Familia y redes socialesun binomio controvertido

  1. Isabel Dans Álvarez de Sotomayor 3
  2. Pablo César Muñoz Carril 1
  3. Mercedes González Sanmame 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  3. 3 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Year of publication: 2019

Issue Title: Educación inclusiva y TIC

Volume: 48

Issue: 2

Pages: 183-192

Type: Article

DOI: 10.17811/RIFIE.48.2.2019.183-192 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Aula abierta

Abstract

Social networks have great importance in the lives of adolescents and the involvement of their families is essential to take full advantage of the possibilities offered and stop the dangers that may arise. This study analyses, through a survey method, the opinions of 1144 secondary school students on parental mediation of access and use of social networks. After descriptive and non-parametric analysis, the results reveal that the minors start using social networks influenced by their group of friends, confirming the lack of family control measures of the use of this type of tool. Likewise, access and time of connection to social networks are linked to school performance and gender. Important differences have also been identified in terms of the perception that families, teachers and students have of social networks, the latter having a more positive view than that of their parents and teachers. In conclusion, it is necessary for families to know what use their children make of social networks, and to develop appropriate educational measures that promote responsible and safe uses.

Funding information

Artículo elaborado en el marco de la investigación titulada: “Cómo aprenden los mejores docentes universitarios en la era digital: impacto de las ecologías de aprendizaje en la calidad de la docencia” (ECO4LEARN-HE), con Referencia EDU2015-67907-R, financiado parcialmente por el MINECO.

Bibliographic References

  • Almu, A. y Buhari, B. (2014). Effect of Mobile Social Networks on Secondary School Students. International Journal of Computer Science and Information Technologies, 5(5), 6333-6335. Recuperado de http://ijcsit.com/docs/Volume%205/vol5issue05/ijcsit2014050574.pdf.
  • Alonso-Ruido, P., Rodríguez-Castro, Y., Lameiras-Fernández, M., y Carrera-Fernández, M. (2015). Hábitos de uso en las Redes Sociales de los y las adolescentes: análisis de género. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 13, 54-57. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.13.317.
  • Ballesta, F.J., Lozano, J., Cerezo, M.C. y Soriano, E. (2015). Internet, redes sociales y adolescencia: un estudio en centros de educación secundaria de la región de Murcia. Revista Fuentes, 16, 109-130. Recuperado de https://revistascientificas.us.es/ index.php/fuentes/article/view/2365.
  • Bicen, H. y Uzunboylu, H. (2013). The Use of Social Networking Sites in Education: A Case Study of Facebook. Journal of Universal Computer Science, 19(5), 658-671. https://www.doi. org/10.3217/jucs-019-05-0658.
  • Bringué, X. y Sádaba, C. (2011). Menores y redes sociales. Madrid: Foro Generaciones Interactivas.
  • Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. En International Encyclopedia of Education, 3 (2ª ed.). Oxford, UK: Elsevier.
  • Busquet, J., Medina, A. y Ballano, S. (2013). El uso de las TRIC y el choque cultural en la escuela. Encuentros y desencuentros entre maestros y alumnos. Revista Mediterránea de Comunicación, 4(2), 115-135. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2013.4.2.06.
  • Carr, N. (2011). Superficiales: ¿Qué está haciendo internet con nuestras mentes?. Madrid: Taurus.
  • Chan, N. Walker, C. y Gleaves, A. (2015). An exploration of students’ lived experiences of using smartphones in diverse learning contexts using a hermeneutic phenomenological approach. Computers y Education, 82, 96-106. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.110,001.
  • Christakis, N. A., Fowler, J. H., Diéguez, A., Vidal, L., y Schmid, E. (2010). Conectados: el sorprendente poder de las redes sociales y cómo nos afectan. Madrid: Taurus.
  • Colás, P., González, T., y De Pablos, J. (2013). Young People and Social Networks: Motivations and Preferred Uses. Comunicar, 40, 15-23. https://www.doi.org/10.3916/C40-2013-02-01.
  • Commons Sense Media (2010). The common sense census: media use by tweens and teens. Recuperado de https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/uploads/research/census_researchreport.pdf.
  • Commons Sense Media (2018). 2017-2018 annual report. Recuperado de https://www.commonsensemedia.org/sites/default/ files/uploads/pdfs/annual-report-web-spreads.pdf.
  • Davis, G. (2018). The Age of Content. McAffe. Recuperado de https://securingtomorrow.mcafee.com/consumer/consumer-threat-notices/age-of-consent-survey-insights/
  • Durkee, T., Kaess, M., Carli, V., Parzer, P., Wasserman, C., Floderus, B. y Wasserman, D. (2012). Prevalence of pathological Internet use among adolescents in Europe: Demographic and social factors. Addiction, 107(12), 2210-2222. https://www.doi. org/10.1111/j.1360-0443.2012.03946.x.
  • García-Ruiz, R.; Tirado, R. y Hernado, A. (2018). Redes sociales y estudiantes: motivos de uso y gratificaciones. Evidencias para el aprendizaje, Aula Abierta, 47(3), 291-298. https://doi. org/10.17811/rifie.47.3.2018.291-298.
  • Garrido, M., Busquet, J. y Munté, R. A. (2016). De las TIC a las TRIC. Estudio sobre el uso de las TIC y la brecha digital entre adultos y adolescentes en España. Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 54, 44-57. http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i54.2953.
  • González, M., Muñoz, P. y Dans, I. (2017). Factors which motivate the use of social networks by students, Psicothema 29(2), 204–210, https://doi.org/10.7334/psicothema2016.127.
  • Hamid, S., Waycott, J., Kurnia, S. y Chang, S. (2015). Understanding students’ perceptions of the benefits of online social networking use for teaching and learning. The Internet and Higher Education, 26, 1-9. http://www.doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.02.004
  • INTECO. Instituto nacional de tecnologías de la comunicación y Orange (2011). Estudio sobre hábitos seguros en el uso de smartphones por los niños y adolescentes españoles. Recuperado de http://www.inteco.es/guias_estudios/Estudios/Estudio_moviles_3C2011.
  • Junco, R. (2015). Student class standing, Facebook use and academic performance. Journal of Applied Developmental Psychology, 36, 18-29. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2014.110,001.
  • Jung-Lee, S. (2009). Online Communication and Adolescent Social Ties: Who Benefits More from Internet use? Journal of Computer-Mediated Communication, 14, 509-531. Internet and Higher Education, 26, 1-9. https://www.doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.02.004.
  • Kirschner, P. y Karpinski, A. (2010). Facebook and academic performance. Computers in Human Behavior, 26, 1237-1245. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.024.
  • Kirschner, P. (2015). Facebook as learning platform: argumentation superhighway or dead-end street? Computers in Human Behavior, 53, 621–625. https://doi.org/10.1016/j. chb.2015.03.011.
  • Kuppuswamy, S., y Narayan, P. S. (2010). The impact of social networking websites on the education of youth. International Journal of Virtual Communities and Social Networking, 2(1), 6779. https://www.doi.org/10.4018/jvcsn.2010010105.
  • Liu, D., Kirschner, P.A., y Karpinski, A.C. (2017). A meta-analysis of the relationship of academic performance and Social Network Site use among adolescents and young adults. Computers in Human Behavior, 77, 148-157. https://www.doi. org/10.1016/j.chb.2017.08.039.
  • Livingstone, S. y Haddon, L. (2011). EU Kids Online III. A new project. London: LSE, EU Kids Online. Recuperado de http:// www2.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/Home. as.
  • Livingstone, S., Blum-Ross, A. y Zhang, D. (2018) What do parents think, and do, about their children’s online privacy? Parenting for a Digital Future: Survey Report 3, Department of Media and Communications. London, UK: The London School of Economics and Political Science. Recuperado de http://eprints. lse.ac.uk/87954/1/Livingstone_Parenting%20Digital%20Survey%20Report%203_Published.pdf.
  • López Moratalla, N., Bernar, C., Sueiro, E. y Valderas, J.M. (2011). Los secretos de tu cerebro. Cerebro adolescente: de aislarse a intimar. Navarra: Universidad de Navarra. Recuperado de http://www.unav.es/servicio/comunicacioncientifica/cerebroadolescente.
  • Mayorgas, M. J. (2009). Programas de prevención de la adicción a las nuevas tecnologías en jóvenes y adolescentes. En E. Echeburúa, F.J. Labrador y E. Becoña (Eds.), Adicción a las nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes (pp. 221-249). Madrid: Pirámide.
  • McMillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson Addison Wesley.
  • Moeller, S., Powers, E., y Roberts, J. (2012). «The World Unplugged» and «24 Hours without Media»: Media Literacy to Develop Self-Awareness Regarding Media. Comunicar, 39, 4552. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-04.
  • Moratalla, A. D. (2008). Familia, escuela y sociedad: responsabilidades compartidas en la educación. Madrid: Ediciones Cinca.
  • Mullen, C. y Hamilton, N. F. (2016). Adolescents’ response to parental Facebook friend requests: The comparative influence of privacy management, parent-child relational quality, attitude and peer influence. Computers in Human Behavior, 60, 165-172. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.026.
  • Muñoz-Carril, P.C., Dans-Álvarez-de-Sotomayor, I. y González-Sanmamed, M. (2019). Social Networks and Their Uses in The Field Of Secondary Education. En N. Dey, S. Borah, R. Babo y A. Ashour (Eds.), Social Network Analytics. Computational Research Methods and Techniques (pp. 203-226). London: Academic Press. Elsevier Inc.
  • Naval, C., Serrano-Puche, J., Sádaba, C. y Arbués, E. (2016). Sobre la necesidad de desconectar: algunos datos y propuestas. Education in the Knowledge Society, 17(2), 73-90. http://dx.doi. org/10.14201/eks20161727390.
  • Norton (2018). Cyber Security Insights 2017. Recuperado de https://us.norton.com/cyber-security-insights-2017.
  • Pew Research Center (2018). How Teens and Parents Navigate Screen Time and Device Distractions. Recuperado de http://www. pewinternet.org/2018/08/22/how-teens-and-parents-navigate-screen-time-and-device-distractions/
  • Pérez-Bonet, G. (2010). Cibersocialización y adolescencia: un nuevo binomio para la reflexión en educación social. Revista de Educación Social, 11. Recuperado de http://www.eduso.net/ res/?b=14&c=129&n=367.
  • Rial, A., Gómez, P., Braña, T. y Varela, J. (2014). Actitudes, percepciones y uso de las redes sociales entre los adolescentes de la comunidad gallega (España). Anales de Psicología, 30(2), 642-655. https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.159111.
  • Ródenas-Rigla, F. J., Fombuena, J. y Pérez-Cosín, J. V. (2017) (Coords.). Bienestar social: intervención familiar. Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Rodríguez Jaume, M. J. J. y Mora Catalá, R. (2001). Estadística informática: casos y ejemplos con el SPSS. Alicante: Servicio de Publicaciones Universidad de Alicante.
  • Ruiz-Corbella, M. y De-Juanas, A. (2013). Redes sociales, identidad y adolescencia: nuevos retos educativos para la familia. Estudios sobre Educación, 25, 95-113. Recuperado de https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/ estudios-sobre-educacion/article/view/1883.
  • Salcines-Talledo, I., Ramírez, A. y González-Fernández, N. (2018). Smartphones y tablets en familia. Diseño de un instrumento diagnóstico. Aula Abierta, 47(3), 265-272. https://doi. org/10.17811/rifie.47.3.2018.265-272
  • Salmerón, M. A. (2015). Influencia de las TIC en la salud del adolescente. Adolescere. Revista de Formación Continuada de La Sociedad Española de Medicina de la Adolescencia, 3(2), 18-25. Recuperado de https://www.adolescenciasema.org/wp-content/ uploads/2015/06/adolescere-2015-vol3-n2_18-25_Influencia_ de_las_TIC.pdf.
  • Shin, W. y Kang, H. (2016). Adolescents’ privacy concerns and information disclosure online: The role of parents and the Internet. Computers in Human Behavior. 54, 114-123. http://doi. org/10.1016/j.chb.2015.07.062.
  • Taddicken, M. (2014). The ‘privacy paradox’in the social web: The impact of privacy concerns, individual characteristics, and the perceived social relevance on different forms of self disclosure. Journal of Computer Mediated Communication, 19(2), 248-273. doi: 10.1111/jcc4.12052
  • Thuseethan, S. y Kuhanesan, S. (2014). Positive and Negative Impacts of Facebook on University Students: SriLankan Perspective. The IUP Journal Of Information Technology, 10(3), 7 18. Recuperado de https://goo.gl/x0XKhc.
  • Valkenburg, P. M., y Peter, J. (2011). Online communication among adolescents: An integrated model of its attraction, opportunities, and risks. Journal of adolescent health, 48(2), 121127. https://www.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2010.08.020.
  • Vázquez, T. D., Hurtado, M. J. R., y Baños, R. V. (2018). La adolescencia ante la violencia de género 2.0: Concepciones, conductas y experiencias. Educación XX1, 21(1), 109-133. https:// doi.org/10.5944/educxx1.20180.
  • Vilà, R. y Bisquerra, R. (2004). El análisis cuantitativo de los datos. En R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 259-271). Madrid: Editorial la Muralla.