Conocimientos previos y adquiridos tras una jornada de formación sobre primeros auxilios en futuros docentes de Educación Física

  1. Navarro Patón, Rubén 1
  2. García Marín, Pablo 2
  3. Rodríguez Fernández, José Eugenio 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Facultad de Formación de Profesorado. Universidad de Santiago de Comostela
Journal:
Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad

ISSN: 2386-8333

Year of publication: 2015

Issue Title: Septiembre 2015

Volume: 1

Issue: 3

Pages: 191-206

Type: Article

DOI: 10.17979/SPORTIS.2015.1.3.1413 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad

Abstract

This research was intended to investigate (test) the knowledge of the students of master degree in Elementary Education from the Faculty of Teacher Training Lugo about their knowledge on first aid and C.P.R, before and after receiving a theoretical day training practice of three hours in three different ways (First(1)-exhibition-demonstration, Second(2)- solving a practical situation of the problem in small groups and third(3)- solving a practical situation of the problem with a large group). The sample (N = 23) consisted of 9 men (39.1%) and 14 women (60.9%) studying the degree of P.E. To find out the previous knowledge about the topic and at the end of the training session we created a test that was giving to them previous the training First test(FT) and after training day Second test(ST) to see the progress of the students after the training , a questionnaire with 25 items Ad Hoc was given. The descriptive results of the FC revealed a lack of knowledge of future teachers in the P.E topic of first aid.  These procedures have been identified to make an improvement of the new teachers with appropriated training sessions. In data obtained from the ST, we reach on average more than a 90% of correct answers proving the efficacy of the methodology and duration of training given in short period of time. The retention of knowledge about this topic was shown as a limitation of the study and will be evaluated later on. In conclusion, the importance of the knowledge on the topic first aid and C.P.R in future teachers of P.E is proved after doing the test and is proposed as part of the topics to be teach on the degree.

Bibliographic References

  • 1. Abelairas, C., Rodríguez, A., Casillas, M., Romo, V., y Barcala, R. (2014). Schoolchildren as life savers: At what age do they become strong enough?. Resuscitation, 85(6), 814-819.  
  • 2. Abilleira, M., Barcala, R., y Abelairas, C. (2013). Conocimientos y actitudes sobre la RCP de estudiantes universitarios de educación infantil, primaria y ciencias de la actividad física y del deporte. Trabajo Fin de Grado no publicado. Universidad de Vigo: Facultad de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte de Pontevedra.
  • 3. Colquhoum, M. (2012). Learning CPR at school-everyone should do it. Resuscitation, 83, 543-544.
  • 4. Decreto 105/2014, de 4 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Galicia. Diario Oficial de Galicia, 171.
  • 5. Ley Orgánica 10/1995, de 23 de noviembre, del Código Penal. Boletín Oficial del Estado, 281.
  • 6. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106.
  • 7. Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295.
  • 8. López, R., Navarro, R., y Basanta, S. (2015). Formación y actitud del profesorado de educación física en Educación Primaria con respecto a los primeros auxilios en la provincia de Lugo. Trances, 7(1), 91-112.
  • 9. Miró, O., Díaz, N., y Sánchez, M. (2012). Aprender reanimación cardiopulmonar desde la escuela. Emergencias, 24, 423-425.
  • 10. Navarro, R., Arufe, V., y Basanta, S. (2015). Estudio descriptivo sobre la enseñanza de los primeros auxilios por el profesorado de Educación Física en centros de Educación Primaria. Sportis. Revista Técnico-científica del deporte escolar, educación física y psicomotricidad, 1(1), 35-52.
  • 11. Navarro, R., Basanta, S., Abelairas, C., y López, S. (2015). Análisis de la situación de los primeros auxilios en los planes de estudio de los grados de maestra y maestro en Educación Primaria. Trances, 7(4), 599-612
  • 12. Navarro, R., Penelas, G., y Basanta, S. (2015). ¿Tienen las futuras maestras y maestros de Educación Primaria la formación necesaria para iniciar maniobras de reanimación cardiopulmonar en caso de emergencia escolar? Un estudio descriptivo. Educar. En prensa.
  • 13. Plant, N., y Taylor, K. (2013). How Best to Teach CPR to Schoolchildren: A Systematic Review. Resuscitation, 84, 415-421.
  • 14. Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 293.
  • 15. Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52.
  • 16. Reder, S., y Quan, L. (2003). Cardiopulmonary resuscitation training in Washington state public high schools. Resuscitation, 56(3), 283-8.
  • 17. Sasson, C., Rogers, M. A. M., Dahl, J., y Kellermann, A. L. (2010). Predictors of Survival From Out-of-Hospital Cardiac Arrest. A Systematic Review and MetaAnalysis. Circ. Cardiovasc. Qual. Outcomes, 3, 63-81.
  • 18. WHO (2008). European report on child injury prevention. Roma: WHO Regional Office for Europe. [En línea] Disponible en: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0003/83757/E92049.pdf