La utilización de indicadores para la financiación de un sistema universitario

  1. Pilar Murias Fernández
  2. David Rodríguez González
  3. José Carlos de Miguel Domínguez
Revista:
Anales de ASEPUMA

ISSN: 2171-892X

Ano de publicación: 2011

Número: 19

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Anales de ASEPUMA

Resumo

During the last years, public administrations have been stimulating the achievement of quality in higher education. As a result, financial support from public administration was subject to fulfill of some objectives measured by simple indicators. This situation makes opportune an update of a catalogue of specific indicators for the evaluation of the quality of the university system and his adaptation to the European Space of Higher Education. In this context, the design of a theoretical framework that allows integrating in a coherent way these simple indicators in a synthetic one becomes critical in order to show a global image of the university system. The later raises a relevant issue: the relative importance of every simple indicator in the construction of the composite. This paper introduces a synthetic index to finance the universities of a public system.

Referencias bibliográficas

  • Bueno, E.; Casani, F. (2007): “La tercera misión de la universidad. Enfoques e indicadores básicos para su evolución”. Economía Industrial, 366, pp. 43-59.
  • De La Orden, A., Garduño, L., Asensio, I., Mafokozi, J., González, C.; Muñoz, A. (2002). “Funciones de la universidad”. Revista de Educación, 328, pp. 267–281.
  • Fernández, S. (2001). Modelos de financiación de la educación superior: una aplicación al sistema universitario gallego. Tesis doctoral. Servicio de publicaciones de la Universidad de Santiago de Compostela.
  • Freudenberg, M. (2003): Composite indicators of country performance: a critical assessment. OECD, París.
  • González, Ó. (1997): “El concepto de universidad”. Revista de la Educación Superior, XXVI (2). 102.
  • Hernández, J.; Pérez, J.A. (2008): Sistema Gallego de Universidades. Estructura básica de indicadores universitarios. Consellería de Educación y Ordenación Universitaria. Xunta de Galicia.
  • Jacobs, R., Smith, P. Goddard, M. (2004): “Measuring performance: an examination of composite performance indicators”. Centre for Health Economics Technical Paper Series, 29.
  • Murias, P., Miguel, J. C. de Rodríguez, D. (2007). “A composite indicator for university quality assessment: The case of Spanish higher education system”. Social Indicator Research, 89 (1), pp. 129–146.
  • Wackernagel, M.; Rees, W.E. (1996): Our écological footprint: reducing human impact on the earth. New Society Publishers. Gabriola Island, Canadá.