Diez años de investigación en las principales revistas científicas de comunicación. Tendencias y temáticas en las publicaciones de mayor impacto en JCR y SJR.

  1. Vizoso, Ángel 1
  2. Pérez-Seijo, Sara 1
  3. López-García, Xosé 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: El negocio publicitario en el contexto digital

Número: 18

Páxinas: 245-270

Tipo: Artigo

DOI: 10.6035/570 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

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Resumo

Communication, understood as a field of study, is an area with a relatively short history, especially if compared with disciplines like Medicine or Physics. This research article is the result of a Systematic Literature Review of the thirteen-top ranked peer-reviewed journals in the area of communication:  Journal Citation Reports (JCR) and Scimago Journal & Country Rank (SJR). After reviewing 5,291 articles, publishing patterns and thematic tendencies were identified. Thus, this article evidences that some journals privilege some topics over others as well as the rise of the academic research in communication due to the ease of publishing, thanks to online publishing platforms adopted by peer-reviewed journals. Likewise, the presence of many topics across the period of analysis was identified in order to set a general idea about their temporal development through the last ten years. This contributes to the literature corpus related to publication and citation patterns among journals and scholars by highlighting the main trends in communication research in the last decade.

Información de financiamento

Este artículo se ha elaborado en el marco del proyecto «Cibermedios nativos digitales en España: formatos narrativos y estrategia móvil» (Referencia RTI2018-093346-B-C33), del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades, y cofinanciado por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER). Forma parte también de las actividades del grupo de investigación Novos Medios (GI-1641) de la Universidade de Santiago de Compostela, apoyado por el Programa de Consolidación e Estruturación de Unidades de Investigación Competitivas de la Xunta de Galicia (Referencia: ED431B 2017/48). Los autores Ángel Vizoso y Sara Pérez-Seijo son, además, beneficiarios del Programa de Ayudas para la Formación del Profesorado Universitario (FPU), financiado por el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (Gobierno de España).

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