Relación entre el autoconcepto físico y el disfrute en las clases de educación física en escolares de educación primaria

  1. Navarro Patón, R. 1
  2. Barreal López, P. 1
  3. Basanta Camiño, S. 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Year of publication: 2016

Volume: 8

Issue: 2

Pages: 151-162

Type: Article

More publications in: Journal of sport and health research

Abstract

This research’s aim is to know if there are a relationship between the physical self-concept dimensions (physical condition, appearance, perceived competence, strength and self-esteem), and the degree of enjoyment of Primary Education students in Physical Education lessons, and their relations to gender and age. To answer this question, we carried out a research in two schools in Lugo city, in which a total of 142 subjects participated (60 participants were boys and 82 girls, and they were between 10 and 12 years old). Two questionnaires were applied to obtain data: the Physical SelfPerception Profile (PSPP), consisting of a total of 30 items, and the Physical Activity Enjoyment Scale (PACES), consisting of 16 items. For statistical analysis of the data, we used IBM SPSS version 20.0 software. Results show that the physical self-concept has no big differences by gender, but it tends to become more negative as the students turn from 10 to 12 years. It is important to say that the degree of enjoyment is quite high, in addition to checking that a positive self-concept leads to a greater enjoyment in Physical Education lessons. Consequently, it is essential that teachers encourage students to have a positive perception of themselves, as well as a high level of satisfaction with Physical Education lessons.

Bibliographic References

  • Asci, F.H. (2002). An investigation of age and gender differences in physical self-concept among Turkish late adolescents. Adolescence, 37 (146), 365-371.
  • Barreal-López, P., Navarro-Patón, R. & Basanta-Camiño, S. (2015). Disfrutan los escolares de Educación Primaria en las clases de Educación Física. Un estudio descriptivo. Trances, 7 (4), 613-625. Disponible en http://www.trances.es/papers/TCS%2007_4_7.p df
  • Candel, N., Olmedilla, A. & Blas, A. (2008). Relaciones entre la práctica de actividad física y el autoconcepto, la ansiedad y la depresión en chicas adolescentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8, 61-77. Disponible en http://revistas.um.es/cpd/article/download/54541 /52551
  • Carroll, B. & Loumidis, J. (2001). Children’s perceived competence and enjoyment in physical education and physical activity outside school. European Physical Education Review, 7, 24-43. doi: 10.1177/1356336X010071005
  • Esnaola, I. (2005). Desarrollo del autoconcepto durante la adolescencia y principio de la juventud. Revista de Psicología General y Aplicada, 58 (2), 265-277.
  • Esnaola, I. (2008). El autoconcepto físico durante el ciclo vital. Anales de Psicología, 24 (1), 1-8.
  • Esnaola, I. & Revuelta, L. (2009). Relaciones entre la actividad física, autoconcepto físico, expectativas, valor percibido y dificultad percibida. Acción Psicológica, 6 (2), 31-43. doi: 10.5944/ap.6.2.219
  • Fairclough, S. (2003). Physical activity, perceived competence and enjoyment during secondary school physical education. The European Journal of Physical Education, 8, 5- 18.
  • Faison-Hodge, J. & Porretta, D.L. (2004). Physical activity levels of students with mental retardation and students without disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly, 21, 139- 154.
  • Ferrer-Caja, E. & Weiss, M.R. (2000). Predictors of intrinsic motivation among adolescent students in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport 71, 267-279. doi: 10.1080/02701367.2000.10608907
  • Fox, K.R. & Corbin, C. (1989). The physical self-perception profile: development and preliminary validation. Journal of Sports Psicology, 11 (4), 408-430.
  • Gómez-Mármol, A. (2013). Relación entre la autopercepción de la imagen corporal y las clases de Educación Física, según su nivel de intensidad y diversión, en alumnos de Educación Secundaria. Motricidad. European Journal of Human Movement, 31, 99-109. Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2742295 86007
  • González, C.A. & Ham-Chande, R. (2007). Funcionalidad y salud: una tipología del envejecimiento en México. Revista de Salud Pública de México, 49 (4), 448-458. doi: 10.1590/S0036-36342007001000003
  • Goñi, A., Ruiz, S., & Rodríguez, A. (2004). Deporte y autoconcepto físico en la preadolescencia. Apunts: Educación Física y Deportes, 77, 18-24. Disponible en http://www.revistaapunts.com/es/hemeroteca?article=251
  • Goñi, A. & Zulaika, L.M. (2000). La participación en el deporte escolar y el autoconcepto en escolares de 10 a 11 años de la provincia de Guipúzcoa. Apunts: Educación Física y Deportes, 59, 6-10. Disponible en http://www.revistaapunts.com/es/hemeroteca?article=486
  • Gråstén, A., Jaakkola, T., Liukkonen, J., Watt, A. & Yli-Piipari, S. (2012). Prediction of enjoyment in school physical education. Journal of Sports Science and Medicine, 11, 260-269. Disponible en http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC 3737880/
  • Gutiérrez, M., Moreno, J.A., & Sicilia, A. (1999). Autoconcepto físico y práctica deportiva de una muestra de estudiantes universitarios. Paper presented at the IV Congrés de les Ciènces de l’Esport, l’Eduació Física i la Recreació. Lleida: INEFC.
  • Hashim, H. (2007). Components of enjoyment in physical education. Tesis Doctoral. Australia: University of Western.
  • Hashim, H., Grove, J.R. & Whipp, P. (2008). Validating the youth sport enjoyment construct in high school physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 79 (2), 183- 195. doi: 10.1080/02701367.2008.10599482
  • Ingledew, D.K. & Markland, D. (2008). The role of motives in exercise participation. Psychology and Health, 23 (7), 807-828. doi: 10.1080/08870440701405704
  • Marsh, H.W. (1989). Age and sex effects in multiple dimension of self-concept: preadolescence to early adulthood. Journal of Educational Psychology, 81 (3), 417-430. doi: 10.1037/0022-0663.81.3.417
  • Molero, D., Zagalaz-Sánchez, M.L. & CachónZagalaz, J. (2013). Estudio comparativo del autoconcepto físico a lo largo del ciclo vital. Revista de Psicología del Deporte, 22 (1), 135- 142. Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2351275 52043
  • Molt, R.W., Dishman, R.K., Saunders, R., Dowda M., Felton, G. & Pate, R.R. (2001). Measuring enjoyment of physical activity in adolescent girls. Am J Prev Med, 21 (2), 110- 117. doi: 10.1016/S0749-3797(01)00326-9
  • Moreno, J.A. & Cervelló, E. (2005). Physical self-perception in Spanish adolescents: effects of gender and involvent in physical activity. Journal of Human Movement Studies, 48, 291- 311. Disponible en http://www.um.es/univefd/self-concept.pdf
  • Moreno, J.A., Cervelló, A. & Moreno, R. (2008). Importancia de la práctica físicodeportiva y del género en el autoconcepto físico de los 9 a los 23 años. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8 (1), 171-183. Disponible en http://www.aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp271.pdf
  • Moreno, J.A., González-Cutre, D., MartínezGalindo, C., Alonso, N. & López, M. (2008). Propiedades psicométricas de la Physical Activity Enjoyment Scale (PACES) en el contexto español. Estudios de Psicología, 29 (2), 173-180. doi: 10.1174/021093908784485093
  • Moreno, J.A., Moreno, R., & Cervelló, E. (2007). El autoconcepto físico como predictor de la intención de ser físicamente activo. Psicología y Salud, 17 (2), 261-267. Disponible en http://revistas.uv.mx/index.php/psicysalud/articl e/viewFile/710/1249
  • Moreno, J.A., Sicilia, A., Cervelló, E., Huéscar, E. & Dumitru, E. (2011). The relationship between goal orientations, motivational climate and self-reported discipline in physical education. Journal of Sports Science and Medicine, 10 (1), 119-129. Disponible en http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC 3737903/
  • OMS (2010). Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Ginebra: Organización Mundial de la Salud. Disponible en http://www.who.int/entity/dietphysicalactivity/p ublications/9789241599979/es/index.html
  • Pastor, Y., Balaguer, I., & Benavides, G. (2002). Influencia de los dominios del Autoconcepto en la Autoestima de los adolescentes. Revista de psicología social aplicada, 12 (3), 97-112.
  • Pastor, Y., Balaguer, I. & García-Merita, M.L. (2000). Influence of multidimensional selfconcept on health related lifestyle in Spanish middle adolescents. International Journal of Psychology, 35 (3/4), 169. doi: 10.1080/00207594.2000.20000725
  • Pastor, Y., Balaguer, I. & García-Merita, M.L. (2003). El autoconcepto y la autoestima en la adolescencia media: análisis diferencial por curso y género. Revista de Psicología Social, 18 (2), 141-159. doi: 10.1174/021347403321645258
  • Prochaska, J.J., Sallis, J.F., Slymen, D.J. & McKenzie, T.L. (2003). A longitudinal study of children’s enjoyment of physical education. Pediatric Exercise Science, 15 (2), 170-178. Disponible en http://journals.humankinetics.com/AcuCustom/S itename/Documents/DocumentItem/6221.pdf
  • Reigal, R.E., Videra, A., Martín, I. & Juárez, R. (2013). Importancia del autoconcepto físico y la autoeficacia general en la predicción de la conducta de práctica física. Apunts. Educación Física y Deportes, 112, 46-51. doi: http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2013/2).112.03
  • Reigal, R., Videra, A., Parra, J.L. & Juárez, R. (2012). Actividad físico deportiva, autoconcepto físico y bienestar psicológico en la adolescencia. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 19-23. Disponible en http://retos.org/numero_22/19-23.pdf
  • Sallis, J.F., Prochaska, J.J., Taylor, W.C., Hill J.O. & Geraci, J.C. (1999). Correlates of physical activity in a national sample of girls and boys in grades 4 through 12. Health Psychology, 18 (4), 410-415. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0278-6133.18.4.410
  • Sicilia, Á., Águila, C., Muyor, J.M., Orta, A. & Moreno, J.A. (2009). Perfiles motivacionales de los usuarios en centros deportivos municipales. Anales de Psicología, 25, 160-168. Disponible en http://revistas.um.es/analesps/article/download/7 1621/69101
  • Soriano, J.A., Navas, L. & Holgado, F.P. (2011). El autoconcepto físico y su relación con el género y la edad en estudiantes de educación física. Apunts. Educación Física y Deportes, 106, 36-41. doi: 10.5672/apunts.2014-0983.es.(2011/4).106.04
  • Trost, S.G., Pate, R., Freedson, P.S., Sallis, J.F. & Taylor, W.C. (2000). Using objective physical activity measures with youth: How many days or monitoring are needed? Medicine and Science in Sports and Exercise, 32 (2), 426-431. doi: 10.1097/00005768-200002000-00025
  • Wallhead, T.L. & Buckworth, J. (2004). The role of physical education in the promotion of youth physical activity. Quest, 56 (3), 285-301. doi: 10.1080/00336297.2004.10491827
  • Weiss, M.R., McAuley, E., Ebbeck, V. & Wiese, D.M. (1990). Self-esteem and causal attributions for children’s physical and social competence in sport. Journal of Sport and Exercise Psychology, 12, 21-36. Disponible en http://journals.humankinetics.com/AcuCustom/S itename/Documents/DocumentItem/9297.pdf
  • Williams, J.R. & Currie, C. (2000). Self-esteem and physical development in early adolescence: pubertal timing and body image. The Journal of Early Adolescence, 20 (2), 129-149. doi: 10.1177/0272431600020002002
  • Yli-Piipari, S. (2011). The development of students’ physical education motivation and physical activity - A 3.5-year longitudinal study across Grades 6 to 9. Tesis doctoral. Universidad de Jyvaskyla.
  • Yli-Piipari, S., Watt, A., Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Nurmi, J-E. (2009). Relationships between physical education students’ motivational profiles, enjoyment, state anxiety, and selfreported physical activity. Journal of Sports Science and Medicine, 8 (3), 327-336. Disponible en http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC 3763276/pdf/jssm-08-327.pdf
  • Zulaika, L.M. (1999). Educación física y mejora del autoconcepto. Revisión de la investigación. Revista de Psicodidáctica, 8, 101-120. Disponible en http://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica /article/viewFile/111/107