Las prácticas de enseñanza realizadas/observadas de los "mejores profesores" de la Universidad de Vigo

  1. Cid Sabucedo, Alfonso
  2. Pérez Abellás, Adolfo
  3. Zabalza Beraza, Miguel Ángel
Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2013

Volume: 16

Issue: 2

Pages: 265-295

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.2.16.10342 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

The aim of this essay consists of identifying, making visible, describing and analysing the teaching practices carried out by the «best teachers» of the University of Vigo. In order to achieve it, we set out a qualitative design through the observation technique. Before mentioning the main conclusions, we must state that we were interested on searching for references of the «good practices », not on evaluating the teaching practices, good or bad, of the teachers of the University of Vigo. The main conclusion is that even among the «best rated teachers», some teaching practices dominate and these practices could be mainly included in the traditional perspective of education, one model focused on the teacher and the contents of the disciplines.These results are not surprising. In any case, they should not lead us to disregard the interest of studying and making visible the practices of highly rated teachers, although such practices are not truly innovative.

Bibliographic References

  • Altet, M., (1994) La Formation Professionelle des Enseignants. Analyse des Practiques et Situations Pédagogoques, , Paris: PUF
  • Altet, M., Une démarche de recherche sur la pratique enseignante: L'analyse plurielle (2002) Revue Française de Pédagogie, 138, pp. 85-93
  • Rojo, A.V., Jiménez, G.E., Flores, G.J., La calidad de la enseñanza universitaria desde la perspectiva de los profesores mejor valorados por los alumnos (1999) Revista de Educación, 319, pp. 273-290
  • Rojo, A.V., Jiménez, G.E., Flores, G.J., (1999) Profundizando la Calidad de la Enseñanza: Aportaciones de los Profesores Mejor Evaluados de la Universidad de Sevilla, , Sevilla: Universidad de Sevilla. Secretariado de Publicaciones
  • Álvarez, V., (1999) Profundizando en la Calidad de la Enseñanza: Aportaciones de los Profesores Mejor Evaluados de la Universidad de Sevilla, , Sevilla: Instituto de Ciencias de la Educación
  • Álvarez, V., (2000) Propuestas del Profesorado Bien Evaluado Para Potenciar el Aprendizaje de los Estudiantes, , Sevilla: Instituto de Ciencias de la Educación
  • Araujo, U.F., Santre, G., (2008) El Aprendizaje Basado en Problemas. Una Nueva Perspectiva de la Enseñanza en la Universidad, , Barcelona: Gedisa
  • Aton, P., The best practices of highly-rated college teachers (2010) Educational Measurement and Evaluation Revie, 1, pp. 24-47
  • Baeriswyl, F., New Chorégraphiés of teaching in higher education (2008) Actas del V Congreso Iberoamericano de Docencia Universitaria, , Farqueta, F.
  • Fernández, A. y Maiques, J. M. Edits., Valencia: Universidad Politécnica de Valencia. CD-ROM
  • Bain, K., (2006) Lo Que Hacen los Mejores Profesores Universitarios, , Valencia: Universidad de Valencia
  • Barberà, E., La evaluación de competencias complejas: La práctica del portafolio. Educere (2005) Revista Venezolana de Educación, 9 (31), pp. 497-503
  • Barr, R., Tagg, J., From teaching to learning: A new paradigm for undergraduate education (1995) Change, pp. 13-25. , November-December
  • Baum, C., Baum, D., A national scheme to develop and accredit university teachers (1996) The International Journal for Academic Development, 1, pp. 51-58
  • Bautista, G., Borges, F., Forés, A., (2008) Didáctica Universitaria en Entornos Virtuales, , Madrid: Narcea
  • Beijaard, D., Meijer, P.C., Verloop, N., Reconsidering research on teachers' professional identity (2004) Teaching and Teacher Education, 20 (2), pp. 107-128. , DOI 10.1016/j.tate.2003.07.001, PII S0742051X04000034
  • Belkin, N.J., Brooks, H.M., Knowledge elicitation using discourse analysis (1988) Knowledge Based Systems, 1, pp. 107-124. , B. Gaines & J. Boose Eds., Academic Press Limited
  • Benedito, V., La evaluación del profesor universitario (1989) Revista de Educación, 290, pp. 279-291
  • Biggs, J., (2005) Calidad del Aprendizaje Universitario, , Madrid: Narcea
  • Branda, L., Fonts, A., Martín, V., Acarín, L., González, B., Castellano, B., Martí, E., Torrents, M., (2009) L'aprenentatge Basat en Problèmes, , Cendanyola del Vallès: Universidad Autónoma de Barcelona
  • Bolívar, A., Caballero, K., Cómo hacer visible la excelencia en la enseñanza universitaria (2008) Revista Iberoamericana de Educación, 46, p. 8. , http://www.rieoei.org/presentar.php, Recuperado 2009, 25 de mayo
  • Bolívar, A., Domingo, J., (2007) Prácticas Eficaces de Enseñanza, , Madrid: PPC
  • Borko, H., Putnam, R., Learning to teach (1996) Handbook of Educational Psychology, pp. 673-708. , D. Berliner y R. Calfee Eds., New York: Macmillan
  • Brophy, J., Discussion (2004) Using Video in Teacher Education, , Oxford, UK: Elsevier Ltd
  • Brophy, J., Good, T., Teacher behavior and student achievement (1996) Handbook of Research on Teaching, pp. 328-375. , Wittrock, M. C. ed., 3a ed., Nueva York: Macmillan
  • Bru, M., Maurice, J.J., Les pratiques enseignantes. Contributions plurielles (2001) Les Dossiers des Sciences de L'Éducation, p. 5
  • Bru, M., Pratiques enseignantes: Des recherches à conforter et à développer (2002) Revue Française de Pédagogie, 138, pp. 63-73
  • Cajide, J., Análisis factorial confirmatorio de las características de calidad docente universitaria (1994) Bordón, 46 (4), pp. 389-405
  • Cantón, I., Valle, R., Arias, A.R., Calidad de la docencia universitaria (2008) Educado Siglo Xxi, 26, pp. 121-160
  • Carlgren, I., Handal, G., Vaage, S., (1994) Teachers' Minds and Actions. Research on Teachers Thinking and Practice, , London: Falmer Press
  • Carspecken, P., (1996) Critical Ethnography in Educational Research: A Theoretical and Practical Guide, , New York: Routledge
  • Cebrián, M., (2007) Enseñanza Virtual Para la Innovación Universitaria, , Madrid: Narcea
  • Cid, A., Observación y análisis de los procesos de aula en la Universidad: Revisión del modelo (2009) Coreografías Didácticas en la Universidad: Experiencias e Innovaciones, pp. 7-24. , Cid, A. Ed., Santiago de Compostela: Andavira
  • Cid, A., Pérez, A., Zabalza, M., Las prácticas de enseñanza declaradas de los «mejores profesores» de la Universidad de Vigo (2009) Relieve, 15 (2), pp. 1-29. , http://www.uv.es/RELIEVE/v15n2/RELIE-VEv15n2_7.htm, consulta 2010, 25 de noviembre
  • Cohen, L., Manion, L., Morrinson, K., (2001) Research Methods in Education, , Londres: Routledge
  • Cooke, N.J., Varieties of knowledge elicitation techniques (1994) Intematinal Journal of Human-Computer Studies, 41, pp. 801-849
  • Cotton, K., (1995) Effective Schooling Practices: A Research Synthesis, , Portland, OR: Northwest Regional Educational Laboratory
  • Creswell, J., (1994) Research Design: Qualitative and Quantitative Approaches, , Thousand Oaks. Sage
  • Cubero, R., Santamaría, A., Mata, L.M., Prados, M., Bascón, M., La construcción del conocimiento psicológico: Un estudio de la interacción y el discurso en las aulas universitarias. La creación y el mantenimiento de in intersubjetividad (2005) Etnografía y Educación, pp. 1-15. , Franzé, A. y otros Comps, Valencia: Germania
  • De Landsheere, G., (1969) Dictionnaire de l'Evaluation et de la Recherche en Éducation, , Paris: Presses universitaires de France
  • De Miguel, M., (1991) Indicadores de Calidad. Actas del I Congreso Internacional Sobre Calidad de la Enseñanza Universitaria, pp. XXV-LI. , ICE de la Universidad de Cádiz
  • De Miguel, M., Calidad de la enseñanza universitaria y desarrollo profesional del profesorado (2003) Revista de Educación, 331, pp. 13-34
  • De Miguel, M., (2005) Modalidades de Enseñanza Centradas en el Desarrollo de Competencias, , Madrid: MEC/Universidad de Oviedo
  • Diaper, D., (1989) Knowledge Elicitation: Principles, Techniques and Applications, , Chicester, England: Ellis Horwood Ltd
  • Egbu, C., Hari, S., Kumar, B., A grounded theory approach for studying knowledge capture in small and medium enterprises, in CIB W102 (2005) International Conference on Information and Knowledge Management in a Global Economy: Challenges and Opportunities for Construction Organizations, , Lisbon, Portugal
  • Escanero, J., Integración curricular (2007) Educación Médica, 10 (4), pp. 217-224
  • Guitat, E.M., Del «aprendizaje basado en problemas» (ABP) al «aprendizaje basado en la acción» (ABA). Claves para su complementaridad e implementación (2011) Revista de Docencia Universitaria, 9 (1), pp. 91-107
  • Fang, Z., A review of research on teacher beliefs and practices (1996) Educational Research, 38 (1), pp. 47-65
  • March, F.A., El portafolio docente como estrategia formativa y de desarrollo profesional (2004) Educar, 33, pp. 127-142
  • Fullerton, H., Observation of teaching (1999) A Handbook for Teaching and Learning in Higher Education, pp. 226-237. , Fry, H.
  • Ketteridge, S. y Marshall, S. Eds, London: Kogan Page
  • Gage, N., Berlinner, D., (1988) Educational Psychology, , 4a ed. Boston: Houghton Mifflin
  • Garcia Ramos, J.M., Análisis factorial confirmatorio en la validación del constructo competencia docente del profesor universitario (1997) Bordón, 49 (4), pp. 361-391
  • Glaser, B., Strauss, A., (1967) The Discovery of Grounded Theory, , Chicago: Aldine
  • González, J., Jornet, J., Suárez, M., Estudio de validación de un cuestionario de valoración de la docencia universitaria para estudiantes en un conjunto homogéneo de centros de la Universidad de Valencia (1989) Revista de Investigación Educativa, 13, pp. 57-92
  • Gros, B., Romaña, T., (2004) Ser Profesor. Palabras Sobre la Docencia Universitaria, , Barcelona: Octaedro/ICE
  • Günter, H., Gürtler, L., (2004) Aquad Seis, , Tübingen: Huber Verlag
  • Hartley, J., Davies, I., Preinstructional strategies: The role of pretests, behavioral objectives, overviews, and advanced organizers (1976) Review of Educational Research, 46, pp. 239-265
  • Hativa, N., Goodyear, P., (2001) Teacher Thinking, Beliefs and Knowledge in Higher Education, , Dordrecht: Kluwer Academic Publishers
  • Herr, K., Exploring excellence in teaching: It can be done? (1988) The Journal of Staff, Program and Organization Development, 6 (1), pp. 17-20
  • Holme, I.M., Solvang, B., (1991) Forskningsmetodik. Om Kvalitativa Och Kvantitativa Metoder, , Lund: Studentlitteratur
  • Imbemón, F., (2009) Mejorar la Enseñanza y el Aprendizaje en la Universidad, , Barcelona: ICE y Ediciones Octaedro
  • Jackson, P., (1991) La Vida en las Aulas, , Madrid: Morata
  • Jackson, R., Harper, K., Jackson, J., (2001) Effective Teaching Practices and the Barriers Limiting Their use in Accessing the Curriculum: A Review of Recent Literature, , Wakefield, MA: Center for Applied Special Technology
  • Kember, D., A reconceptualisation of the research into university academics' conceptions of teaching (1997) Learning and Instruction, 7 (3), pp. 255-275. , PII S095947529600028X
  • Knight, P., Tait, J., Yorke, M., The professional learning of teachers in higher education (2006) Studies in Higher Education, 31 (3), pp. 319-339. , DOI 10.1080/03075070600680786, PII R60261712310X
  • Lahire, B., (1997) Les Manières D'étudier, , Paris: La Documentation Française
  • Larose, F., Jaillet, A., (2009) Usages et Mésusages de la Trace en Formation et en Recherche en Éducation, , Paris: L'Harmattan
  • Larose, F., Grenon, V., Bourque, J., Bédard, J., Análisis de la práctica docente y construcción de un referente de competencias profesionales (2011) Revista Española de Pedagogía, 248, pp. 81-100
  • Lincoln, Y., Guba, E., (1985) Naturalistic Inquiry, , Beverly Hills: Sage Publications
  • Pastor, L.V., (2009) Evaluación Formativa y Compartida en Educación Superior. Propuestas, Técnicas, Instrumentos y Experiencias, , Madrid: Narcea
  • Lueddeke, G.R., Professionalising teaching practice in higher education: A study of disciplinary variation and 'teaching-scholarship' (2003) Studies in Higher Education, 28 (2), pp. 213-228. , DOI 10.1080/0307507032000058082
  • Mateo, J., (1987) La Evaluación del Profesorado Universitario. Algunas Reflexiones en Tomo al Estado de la Cuestión, , I Jomadas Nacionales sobre Evaluación y Mejora de la docencia. Universidad de Valencia
  • Mateos, V.L., Montanero, M., (2008) Diseño e Implantación de Títulos de Grado, , Coords., Madrid. Narcea
  • Marentic-Pozarnik, B., From green to red tomatoes or is there a shorcut by wich to change te conceptions of teaching and learning of college teachers? (1998) Higher Education in Europe, 23 (3), pp. 331-338
  • Oosterheert, I., Vermunt, J., Knowledge construction in learning to teach: The role of dynamic sources (2003) Teachers and Teaching: Theory and Practice, 9, pp. 157-173
  • Oser, F., Baeriswyl, F., Choreographies of teaching: Bridging instruction to learning (2001) Handbook of Research on Teaching, pp. 1031-1065. , V. Richardson Ed., Washington: AERA
  • Parcerisa, A., (2005) Materiales Para la Docencia Universitaria. Orientaciones Para Elaborarlos y Mejorarlos, , Coord., Barcelona: Octaedro-ICE
  • Paricio, J., El reto de institucionalizar la coordinación e integración docente (2010) Equipos Docentes y Nuevas Identidades Académicas, pp. 21-40. , Rué, J. y Lodeiro, L. Coord., Madrid: Narcea
  • Patton, M., (1990) Qualitative Evaluation and Research Methods, , London: Sage
  • Prados, M., Cubero, R., Un acercamiento a la construcción del conocimiento en las aulas universitarias a partir del análisis de discurso de profesores y alumnos (2007) Investigación en la Escuela, 62, pp. 47-60
  • Reid, D., Johnston, M., Improving teaching in higher education: Student and teacher perspectives (1999) Educational Studies, 25, pp. 269-281
  • Martínez, R.S., Recursos tecnológicos para la coordinación (2010) Equipos Docentes y Nuevas Identidades Académicas, pp. 147-170. , Coord., en Rué, J. y Lodeiro, L. Coord., Madrid: Narcea
  • Espinar, R.S., Dimensiones de la calidad universitaria (1991) I Congreso Internacional Sobre Calidad de la Enseñanza Universitaria, pp. 53-83. , Cádiz: ICE de la Universidad de Cádiz
  • Espinar, R.S., Nuevos retos y enfoques en la formación del profesorado (2003) Revista de Educación, 331, pp. 67-99
  • Gómez, R.G., Ibarra Sáinz, M.C., (2011) E-Evaluación Orientada al E-Aprendizaje Estratégico, , Madrid: Narcea
  • Rosenshine, B., Direct instruction (1987) The International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education, pp. 715-720. , Dunkin, M. Ed., Nueva York: Pergamon
  • Rué, J., Font, A., Cebrian, G., El ABP, un enfoque estratégico para la formación en Educación Superior. Aportaciones a un análisis de la formación en Derecho (2011) Revista de Docencia Universitaria, 9 (1), pp. 25-44
  • Rué, J., Lodeiro, L., (2010) Equipos Docentes y Nuevas Identidades Académicas, , Coords., Madrid: Narcea
  • Sánchez, E., García, J., Sixte, R.D., Castellano, N., Rosales, J., El análisis de la práctica educativa y las propuestas instruccionales: Integración y enriquecimiento mutuo (2008) Infancia y Aprendizaje, 31 (2), pp. 233-258
  • Sato, K., La calidad en la buena administración (1992) Communicazione, Informazione, Istruzione, , Montevideo: Ministerio de Industria, Energía y Minería. Schöder, H. 1979, Roma: Armando
  • Schón, D., (1998) El Profesional Reflexivo, , Barcelona: Paidós
  • Skidmore, D., From pedagogical dialogue to dialogical pedagogy (2000) Language and Education, 14 (4), pp. 283-296
  • Skidmore, D., Pérez-Parent, M., Amfielf, S., Teacher-pupil dialogue in the guided reading session (2003) Reading: Literacy and Language, 37 (2), pp. 47-53
  • Tejedor, F.J., Montero, L., Indicadores de calidad docente para la evaluación del profesor universitario (1990) Revista Española de Pedagogía, 186, pp. 260-279
  • Tupin, F., De l'efficacité des pratiques enseignantes? (2003) Les Dossiers des Sciences de L'Education, 10
  • Valcárcel, M., (2003) La Preparación del Profesorado Universitario Español Para la Convergencia Europea en Educación Superior, , http://82.223.210.121/mec/estudios_analisis/resultados_2003/EA2003_0040/ informe_final.pdf, Estudios y Análisis. Proyecto de investigación: PROYECTO EA2003-0040, consulta 2010, 10 de junio
  • Valero, M., Navarro, J., La planificación del trabajo del estudiante y el desarrollo de la autonomía en el aprendizaje basado en proyectos (2008) La Metodología del Aprendizaje Basado en Problemas, pp. 167-192. , Sevilla, J. Coord., Murcia: Universidad de Murcia
  • Wang, J., Hartley, K., Video technology as a support for teacher education reform (2003) Journal of Technology and Teacher Education, 11 (1), pp. 105-138
  • Zabalza, M.A., (2004) Diseño y Desarrollo Curricular, , 9a edic., Madrid: Narcea