¿Hemos cambiado? La perspectiva de los profesores eméritos sobre el cambio educativo en la universidad?

  1. Felipe Trillo Alonso 1
  2. Miguel Zabalza Beraza 1
  3. María Ainoa Zabalza Cerdeiriña 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2018

Issue Title: Inclusión, Tecnologías Educativas y Formación

Volume: 36

Issue: 2

Pages: 255-276

Type: Article

DOI: 10.6018/J/333131 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

The present study is part of a broader investigation developed within the framework of a national R & D project in which several Spanish universities participated. Its main objective was to recover the expert knowledge of professors emeriti, that is to reconstruct the personal and professional processes followed by professors who have been very relevant in the world of teaching and research. This study presents and interprets the answers expressed by 20 professors emeriti from 13 Spanish public universities regarding the processes of change, reform, innovation and/or educational improvement which Spanish universities have undergone. Using semi-structured interviews, we try to access to the personal vision of professors emeriti. Their answers to the questions that we have raised were analyzed through content analysis. Many considerations, insights and recommendations, worthy of being taken into consideration, derive from this analysis. We will refer, in particular, to their beliefs and insights regarding the transformations that took place in Spanish universities throughout the period that covers the professional career of these professors emeriti (1965-2015).

Bibliographic References

  • Bain, K. (2006). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: Servei de publicacións, Universitat de Valencia.
  • Barnett, R. (1992). Improving Higher Education. Total Quality Care. London: Society for Research into Higher Education and Open University.
  • Barnett, R. (1997). Higher Education: a critical business. London: Society for Research into Higher Education and Open University.
  • Barnett, R. and Di Napoli, R. (2007). Changing Identities in Higher Education. London: Routledge.
  • Becerra-Fernández, I. y Sabherwal, R. (2010). Knowledge management: systems and processes. New York: Sharpe.
  • Bolívar, A. (2002). Cómo mejorar los centros educativos. Madrid: Síntesis.
  • Bolívar, A. (2006). La identidad profesional del profesorado de secundaria: crisis y reconstrucción. Malaga: Aljibe
  • Bolívar, A. y Rodríguez, J.L. (2002). Reformas y Retórica: La reforma Educativa de la LOGSE. Málaga: Aljibe.
  • Díaz Barriga, (2010). Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista iberoamericana de educación superior, 1(1), 37-57.
  • Dye, J.F.; Schartz, I.M.; Rosenberg, B.A. & Coleman, S.T. (2000). Constant Comparison Method: a Kaleidoscope of Data. The Qualitative Report, 4 (1), 1-10.
  • Escudero Muñoz, J.M. (1999). El cambio en educación, las reformas y la renovación pedagógica. En J.M. Escudero Muñoz (Coord.). Diseño, desarrollo e innovación del currículum, pp. 67-98. Madrid: Síntesis.
  • Escudero Muñoz, J.M. (2002). La Reforma de la Reforma. ¿Qué calidad, para quiénes? Barcelona: Ariel.
  • Escudero Muñoz, J.M. y González, M.T. (1987). Innovación educativa. Teorías y procesos de desarrollo. Barcelona: Ed. Humanitas.
  • Feixas, M. (2002). Los cambios en la docencia del profesor universitario. Tesis doctoral. Dpto. de Pedagogía Aplicada. Universidad Autónoma de Cataluña.
  • Finkel, D. (2008). Dar clase con la boca cerrada. Valencia. Servicio de publicaciones Univ. de Valencia.
  • Fox, D. (1983). Personal Theories of Teaching. Studies in Higher Education, 8, 151-163.
  • Fullan, M. (1982). The Meaning of Educational Change. New York: Teacher College Press.
  • Fullan, M. (2002). Los nuevos significados del cambio en la educación. Barcelona: Octaedro.
  • Gairin, J. ( 2010). Innovación y cambio en las instituciones educativas. En A. Medina y M. Sevillano (Coords.). Diseño, desarrollo e innovación del currículum, pp. 49-122. Madrid: Universitas.
  • Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: strategies of qualitative research. London: Wiedenfeld and Nicholson.
  • Gow, L. & Kember, D. (1993). Conceptions of Teaching and Their Relationship to Student Learning. British Journal or Educational Psychology, 63, 20-33. Guarro, A. (2005). Los procesos de cambio educativo en una sociedad compleja. Madrid: Pirámide.
  • Hativa, N. & Goodyear, P. (2002) (Eds.). Teacher thinking, beliefs and knowledge in higher education. Dordrecht , The Netherlands : Kluwer Academic Publishers.
  • Hankel, M. (2000). Academic Identities and Policy Change in Higher Education. London: Jessica Kingsley.
  • Kember, D. (2001). Beliefs about Knowledge and the process of Teaching and Learning as a Factor in Adjusting to Study in Higher Education. Studies in Higher Education, 26 (2), 205-221.
  • Koppelman, H. (2005). Capturing pedagogical knowledge. Recent Research Developments in Learning Technologies (2005). www.formatex.org/200g
  • Moreno, A (2002). Historia-de-vida e Investigación. Caracas: Cip.
  • Ortega y Gasset, J. (1930). Misión de la Universidad: sobre reforma universitaria. Madrid: Revista de Occidente.
  • Rivas, M. (2000). Innovación educativa: teoría, procesos y estrategias. Madrid: Síntesis.
  • Samuelowicz, K. (1999). Academics’ Educational Beliefs and Teaching Practices. Thesis. Griffith University. Australia.
  • Samuelowicz, K. & Bain, J.D. (2001). Revisiting Academics’ Beliefs about Teaching and Learning. Higher Education, 41(3), 299-325.
  • Stanley, D.J. & Trinkle, D.A. (2011). The changing landscape of Higher Education. Educause Review, 46, 15-32.
  • Swanger, D. (2016). Innovation in Higher Education. En www.fmcc.edu/about/files/2016/06/Innovation-in-Higher-Education.pdf
  • Trillo, F., Zabalza-Cerdeiriña, Mª. A. y Parada Gañete, A. (2015): La visión del profesorado emérito sobre los estudiantes: aprendiendo de los mayores. REDU, 13, 2, 143-169.
  • Zabalza Beraza, M.A. y Zabalza-Cerdeiriña, M.A . (2012). Innovación y cambio en las instituciones educativas. Rosario, Argentina: Homo Sapiens.