. RUIDERAe: Revista de Unidades de Información, 6, 1-20. https://revista.uclm.es/index.php/ruiderae/article/view/637
  • Ariza, T., Quevedo-Blasco, M.P., Bermúdez, M.P., & Buela-Casal, G. (2012). Análisis de los programas de doctorado con mención de calidad. Revista Europea de Educación y Psicología, 5(2), 107-119. https://doi.org/10.30552/ejep.v5i2.84
  • Bennet, R. (2005). Factors associated with student plagiarism in a post-1992 university. Assessment & Evaluation in Higher Education, 30(2), 137-162. https://doi.org/10.1080/0260293042000264244
  • Cayuela, A., Tauste, A., Seguí, M., Esteve, J.M., & Ronda, E. (2015). ¿Cómo medir el plagio entre alumnos universitarios? Revisión de instrumentos utilizados en artículos científicos. Trabajo presentado a las XIII Jornadas de Xarxes D´Investigació en Docència Universitària, Alicante.
  • Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M., Cebrián-de-la-Serna, M., & Sarmiento-Campos, C.I. (2018). Percepción sobre el plagio académico de estudiantes universitarios españoles. Educación XXI, 21(2), 105-129. https://doi.org/10.5944/educxx1.20062
  • Cheung, K.Y.F., Stupple, E.J.N., & Elander, J. (2017). Development and validation of student attitudes and beliefs about authotship scale: a psychometrically robust measure of authorial identity. Studies in Higher Education, 42(1), 97-114. https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1034673
  • Comas-Fogas, R., & Sureda-Negre, J. (2010). Academic plagiarism: explanatory factors from students' perspective. Journal Academic Ethics, 8, 217-232. https://doi.org/10.1007/s10805-010-9121-0
  • Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior (2005). Declaración de Bergen. http://www.aqu.cat/doc/doc_17411095_1.pdf
  • Dias, P.C., Bastos, A.S., Gandra, M., & Díaz-Pérez, J. (2013). GENIUS, ¿plagio o creatividad? Aportes para una discusión sobre las prácticas pedagógicas. Bordón, 65(3), 9-23. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/23154
  • Díaz, D. (2016). Plagio académico en estudiantes de bachillerato: ¿Qué detecta Turnitin? RUIDERAe: Revista de Unidades de Información, 9, 1-31. https://revista.uclm.es/index.php/ruiderae/article/view/1146
  • Ebel, R.L. (1965). Measuring educational achievement. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  • González, L. (2016). La escala de grises dentro de los criterios éticos de la citación bibliográfica. Revista Finnova, 2(3), 71-77. http://revistas.sena.edu.co/index.php/finn/article/view/566
  • Howard, S.J., Ehrich, J.F., & Walton, R. (2014). Measuring students´ perceptions of plagiarism: modification and rasch validation of a plagiarism attitude scale. Journal of Applied Measurement, 15(4), 372-393. http://ro.uow.edu.au/sspapers/1461
  • Kaiser, H.F. (1974). An index on factorial simplicity. Psychometrika, 39, 31-36. https://doi.org/10.1007/BF02291575
  • Mavrinac, M., Brumini, G., Bilić-Zulle, L., & Petrovečki, M. (2010). Construction and validation of attitudes toward plagiarism questionnaire. Cratian Medical Journal, 51(3), 195-201. https://doi.org/10.3325/cmj.2010.51.195
  • Miranda, A. (2013). Plagio y ética en la investigación científica. Revista Chilena del Derecho, 40(2), 711-726. https://doi.org/10.4067/S0718-34372013000200016
  • Moreno, A., Corona, J.L., Rodríguez, R., & Arenas, M. (2004). La acreditación de las competencias informacionales como requisito de los programas de maestría y doctorado. Anales de Documentación, 7, 185-198. https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/1631
  • Muñiz, J., Fidalgo, A.M., García, E., Martínez, R., & Moreno, R. (2005). Análisis de los items. Madrid: La Muralla.
  • Muñiz, J. (1998). La medición de lo psicológico. Psicothema, 10(1), 1-21. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=138
  • Muñoz-Cantero, J.M., Rebollo-Quintela, N., Mosteiro-García, J., & Ocampo-Gómez, C.I. (2019). Validación del cuestionario de atribuciones para la detección de coincidencias en trabajos académicos. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25(1), art. 4. https://doi.org/10.7203/relieve.25.1.13599
  • Pittam, G., Elander, J., Lusher, J., Fox, P., & Payne, N. (2009). Student beliefs and attitudes about authorial identity in academic writing. Studies in Higher Education, 34(2), 153-170. https://doi.org/10.1080/03075070802528270
  • Poorolajal, J., Cheraghi, P., Irani, A.D., Cheragui, Z., & Mirfakhraei, M. (2012). Construction of knowledge, attitude and practice questionnaire for assessing plagiarism. Iranian Journal of Public Health, 41(11), 54-58. http://ijph.tums.ac.ir/index.php/ijph/article/view/2486
  • Ramírez, R., & Jiménez, H.D. (2016). Plagio y “autoplagio”. Una reflexión. HISTORELO Revista de Historia Regional y Local, 8(16), 271-284. https://doi.org/10.15446/historelo.v8n16.56075
  • Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario (BOE, núm. 318, de 31 de diciembre). https://www.boe.es/eli/es/rd/2010/12/30/1791/con
  • Real Decreto 99/2011, de 28 de enero, por el que se regulan las enseñanzas oficiales de doctorado (BOE, núm. 35, de 10 de febrero). https://www.boe.es/eli/es/rd/2011/01/28/99/con
  • Ruipérez, G., & García-Cabrero, J.C. (2016). Plagio e integridad académica en Alemania. Comunicar, 48(24), 9-17. https://doi.org/10.3916/C48-2016-01
  • Sureda-Negre, J., Comas-Forgas, R., & Oliver-Trobat, M. (2015). Plagio académico entre alumnado de secundaria y bachillerato: diferencias en cuanto al género y la procrastinación. Comunicar, 44(22), 103-111. https://doi.org/10.3916/C44-2015-11
  • Zamora, S., Monroy, L., & Chávez, C. (2009). Análisis Factorial: una técnica para valorar la dimensionalidad de las pruebas. Cuaderno Técnico nº 6. México: Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior.
  • Zarfsaz, E., & Ahmadi, R. (2017). Investigating some main causes and reasons of writing plagiarism in an EFL context. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 6(5), 214-223. https://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.6n.5p.214