Relation between motivation and enjoyment in physical education classes in children from 10 to 12 years old

  1. Rubén Navarro Patón 2
  2. Joaquín Lago Ballesteros 2
  3. Silvia Basanta Camiño 2
  4. Víctor Arufe-Giráldez 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

ISSN: 1988-5202

Año de publicación: 2019

Volumen: 14

Número: 3

Páginas: 527-537

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/JHSE.2019.143.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Otras publicaciones en: Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

Resumen

There are serious warnings of sedentary lifestyles among children. Therefore, it is necessary to take measures from school, especially in Physical Education (PE) classes. One way to do this, it is paying attention to the motivational climate and enjoyment in PE classes because these two factors are related to the intention to be physically active by students. This research’s aim was to evaluate multidimensional motivation and enjoyment in PE classes and relations between these dimensions. The sample included 315 Primary Education Galician students (Spain), 145 boys (46%) and 170 girls (54%), with an age range between 10 and 12 years (M=10.92, SD=0.792). Data were collected by means of two questionnaires. One of them was the ‘Physical Education Questionnaire in Primary Education´ (CMEF-EP), and the other one was ‘Physical Activity Enjoyment Scale´ (PACES). The following results were obtained: Intrinsic Motivation (IM) (M=5.12; SD=1.14), External Regulation (ER) (M=3.61; SD=1.63), Amotivation (AM) (M=1.93; SD=1.46), Enjoyment (ENJ) (M=4.51; SD=0.55). Regression analysis shows that the IM can predict 42.1% of ENJ in PE classes. Therefore, students’ intrinsic motivation is a solid framework for enjoyment in PE lessons. Consequently, it should be taken into account by Primary Education teachers in their classrooms. They should take appropriate measures to encourage intrinsic motivation: methodologies of inquiry, positive feedback, variety of tasks and materials, flexible grouping and meaningful assessment.

Referencias bibliográficas

  • Aranceta, J. (2008). Obesidad infantil: nuevos hábitos alimentarios y nuevos riesgos para la salud. In C. Díaz and C. Gómez (coords.), Alimentación, consumo y salud (pp. 216-246). Barcelona: Obra Social Fundación La Caixa: Colección Estudios Sociales, nº 24.
  • Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Sánchez-Fuentes, J.A. & Martínez-Molina, M. (2014). Modelo predictivo de la importancia y utilidad de la Educación Física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14 (2), 121-130. Recovered from http://revistas.um.es/cpd/article/view/199581/162451
  • Barreal-López, P., Navarro-Patón, R., & Basanta-Camiño, S. (2015). ¿Disfrutan los escolares de Educación Primaria en las clases de Educación Física? Un estudio descriptivo. Trances. Revista de Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 7 (4), 613-625. Recovered from http://www.trances.es/papers/TCS%2007_4_7.pdf
  • Capdevila, L., Niñerola, J., & Pintanel, M. (2004). Motivación y actividad física: el autoinforme de motivos para la práctica de ejercicio físico (AMPEF). Revista de Psicología del Deporte, 13 (1), 55-74. Recovered from http://www.rpd-online.com/article/view/261/capdevila%20131
  • Carrol, B. & Loumidis, J. (2001). Children's perceived competence and enjoyment in physical education and physical activity outside school. European Physical Education Review, 7, 24-43. https://doi.org/10.1177/1356336X010071005
  • Castaño-López, M.E., Navarro-Patón, R. y Basanta-Camiño, S. (2015). ¿Qué tipo de motivación predomina en los escolares de educación primaria hacia la Educación Física? Un estudio descriptivo. EmásF, Revista digital de Educación Física, 35, 152-160. Recovered from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5391133
  • Cecchini, J.A., Fernández-Losa, J.L., González, C., Fernández-Río, J. & Méndez-Giménez, A. (2012). La caída de la motivación autodeterminada en jóvenes escolares. Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 1 (1), 25-31. Recovered from http://revistas.um.es/sportk/article/view/185531/153601
  • Cuevas, R., Contreras, O., Fernández, J.G. & González-Martí, I. (2014). Influencia de la motivación y el autoconcepto físico sobre la intención de ser físicamente activo. Revista Mexicana de Psicología, 31 (1), 17-24. Recovered from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243033030003
  • Deci, E.L., & Ryan, R.M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
  • Derry, J.A. (2002). Single-sex and coeducation physical education: perspective of adolescent girls and female physical education teachers (research). Melpomene Journal, 22, 17-28. Recovered from https://www.highbeam.com/doc/1G1-94771954.html
  • Ednie, A., & Stibor, M. (2017). Influence and interpretation of intrinsic and extrinsic exercise motives. Journal of Human Sport and Exercise, 12(2), 414-425. https://doi.org/10.14198/jhse.2017.122.18
  • Ferrer-Caja, E., & Weiss. M.R. (2000). Predictors of intrinsic motivation among adolescent students in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71, 267-279. https://doi.org/10.1080/02701367.2000.10608907
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. [Learning and teaching in school] (3rd ed.). Ankara: Alkım Publisher.
  • García-Calvo, T., Sánchez, P.A., Leo, F.M., Sánchez, D. & Amado, D. (2011). Incidencia de la Teoría de Autodeterminación sobre la persistencia deportiva. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 25 (7), 266-276. Recovered from http://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2011_Garcia-Calvoetal_RICYDE.pdf
  • García-Calvo, T., Sánchez, P.A., Leo, F.M., Sánchez, D. & Amado, D. (2012). Análisis del grado de diversión e intención de persistencia en jóvenes deportistas desde la perspectiva de la teoría de la autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 21 (1), 7-13. Recovered from http://www.rpd-online.com/article/view/895/819
  • Garita, E. (2006). Motivos de participación y satisfacción en la actividad física, el ejercicio físico y el deporte. M H Salud, Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud, 3 (1), 1-16. Recovered from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=237017528002
  • Gómez-López, M., Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Castañón-Rubio, I., & Abraldes, J.A. (2015). Self-Determined, Goal Orientations and Motivational Climate in Physical Education. Collegium Antropologicum, 39 (1), 33-41. Recovered from https://pdfs.semanticscholar.org/3e7a/11a0e3935259544fe09c3410c9936538f7f2.pdf
  • Gómez-Mármol, A. (2013). Relación entre la autopercepción de la imagen corporal y las clases de Educación Física, según su nivel de intensidad y diversión, en alumnos de Educación Secundaria. Motricidad. European Journal of Human Movement, 31, 99-109. Recovered from https://recyt.fecyt.es/index.php/ejhm/article/view/56406
  • Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Sánchez-Fuentes, J.A. & Martínez-Molina, M. (2014). Perfiles motivacionales de apoyo a la autonomía, autodeterminación, satisfacción, importancia de la educación física e intención de práctica física en tiempo libre. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14 (2), 59-70. Recovered from http://revistas.um.es/cpd/article/view/199501/162401
  • Gråstén, A., Jaakkola, T. Liukkonen, J. Watt, A. & Yli-Piipari S. (2012). Prediction of enjoyment in school physical education. Journal of Sports Science and Medicine, 11, 260-269. Recovered from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3737880/pdf/jssm-11-260.pdf
  • Gultekin, H. & Acar, E. (2014). The intrinsic and extrinsic factors For teacher motivation. Revista de cercetare si interventie sociala, vol. 47, 291-306. Recovered from https://www.rcis.ro/images/documente/rcis47_19.pdf
  • Hashim, H., Grove, J.R. & Whipp, P. (2008). Validating the youth sport enjoyment construct in high school physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 79, 183-195. https://doi.org/10.1080/02701367.2008.10599482
  • Leo, F. M., García-Fernán- dez, J. M., Sánchez-Oliva, D., Pulido, J. J., & García-Calvo, T. M. (2016). Validation of the Motivation in Physical Education Questionnaire in Primary Education (CMEF-EP). Universitas Psychologica, 15(1), 315-326.
  • Méndez-Giménez, A., Cecchini, J.A., Fernández-Río, J. & González, C. (2012). Autodeterminación y metas sociales: Un modelo estructural para comprender la intención de práctica, el esfuerzo y el aburrimiento en educación física. Aula Abierta, 40, 51-62. Recovered from http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/4130/01720123015475.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad & Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición. (2013). Estudio Aladino. http://www.naos.aesan.msssi.gob.es/naos/investigacion/aladino/
  • Molt, R.W., Dishman, R.K., Saunders, R., Dowda, M., Felton, G. & Pate, R.R. (2001). Measuring enjoyment of physical activity in adolescent girls. American Journal of Preventive Medicine, 21, 110-117. https://doi.org/10.1016/S0749-3797(01)00326-9
  • Moreno, J.A., Cervelló, E., Marcos, P.J. & Martín, E.E. (2010). Importancia de la valoración del comportamiento autónomo del practicante para el disfrute en programas de ejercicio físico acuático. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10 (1), 57-70. Recovered from http://revistas.um.es/cpd/article/view/110291/104931
  • Moreno, J.A., González-Cutre, D., Martínez, C., Alonso, N. & López, M. (2008). Propiedades psicométricas de la Physical Activity Enjoyment Scale (PACES) en el contexto español. Estudios de Psicología, 29 (2), 173-180. Recovered from http://www.um.es/univefd/propaces.pdf https://doi.org/10.1174/021093908784485093
  • Moreno, J. A., Hernández, A. & González-Cutre, D. (2009). Complementando la teoría de la autodeterminación con las metas sociales: Un estudio sobre la diversión en educación física. Revista Mexicana de Psicología, 26 (2), 213-222. Recovered from http://www.redalyc.org/html/2430/243016315008/
  • Moreno, J.A., Marcos, P. & Martínez-Galindo C. (2008). Motivations and reasons for exercising in water: Gender and age differences in a sample of Spanish exercisers. International Journal of Aquatic Research and Education, 2, 237-246. Recovered from http://www.um.es/univefd/motacua.pdf
  • Moreno, J.A., & Martínez, A. (2006). Importancia de la Teoría de la Autodeterminación en la práctica físico-deportiva: Fundamentos e implicaciones prácticas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6 (2), 39-54. Recovered from http://www.um.es/univefd/TAD.pdf
  • Moreno, J.A., Martínez, C., Moreno, V., Marcos, P., Conte, L. & Moreno, R. (2012). Motivación, creencias de habilidad e intención de ser físicamente activo al finalizar la Educación obligatoria. Revista Mexicana de Psicología, 29 (2), 175-183. Recovered from http://www.redalyc.org/pdf/2430/243030190008.pdf
  • Moreno, J.A., Zomeño, T., Marín, L.M., Cervelló, E. & Ruiz, L.M. (2009). Variables motivacionales relacionadas con la práctica deportiva extraescolar en estudiantes adolescentes de educación física. Apunts. Educación Física y Deporte, 95, 38-43. Recovered from http://www.revista-apunts.com/es/hemeroteca?article=1295
  • Navarro-Patón, R., Basanta-Camiño, S., & Abelairas-Gómez, C. (2017). Los juegos cooperativos: incidencia en la motivación, necesidades psicológicas básicas y disfrute en Educación Primaria. En Sportis Scientific Technical Journal, 11(3), 589-604. Recuperado de: http://revistas.udc.es/index.php/SPORTIS/article/view/sportis.2017.3.3.2088/%20pdf
  • Navarro, R., Rodríguez, J.E. & Eirin, R. (2016). Análisis de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas, motivación y disfrute en Educación Física en Primaria. Sportis Scientific Technical Journal, 3 (2), 439-455. https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1758
  • OMS. (2004). Estrategia mundial sobre régimen alimentario, actividad física y salud, Resolución WHA55.23. http://www.who.int/dietphysicalactivity/strategy/eb11344/strategy_spanish_web.pdf
  • OMS. (2010). Informe sobre la situación mundial de las enfermedades no transmisibles 2010, resumen de orientación. http://www.who.int/nmh/publications/ncd_report_summary_es.pdf
  • Pettifor, B. (1999). Physical education methods for classroom teachers (4th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Pulido, J. J., Sanchez-Oliva, D., Amado, D., Gonzalez-Ponce, I. & Sanchez-Miguel, P. (2014). Influence of motivational processes on enjoyment, boredom and intention to persist in young sportspersons. South african journal for research in sport, physical education and recreation, 36 (3), 135-149.
  • Rus, C.M., Radu, L.E. & Vanvu, G.I. (2016). Motivation for participating to sports competitions in school. Revista de cercetare si interventie sociala, vol. 52, 195-203
  • Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2000). "Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being". American Psychological Association, 55 (1), 68-78. https://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  • Sánchez-Oliva, D., Viladrich, C., Amado, D. González-Ponce, I. & García-Calvo, T (2014). Predicción de los componentes positivos en educación física: Una perspectiva desde la Teoría de la Autodeterminación. Revista de Psicodidáctica, 19 (2), 387-406. Recovered from http://dehesa.unex.es/bitstream/handle/10662/4700/RevPsicodidact_7911.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Trigo-Oroza, C., Navarro-Patón, R., y Rodríguez-Fernández, J.E. (2016). Didáctica de la educación física y actividades en el medio natural. Efecto sobre la motivación, necesidades psicológicas básicas y disfrute en alumnado de primaria. Trances. Revista de Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 8(6), 487-512. Recovered from http://www.trances.es/papers/TCS%2008_6_6.pdf
  • Vallerand, R.J. (1997). Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. In M. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology (pp. 271-360). New York: Academic Press.
  • Vallerand, R.J. & Rousseau, F.L. (2001). Intrinsic and extrinsic motivation in sport and exercise: A review using the hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. In R.N. Singer, H.A.; Hausenblas & C.M. Janelle (Eds.), Handbook of sport psychology (2nd ed.) (389-416). New York, NY: John Wiley.
  • Wallhead, T.L., & Buckworth, J. (2004). The role of physical education in the promotion of youth physical activity. Quest, 56, 285-301. https://doi.org/10.1080/00336297.2004.10491827