¿Cómo perciben la diversidad los futuros maestros de educación infantil?

  1. Teijeiro Boo, Yésica
  2. Fluza Asorey, María J.
Zeitschrift:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Datum der Publikation: 2014

Titel der Ausgabe: Dificultades Educativas

Ausgabe: 3

Nummer: 1

Seiten: 99-108

Art: Artikel

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V3.486 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Zusammenfassung

This work reports a research process that is being developed with students of the course “Inclusive School and Special Needs Education”, taught in the 2nd year of the Early Childhood Education Degree in the Lugo branch of the University of Santiago de Compostela. This project aims to study the knowledge and preconceptions that these students have about Inclusion and Special Educational Needs (SEN), and their beliefs regarding different disabilities. Despite not having definitive data, the present results show the need to work in the training of teachers in order to banish false beliefs about diversity and thus ensure that the inclusive school concept is a reality in the hands of future professionals in education.

Bibliographische Referenzen

  • Ainscow, M. (2005). El próximo gran reto: la mejora de la escuela inclusiva. Presentación de apertura del Congreso sobre efectividad y Mejora Escolar, en Barcelona.
  • Arnaiz, P. (2003). Educación inclusiva: una escuela para todos. Archidona (Málaga): Aljibe.
  • Blanco, R. (2006). La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la educación y la escuela de hoy. Revista electrónica Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 4 (3), 1-15. http://www.rinace.net/arts/vol4num3/art1.pdf. (16 Enero 2014).
  • Brunner, J. J. 2000. Educación y escenarios del futuro. Nuevas Tecnologías y Sociedad de la. Información. Documento Nº 16. Santiago de Chile: PREAL.
  • Driver, R. (1986). Psicología cognoscitiva y esquemas conceptuales de los alumnos. Revista de las Ciencias 4 (1), 3-15.
  • Fernández-Molina, M., González, V. y Del Molino, G. (2011). Perfil del alumnado universitario de Educación Infantil. Un estudio descriptivo desde los inicios del Espacio Europeo de Educación Superior hasta los Estudios de Grado (2006-2010). Revista de Investigación Educativa, 29 (1), 187-203. http://revistas.um.es/rie/article/view/101381 (17 Enero 2014).
  • Fiuza, M.J. (2012). Escuela Inclusiva. Conocimientos y creencias del alumnado del grado de maestro en educación infantil. Innovación Educativa, 22, 39-55.
  • González, M. y Raposo, M. (2008). Necesidades formativas del profesorado universitario en el contexto de la convergencia europea. Revista de Investigación Educativa, 26 (2), 285-306.
  • Hegarty, S. (2008). Investigación sobre Educación Especial en Europa. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6 (2), 191-199. http://www.rinace.net/arts/vol6num2/art13.pdf. (20 Enero 2014).
  • Lledó, A., Camús, M. y Riera, N. (2012). Un estudio sobre las creencias del alumnado universitario sobre la discapacidad: necesidades formativas. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, 1 (3), 261-268.
  • Moriña, A. (2008). ¿Cómo hacer que un centro educativo sea inclusivo? Análisis del diseño, desarrollo y resultados de un programa formativo. Revista de Investigación educativa, 26 (2), 521- 538. http://revistas.um.es/rie/article/view/94051 (22 Enero 2014).
  • Naradowski, M. (2008). La Inclusión Educativa. Reflexiones y Propuestas entre las Reflexiones, las Demandas y los Slogans. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6 (2), 19-26. http://www.rinace.net/arts/vol6num2/art2.pdf. (23 Enero 2014).
  • Oliver, C. (2009). El valor formativo y las ataduras de las creencias en la formación del profesorado. Aquello que no se ve, pero se percibe en el aula. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), 12 (1), 63-75. http://www.aufop.com/ (27 Enero 2014).
  • Parrilla, A. (2002). Acerca del origen y sentido de la educación inclusiva. Revista de Educación, 327, 11-29.
  • Sánchez, A., Díaz, C., Sanhueza, S. y Friz, M. (2008). Percepciones y actitudes de los estudiantes de pedagogía hacia la inclusión educativa. Estudios Pedagógicos, XXXIV (2), 169-178.
  • Santos, M. (2006). Evaluación de la inclusión educativa desde la preparación de los actores de la comunidad educativa: una mirada hacia los centros. Voces de la Alteridad, 1. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Sapon-Shevin (2013). La inclusión real: una perspectiva de justicia social. Revista de Investigación en Educación, 11, (3), 71-85.
  • http://webs.uvigo.es/reined/ojs/index.php/reined/article/view/734 (17 Enero 2014)