Evaluación neuropsicológica de las dificultades de aprendizaje lectoescritoras en el aula

  1. Balado Alves, Claudia 1
  2. Rivas Torres, Rosa María 1
  3. López-Gómez, Santiago 1
  4. Taboada Ares, Eva María 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2017

Issue Title: XIV Congreso de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN

Issue: 1

Pages: 163-168

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.01.2485 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

Dyslexia disorder affects 5-10% of children of school age. It is a disorder that involves multiple negative consequences. Early detection is necessary to achieve reduce prevalence and improve outcomes of interventions. To do this, it is need an early evaluation that can detect those children at risk of developing the disorder. Accordingly, the objective of this work has been make an evaluation proposal for early detection of literacy difficulties, from the perspective of school neuropsychology.

Bibliographic References

  • Aguilar Villagrán, M., Navarro Guzmán, J. I., Menacho Jiménez, I., Alcalde Cuevas, C., Marchena Consejero, E., y Ramiro Olivier, P. (2010). Velocidad de nombrar y conciencia fonológica en el aprendizaje inicial de la lectura. Psicothema, 22(3), 436-442.
  • American Psychiatric Association (APA). (2013). DSM-5 Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing (Trad. Cast. (2014). DSM -5 Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales (5ª Ed). Madrid: Editorial Médica Panamericana).
  • Báez Ávila, L., Rodríguez Arocho, W. C., y Martínez Mejías, S. (2009). Acercamiento a las Inhabilidades en el Aprendizaje desde una Neuropsicología Compleja. Informes Psicológicos, 11(12), 89-109.
  • Bravo, L. (2004). Las destrezas perceptuales y los retos en el aprendizaje de la lectura y la escritura. Una guía para la exploración y comprensión de dificultades específicas. Actualidades Investigativas en Educación, 4(1), 1-24.
  • Camargo, G. S. (2010). Estudio descriptivo de una familia disléxica y la herencia como factor. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 6(1), 7-36.
  • Carboni-Román, A., Del Río, D., Capilla, A., Maestú, F., y Ortiz, T. (2006). Bases neurobiológicas de las dificultades de aprendizaje. Revista de Neurología, 42(2), 171- 175.
  • D'Amato, R. C., Crepeau Hobson, F., Geil, M., D'Amato, R., y Huang, L. (2005). Ecological Neuropsychology: An alternative to the deficit model for conceptualizing and serving students with learning disabilities. Neuropsychology Review, 15(2), 97-103. doi:10.1007/s11065-005-7092-5
  • De Ramírez, R. A. (2000). Dificultades de aprendizaje de la lectura y la escritura. Educere Artículos, 4(11), 147-150.
  • Galaburda, A. M., y Cestnick, L. (2003). Dislexia del desarrollo. Revista de Neurología, 36(1), 3-9.
  • Gallagher, A., Frith, U., y Snowling, M. J. (2000). Precursors of Literacy Delay among Children at Genetic Risk of Dyslexia. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41(2), 203-213. doi:10.1111/1469-7610.00601
  • Jiménez, J. E., Artiles, C., Rodríguez, C., Naranja, F., González, D., Crespo, P., Hernández, A., y Afonso, M. (2011). Dificultades específicas de aprendizaje: mirando hacia el futuro. Revista Electrónica de Dificultades de Aprendizaje, 1(1), 1-15.
  • Kavale, K. A., Holdnack, J. A., y Mostert, M. P. (2005). Responsiveness to intervention and the identification of specific learning disability: A critique and alternative proposal. Learning Disability Quarterly, 28(1), 2-16.
  • López-Higes, R., Del Río, D., y Rubio, S. (2003). Evaluación de las estrategias básicas de lectura en alumnos de primaria y de la E.S.O. Revista de Psicología General y Aplicada, 56(2), 201-224.
  • Manga, D., y Campos, F. R. (2011). El legado de luria y la neuropsicología escolar. Psychology, Society & Education, 3(1), 1-13.
  • Pogorzelski, S., y Wheldall, K. (2005). The importance of phonological processing skills for older low-progress readers. Educational Psychology in Practice, 21(1), 1-22. doi:10.1080/02667360500035074103-111.
  • Preilowski, B., y Matute, E. (2011). Diagnóstico neuropsicológico y terapia del trastorno de lectura-escritura (dislexia del desarrollo). Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 11(1), 95-122.
  • Restrepo, G. (2015). Transactional neuropsychology, a holistic view of children with developmental disabilities. Revista Ciencias De La Salud, 13(3), 431-445.
  • Suárez, A., Manso, J. M., y Godoy, M. J. (2010). Vocabulario y comprensión lectora: algo más que causa y efecto. Álabe, (1), 1-18. doi: http://dx.doi.org/10.15645/Alabe.2010.1.7
  • Suarez-Coalla, P., Garcia-de-Castro, M., y Cuetos, F. (2013). Variables predictoras de la lectura y la escritura en castellano. Infancia y Aprendizaje, 36(1), 77-89.
  • Thompson, P. A., Hulme, C., Nash, H. M., Gooch, D., Hayiou-Thomas, E., y Snowling, M. J. (2015). Developmental dyslexia: predicting individual risk. Journal of Child Psychology and Psychiatry 56(9), 976-987. doi: 10.1111/jcpp.12412