¿Qué conocimientos movilizan un grupo de futuros docentes para elaborar el modelo de infección por tuberculosis?

  1. Virginia Aznar Cuadrado 1
  2. Blanca Puig 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Year of publication: 2016

Volume: 13

Issue: 2

Pages: 264-278

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2016.V13.I2.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Abstract

This study tries to make an original contribution to the research on modelling in the context of health issues in pre-service primary teacher education. We address some results of a teaching sequence about TB that uses an approach based on science learning as participation in the scientific practices. The episode of TB infection suffered by the participants (N=61) is used as a context for the design of the activities. The research questions are: a) what knowledge future teachers mobilize in order to explain the model of infection by TB? b) to what extent the knowledge mobilized by the participants change after the construction of the TB model? The knowledge applied by the participants for the construction of the TB model is distributed in three categories: scientific, based on personal experiences and drawn from the media. The last one plays a central role in the explanation of the stage 2 about the immune response. The meaning constructed around some notions such as vaccine, immune response and lymphocyte change along the modelling task achieving the scientific ones, which emphasizes the importance of promoting this type of modelling-based task for health literacy

Funding information

Al proyecto EDU2012-38022-C02-01, financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad, del que forma parte este trabajo.

Funders

Bibliographic References

  • Berland L.K., Schwarz C.V., Krist C., Kenyon L., Lo A.S. y Reiser B.J. (2015). Epistemologies in Practice: Making Scientic Practices Meaningful for Students. Journal of Research in Science Teaching, DOI: 10.1002/tea.21257.
  • Bybee R.W. (2012). The next generation of science standards: Implications for biology education. The American Biology Teacher, 74(8), 542-549.
  • Crujeiras B. y Jiménez Aleixandre M.P. (2012). Participar en las prácticas científicas: aprender sobre la ciencia diseñando un experimento sobre pastas de dientes. Alambique. Didáctica de las ciencias experimentales, 72, 12-19.
  • Duschl R.A. y Grandy R.E. (2008). Teaching Scientific Inquiry: Recommendations for Research and Implementation. Rotterdam, Netherlands: Sense Publishers.
  • Dewhirst S., Pickett K., Speller V., Shepherd J., Byrne J., Almond P., Grace M., Hartwell D. y Roderick P. (2014). Are trainee teachers being adequately prepared to promote the health and well-being of school children? A survey of current practice. Journal of Public Health, 36, (3), 467-475. Recuperado de: http://jpubhealth.oxfordjournals.org/content/36/3/467
  • Evagorou M., Lymbouridou C. y Nicolaou C. (2013). Using models as evidence to enhance elementary school students' critical thinking and decision making. ESERA Conference, 2-7 de septiembre de 2013, Chipre.
  • Gavidia Catalán V. (2009). El profesorado ante la educación y la promoción de la salud en la escuela. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 23, 171-180.
  • González-Martín J., García-García J.M., Anibarro L., Vidal R., Esteban J., Blanquer R., Moreno S. y Ruíz-Manzano J. (2010). Documento de consenso sobre diagnóstico, tratamiento y prevención de la tuberculosis. Enfermedades Infecciosas y Microbiología Clínica, 28(5), 297.e1–297.e20
  • Grace M., Woods-Townsend K., Byrne J., Christodoulou A., Griffiths J., Hanson M.A., Inskip H.M. y Godfrey K.M. (2013). Science for health literacy: it’s never been so important. Education in Science, 252, 16-17.
  • Jiménez Aleixandre M.P. (2012). Las prácticas científicas en la investigación y en el aula de ciencias. Conferencia plenaria. XXV Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales, 5-7 de septiembre de 2012. Universidad de Santiago de Compostela.
  • Justi R. (2006). La enseñanza de las ciencias basada en la elaboración de modelos. Enseñanza de las Ciencias, 24 (2), 173-184.
  • Marbá Tallada A. (2014). Las progresiones de aprendizaje. Una herramienta para pensar en qué y cómo enseñar. Alambique. Didáctica de las ciencias experimentales, 76, 71-79.
  • Mart, J. (2013). Aprender Ciencias en la Educación primaria. Barcelona: Graó
  • Mendonça P.C.C. y Justi R. (2014). An instrument for analyzing arguments produced in modeling-based Chemistry lessons. Journal of Research in Science Teaching, 51 (2), 192-218.
  • National Research Council (NRC) (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington, DC: National Academies Press.
  • Organización Mundial de la Salud (OMS) (2006). Estrategia Alto a la tuberculosis. Recuperado de: http://www.who.int/tb/strategy/es/
  • Osborne J. (2014). Teaching Scientific Practices: Meeting the Challenge of Change. Journal of Science Teacher Education, 25 (2), 177–196.
  • Passmore C. y Svoboda J. (2011). Exploring opportunities for argumentation in modelling classrooms. International Journal of Science Education, 34 (10), 1535–1554.
  • Puig B. y Aznar Cuadrado V. (2014). Introducir temas de educación para la salud en la formación inicial de maestros: la tuberculosis. Uni-pluri/versidad. 14 (2), 92-100.
  • Rello J. y Ricart M. (2009). Prevención y pautas de actuación ante la nueva gripe en contextos escolares. Aula de Innovación Educativa, 186, 66-69.
  • Shepherd J.P., Dewhirst S., Pickett K., Byrne J., Speller V., Grace M., Almond P., Hartwell D. y Roderick P. (2013). Factors facilitating and constraining the delivery of effective teacher training to promote health and well-being in schools: a survey of current practice and systematic review. Public Health Research, 1, (2).
  • Schultz P.J. y Nakamoto K. (2012). The concept of health literacy. En A. Zeyer y R. KyburzGraber (Eds.) Science, Environment, Health. Towards a Renewed Pedagogy for Science Education . Dordrecht: Springer.