El rol docente en las ecologías de aprendizajeAnálisis de una experiencia de aprendizaje colaborativo en entornos virtuales

  1. Hernández-Sellés, Nuria
  2. González Sanmamed, Mercedes
  3. Muñoz Carril, Pablo César
Revista:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Ano de publicación: 2015

Volume: 19

Número: 2

Páxinas: 147-165

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Resumo

Human learning simultaneously incorporates formal and informal opportunities, integrating a variety of virtual or physical contexts which shape learning ecologies. Within the frame of this diversity of contexts and learning formats, the scientific literature has inquired on the advantages of CSCL (Computer Supported Collaborative Learning),outstandingthat collaborative learning facilitates the creation of learning communities with an emphasis on the social components and on peer to peer learning, as opposed to a more traditional approach of teacher centered learning. This study aims to review teacher’s roles in a collaborative blended learning experience. A qualitative methodology was adopted, with the approach of a unique case. Information has been collected through observation and analysis of group forums, two interviews with students and a focus group with three teachers. Results reveal that collaborative learning processes in virtual environments lead teachers and students to confront certain challenges. Specifically, there is a questioning about what and how learning should occur in the digital society leading to relevant changes in teacher’s roles. Beyond concerns about technology, the challenge for institutions and teachers is to foster that every student, individually and as part of one or several groups, can make the most ofhis or her learning ecology.

Referencias bibliográficas

  • Abdu, R., DeGroot, R. yDrachman, R. (2012). Teacher's role in computer supported collaborative learning. Proceedings of the 7th Chais Conference for Innovation in Learning Technologies, 1-6. Recuperado de http://www.openu.ac.il/innovation/chais2012/downloads/a-Abdu-etal- 102_eng.pdf
  • Baran, E.,Correia, A. P. y Thompson, A. (2011).Transforming online teaching practice: critical analysis of the literature on the roles and competencies of online teachers. DistanceEducation, 32(3), 421- 439.doi: 10.1080/01587919.2011.610293
  • Barberà, E. yBadia, A. (2004). Educar con aulas virtuales. Madrid: Antonio Machado Libros.
  • Bardin, L.(1986).L´analyse de contenu. Paris: PUF.
  • Barron, B. (2004). Learning ecologies for technological fluency in a technology-rich community.Journal of Educational Computing Research, 31, 1–37.
  • Bates T. ySangrà A. (2012).La gestión de la tecnología en la educación superior. Estrategias para transformar la enseñanza y el aprendizaje. Madrid: Octaedro.
  • Bawane, J., y Spector, J. (2009).Prioritization of online instructor roles: Implications for competency- based teacher education programs.DistanceEducation, 30(3), 383–397. doi:10.1080/01587910903236536
  • Bouchard, P. (2011). Las promesas de la red y sus implicaciones. El impacto de las redes sociales en la enseñanza y el aprendizaje. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8(1), 272-287. Recuperado de http://journals.uoc.edu/index.php/rusc/article/view/v8n1- bouchard/v8n1-bouchard
  • Bryman, A. (2008). Social research methods.Oxford: Oxford UniversityPress.
  • Casanova, M. (2008) Aprendizaje Cooperativo en un Contexto Virtual Universitario de Comunicación Asincrónica: Un estudio sobre el proceso de interacción entre iguales a través del análisis del discurso. (Tesis doctoral) Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona.
  • Castells, M. (1997). La era de la información: economía, sociedad y cultura. La sociedad red. Madrid: Alianza.
  • Clares, J. (2000). Telemática, enseñanza y ambientes virtuales colaborativos. Comunicar, 14, 191-199.
  • Cobo, C. y Moravec, J.W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Publicacions i Edicións de la Universitat de Barcelona.
  • Cohen, L. yManion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Corbin, J. y Strauss, A. (2015).Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage.
  • Denzin, N.K. y Lincoln, Y. (2012)(Comp.). Manual de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.
  • Díez, E.J., Fernández E. y Anguita, R. (2011).Hacia una teoría política de la socialización cívica virtual de la adolescencia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 71, 73-100.
  • Dillenbourg P. (1999). What do you mean by collaborative learning? EnP.Dillenbourg (Ed.) Collaborative- learning: Cognitive and Computational Approaches (pp. 1-19). Oxford: Elsevier.
  • Dillenbourg, P. (2003). Preface.En J.Andriessen, M. Baker y D.Suthers (Eds.), Arguing to learn: Confronting cognitions in computer-supported collaborative learning environments (pp.7-9). Kluwer: Dordrecht.
  • Donnelly, R. yFitzmaurice, M. (2005). Collaborative project-based learning and problem-based learning in higher education: A consideration of tutor and student roles in learner-focused strategies. En G. O´Neill, S. Moore y B. McMullin(Eds). Emerging issues in the practice of university learning and teaching (pp. 87-98). Dublín: AISHE.
  • Duderstadt, J. (2000). A university for the 21st Century. Michigan: The University of Michigan Press.
  • Fischer, G., Rohde, M. yWulf, V. (2007). Community-based learning: The core competency of residential, research-based universities. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning (IJCSCL), 2 (1), 9-40.doi:10.1007/s11412-007-9009-1
  • Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Garrison, D.R., Anderson, T.y Archer, W. (2000). Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education. The Internet and Higher Education, 2(2–3), 87– 105.doi:10.1016/S1096-7516(00)00016-6
  • Garrison, D.R. y Cleveland-Innes, M. (2005). Facilitating congnitive presence in online learning: Interaction is not enough. The American Journal of Distance Education, 19(3), 133-148. doi:10.1207/s15389286ajde1903_2
  • Glenn, M. (2008).The future of higher education: How technology will shape learning. TheEconomistIntelligenceUnit. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED505103.pdf
  • Gross, B. (2004). La construcción del conocimiento en la red: límites y posibilidades. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 5.Recuperado de http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_05/n5_art_gros.htm
  • Guasch, T., Alvarez, I.yEspasa, A. (2010). University teacher competencies in a virtual teaching / learning environment : Analysis of a teacher training experience. Teaching and Teacher Education, 26(2), 199–206. doi:10.1016/j.tate.2009.02.018
  • Guitert, M., Lloret, T., Giménez, F. yRomeu, T. (2005). El treball i l’aprenentatgecooperatius en entornsvirtuals: el cas de la UniversitatOberta de Catalunya (UOC). Coneixement i societat. Revista d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació, 8, 44-77.
  • Hernández-Sellés, N. y Muñoz-Carril, P.C. (2012).Trabajo colaborativo en entornos e-learning y desarrollo de competencias transversales de trabajo en equipo: Análisis del caso del Máster en gestión de Proyectos en Cooperación Internacional, CSEU La Salle. REDU, Revista de Docencia Universitaria, 10 (2), 411-434.Recuperado de http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/422/pdf
  • Hernández-Sellés, N., González-Sanmamed, M. y Muñoz-Carril, P.C. (2014). La planificación del aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. Comunicar, 42, 25-33. doi: 10.3916/C42-2014-02
  • King, A. (2007). Scripting collaborative learning processes: a cognitive perspective. En F. Fischer, I. Kollar, H. Mandl, y J. M. Haake (Eds.), Scripting computer-supported collaborative learning: Cognitive, computational and educational perspectives (pp.13-37). New York: Springer.
  • Koehler, M. J. y Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge?Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. Recuperado de http://www.citejournal.org/vol9/iss1/general/article1.cfm
  • Kvale, S.(2011).Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Li, C. y Bernoff, J. (2008). Groundswell: Winning in a World Transformed by Social Technologies. Boston: Harvard Business Press.
  • Luckin, R. (2003). Between the lines: documenting the multiple dimensions of computer-supported collaborations. Computers & Education, 41(4), 379-396. doi: 10.1016/j.compedu.2003.06.002
  • Merriam, S. B. (2014). Qualitative Research: a Guide to Design and Implementation. Hoboken: Wiley
  • Muñoz-Carril, P.C., González-Sanmamed, M. y Hernández-Sellés, N. (2013): Pedagogical Roles and Competencies of University Teachers Practicing in the E-learning Environment. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 14(3), 462-487.Recuperado de http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1477
  • Onrubia, J. yEngel, A. (2012). The role of teacher assistance on the effects of a macro-script in collaborative writing tasks.International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 7(1), 161-186. doi:10.1007/s11412-011-9125-9
  • Ornellas, A. y Muñoz-Carril, P.C. (2012). A methodological approach to support collaborative media creation in an e-learning higher education context.Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning ,29(1), 59-71.doi:10.1080/02680513.2014.906916
  • Pérez–Mateo, M. yGuitert, M. (2007). La dimensión social del aprendizajecolaborativo virtual. RED. Revista de Educación a Distancia, 18. Recuperado dehttp://www.um.es/ead/red/18/perez_mateo_guitert.pdf
  • Rodríguez Illera, J.L. (2001). Aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. Anuario de Psicología, 32(2), 63-75.Recuperado de http://revistes.ub.edu/index.php/Anuario- psicologia/article/viewFile/8826/11092
  • Rosenberg, M. (2002). E-learning. Estrategias para transmitir conocimiento en la era digital. Bogotá: McGraw Hill.
  • Rovai, A. (2002). Building sense of community at a distance.International Review of Research in Open and Distance Learning, 3(1).Recuperado de http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/79/152
  • Ruiz Olabuénaga, J.I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Siemens, G. (2004). Conectivism: A Learning Theory for the Digital Age. elearn Space. Everything e- learning.Recuperadode http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm
  • Simons, H. (2009). Case study research in practice. London: Sage.
  • Stake, R. E. (2005).Qualitative Case Studies. N. K.Denzin, yS.Lincoln(Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research, 273-285. Londres: Sage.
  • Yin, R. K. (2009).Case Study Research: design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Yot, C.y Marcelo, C. (2013). Tareas y competencias del tutor online. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(2), 305-325. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev172COL5.pdf